۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین پیشنهاد ۴۰درصدی افزایش حقوق کارگران با تورم ۳۰۰درصدی کالاها همخوانی ندارد/ چرا باید ۸۰قلم دارو از تعهدات دولت و تامین‌اجتماعی خارج شود؟
کد خبر: ۳۴۸۲۷۵ نویسنده: عیدعلی کریمی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ساعت: ۸:۱۸ ↗ لینک کوتاه

دبیر اجرایی خانه کارگر استان درمصاحبه با صبح‌قزوین:

پیشنهاد ۴۰درصدی افزایش حقوق کارگران با تورم ۳۰۰درصدی کالاها همخوانی ندارد/ چرا باید ۸۰قلم دارو از تعهدات دولت و تامین‌اجتماعی خارج شود؟

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین با اشاره به افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰درصدی تورم در بیشتر اجناس از بهمن ماه سال گذشته تاکنون گفت: علت اعتراض نمایندگان کارگران در شورای عالی کار به پیشنهاد ۴۰درصدی مجلس برای افزایش حقوق کارگران این است که هزینه سبد کالای مصرفی کارگران را در نظر نگرفته‌اند.

پیشنهاد ۴۰درصدی افزایش حقوق کارگران با تورم ۳۰۰درصدی کالاها همخوانی ندارد/ چرا باید ۸۰قلم دارو از تعهدات دولت و تامین‌اجتماعی خارج شود؟

عیدعلی کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، درباره افزایش حقوق کارگران و عدم تناسب آن با تورم حاکم در کشور اظهار کرد: باتوجه به اعتراض نماینده کارگران در شورای عالی کار، ابتدا باید بحث دستمزد سال ۹۹ تعیین تکلیف شده و سپس در مورد افزایش حقوق کارگران تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: سال گذشته علی‌رغم در نظر گرفتن تورم ۳۰۰درصدی، ۲۶درصد افزایش حقوق آن هم بدون کسب رضایت شورای عالی کار از طرف دولت به صورت یک سویه تصویب شد که در کل حداقل حقوق دریافتی کارگر یک میلیون و ۹۰۰هزار تومان اعلام شد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین با اشاره به افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰درصدی تورم در بیشتر اجناس از بهمن ماه سال گذشته تاکنون بیان کرد: علت اعتراض نمایندگان کارگران در شورای عالی کار به پیشنهاد ۴۰درصدی مجلس برای افزایش حقوق کارگران این است که هزینه سبد کالای مصرفی کارگران را در نظر نگرفته‌اند.

کریمی اذعان داشت: متاسفانه از سال گذشته تاکنون چندین بار شاهد افزایش تورم در کالاهای اساسی نظیر حبوبات، پروتئین، لبنیات، شوینده‌ها، قند و شکر بودیم؛ درحالیکه گویا اصلا سبد کالای مصرفی کارگران در نظر گرفته نمی‌شود.

وی اضافه کرد: حتی خط فقر سال۹۹ بین ۹ تا ۱۰میلیون تومان برآورد شده و این نشان می‌دهد اگر حقوق کارگری پنج برابر هم شود باز ۱۰میلیون تومان نخواهد شد.

دولت و مجلس چاره‌ای در جهت کاهش فاصله طبقاتی داشته باشند

این مقام مسئول با بیان اینکه اکنون ۸۰قلم دارو از تعهدات دولت و سازمان تامین اجتماعی خارج شده است، ادامه داد: در بحث افزایش حقوق کارگری علاوه بر در نظر گرفتن هزینه سبد مصرفی کارگران باید هزینه‌های درمان و دارویی آن‌ها و بحث پرداخت اجاره بها نیز دیده شود، زیرا یک کارگر برای اجاره یک آپارتمان ۶۰متری باید ۲۰میلیون تومان رهن و یک میلیون تومان اجاره بپردازد.

وی تصریح کرد: متاسفانه این روزها زمزمه افزایش قیمت ارز مطرح است به طوریکه بنا دارند ارز را تا ۱۷هزار و پانصد هزار تومان افزایش داده، یعنی ارزش پول ملی را پنج برابر کاهش دهند که اگر این اتفاق رخ دهد سال آینده همه کارگران به فقر مطلق خواهند رسید، دولت ابتدا باید فکری به حال وضعیت تورم ‌نجومی که امروز بر سفره‌های کارگران وجود دارد، داشته باشد.

کریمی عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که دولت و مجلس ابتدا فاصله طبقاتی را برای کارگران و کارفرما تعریف کنند تا تناسبی بین دریافتی‌های آنان وجود داشته باشد، زیرا با وجود اینکه ۷۰درصد جامعه ما کار می‌کنند اما همچنان با مشکلات اقتصادی مواجه هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین ابراز کرد: ۷۵درصد از جامعه ما که در خط متوسط بودند به زیر خط فقر کشیده شده‌اند؛ با این وجود اگر حقوق یک کارگر ۱۰۰درصد هم افزایش داشته باشد بازهم چاره‌ساز نیست چه بسا که یک میلیون و ۹۰۰هزار به ۳میلیون و ۸۰۰می‌رسد؛ اما اگر ارز به ۱۷هزار و ۵۰۰تومان برسد یک کارگر حداقل بگیر حتی توان گذراندن زندگی خود را با نان خالی نخواهد داشت.

ریزش ۷۵درصد طبقات متوسط به زیر خط فقر

وی بیان کرد: مسئولین ابتدا باید بحث بودجه را تعیین تکلیف کنند، ما انتظار داریم ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی به سه هزار تومان برسد، نه اینکه به بهانه خارج کردن ارز توسط دولت آن را افزایش دهند؛ باید به ازای اعتباراتی که در اختیار بازرگانان قرار داده می‌شود از آنان تعهد دریافت کنند تا اجناس وارد کشور شوند، نه اینکه کل مردم را در تنگنا قرار دهند.

کریمی افزود: از آنجایی که دستمزد سال گذشته توسط شورای عالی کار امضا نشد و یک سویه از طرف دولت، کارفرما و وزارت کار میزان دستمزد ابلاغ شد با مخالفت نماینده کارگران همراه بود که در اختیار دیوان عدالت اداری قرار گرفت.

وی ادامه داد: هیئت بدوی بحث یک سویه را غیرقانونی دانسته و اکنون منتظر رای تجدید نظر است؛ بنابراین ابتدا باید نرخ دستمزد سال۹۹ مشخص شود و بعد هم با توجه به نرخ تورم، دستمزد را مشخص کنند.

این مقام مسئول اضافه کرد: متاسفانه قیمت کالاهای اساسی در بازار رها شده است و چون دولت کنترلی روی قیمت‌ها ندارد، اکنون اجناس تولید شده واحد‌های صنعتی با قیمت دل به خواه قیمت‌گذاری می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه ما سیستم نظارتی نداریم که قیمت اجناس را در طول سال بررسی کند؛ به طوریکه اجناس با افزایش قیمت چند برابری در طول سال همراه است.

آینده کارگران نگران کننده است

کریمی بیان کرد: باید این وضعیت را کنترل کرد، اگر این روند ادامه داشته باشد و ارز ۱۷هزار و ۵۰۰تومانی وارد بازار شود، مشکلات ما چندین برابر می‌شود به طوریکه دیگر کارگران توان ادامه حیات را نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه آینده کارگران نگران کننده است، عنوان کرد: امروز داشتن زندگی خوب برای فرزندان کارگران به رویا تبدیل شده؛ چراکه هیچ کارگری توانایی سر و سامان دادن به فرزندان خود را نخواهد داشت.

کریمی در پایان گفت: ابتدا مجلس باید خط فقر و فاصله طبقاتی را قبل از تعیین بودجه بررسی کند و برای حقوق کارگران کف و سقف تعیین کند تا برای آنها قابل درک باشد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان