۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین عوارض و پیامدهای ناشی از اضافه‌وزن در زندگی/ ۶۳درصد قزوینی‌ها دچار چاقی هستند
کد خبر: ۳۴۸۲۳۹ نویسنده: عطیه رزازی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۶ ساعت: ۸:۱۳ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه مسئول تغذیه معاونت بهداشتی استان با صبح‌قزوین مطرح شد

عوارض و پیامدهای ناشی از اضافه‌وزن در زندگی/ ۶۳درصد قزوینی‌ها دچار چاقی هستند

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی استان قزوین گفت: از نظر آماری علی‌رغم همه آموز‌ش‌ها و اطلاع‌رسانی که به مردم می‌شود، ۶۳درصد قزوینی‌ها دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

عوارض و پیامدهای ناشی از اضافه‌وزن در زندگی/ ۶۳درصد قزوینی‌ها دچار چاقی هستند

عطیه رزازی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به عوارض و پیامدهای ناشی از چاقی در بدن انسان اظهار کرد: افزایش و تجمع بیش از حد چربی در بدن که با توجه به قد فرد اندازه گیری می‌شود؛ چاقی گفته می‌شود؛ در واقع یک شاخص راحت برای اندازه‌گیری چاقی سنجش بی‌ام‌آی (شاخص توده بدن) است.

وی افزود: برای اندازه‌گیری بی‌ام‌آی باید نسبت وزن را به مجذور قد اندازه‌گیری کرد؛ عددی که به دست می‌آید اگر کمتر از١٨.٥ باشد فرد لاغر محسوب می‌شود؛ اگر این عدد بین ۱۸.۵ تا ۲۵ باشد وزن فرد در محدوده طبیعی است؛ عدد بین ۲۵تا ۲۹.۹ نشان دهنده اضافه وزن بوده؛ اما عدد بالای ۳۰ چاقی را بیان می‌کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تصریح کرد: اگر در گذشته بافت چربی را به عنوان یک بافت اضافه بدن می‌سنجیدند؛ اما اکنون تحقیقات، چاقی را به علت افزايش فاكتورهاي التهابي ناشي از بافت چربي، در رده بیماری‌های غیرواگیر دسته‌بندی می‌کند.

وی بیان کرد: عوارضی که به علت افزایش تجمع جربی در بدن ایجاد می‌کند، می‌تواند روی سایر ارگان‌ها و سیستم داخلی بدن مانند هورمون‌ها تاثیر بگذارد.

رزازی در مورد عوارض چاقی بیان کرد: چاقی در سیستم‌های داخلی مانند قلب و عروق، گرفتگی عروق، تپش قلب، مشکلات ریوی، مشکلات هورمونی(دیابت، کم‌کاری تیروئید) و مشکلات هورمونی زنان برای باروری سالم نیز تاثیر می‌گذارد.

۲۱درصد نوجوانان دچار اضافه وزن هستند

وی ادامه داد: اضافه وزن باعث می‌شود فرد زودتر دچار کمردرد شده و به مفاصل، کتف و گردن آسیب برسد؛ در بسیاری از مواقع افرادی که دچار مشکلات اسکلتی و حرکتی هستند با کم کردن وزن، بهبود پیدا می‌کنند.

این‌ مقام مسئول تصریح کرد: از نظر آماری علی‌رغم همه آموز‌ش‌ها و اطلاع‌رسانی که به مردم می‌شود، ۶۳درصد قزوینی‌ها دچار اضافه وزن و چاقی هستند؛ یعنی از هر ۱۰نفر ۶ نفر چاقی و اضافه وزن دارند.

رزازی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که ۲۱درصد نوجوانان دچار چاقی و اضافه وزن هستند؛ همچنین ۲۰درصد دانش‌آموزان نیز چاقی شکمی دارند.

وی تاکید کرد: چاقی شکمی از این نظر فاکتور خطر مهمی به شمار می‌آید که چربی‌های احشایی فاصله کمی با سیستم قلبی_عروقی دارند و در سکته‌های قلبی بسیار تاثیرگذار هستند؛ همچنین تحقيقات متعدد نیز نشان داده است كه این ‌مسئله ارتباط مستقیمی با ديابت دارد.

این‌ مقام مسئول تصریح کرد: متاسفانه بیماری‌هایی مانند قند و فشارخون که قبلا افراد مسن دچار آن می‌شدند؛ امروز در بین جوانان مشاهده می‌کنیم که يكي از علل ابتلای آن‌ را چاقی ذکر می‌کنند.

وی عنوان کرد: بسیاری بر این باورند که چاقی یک بیماری ژنتیکی است؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد، دلیل کمتر از ۵درصد چاقی مردم ژنتیکی بوده و ۹۵درصد آن به علت شیوه زندگی است.

الگوی غذایی نادرست از علل بروز چاقی

مسئول گروه تغذیه معاونت بهداشتی افزود: در بسیاری مواقع افراد فکر می‌کنند به دلیل نداشتن تحرک بدنی، چاق می‌شوند؛ اما ۷۰درصد علت آن دریافت موادغذایی یا به اصطلاح الگوی غذایی ناصحیح فرد است؛ لذا کسانی که تحرک کافی ندارند باید دریافت مواد غذایی را کنترل کنند.

رزازی تاکید کرد: افراد کمتر از ۱۸سال باید روزی یک ساعت فعالیت بدنی متوسط و شدید داشته باشند؛ اما افراد بالای ۱۸سال به روزی نیم ساعت فعالیت بدنی نیاز دارند؛ فعالیت‌های سبک و انجام کارهای روزمره جزء فعالیت بدنی محسوب نمی‌شوند؛ فعالیتی متوسط یا شدید است که ضربان قلب را افزایش دهد و حرف زدن را در زمان فعالیت سخت کند.

وی تصریح‌ کرد: طی تحقیقی که سال۹۵ در کشور انجام ‌شد؛ استان قزوین رتبه یک ‌مصرف فست‌فودها در کل کشور را داشت؛ مصرف فست‌فود، شاخص مشخصی ندارد؛ اما چیزی که واضح است این است که فست‌فودها در هرم غذایی جايگاهي ندارد.

رزازی در پایان گفت: سیستم‌های بهداشتی به تنهایی و بدون خودمراقبتی مردم ‌نمی‌تواند کارآمد باشد؛ بهتر است همه افراد باتوجه به شرایطی که دارند خود را پایش و مراقبت کنند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان