۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین بلاتکلیفی ۲۲ساله ساخت درمانگاه منطقه مولوی قزوین/ مخروبه‌ای که به استراحتگاه اراذل و اوباش تبدیل شد
کد خبر: ۳۴۸۲۰۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ساعت: ۸:۵۸ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از مطالبات مردمی گزارش می‌دهد؛

بلاتکلیفی ۲۲ساله ساخت درمانگاه منطقه مولوی قزوین/ مخروبه‌ای که به استراحتگاه اراذل و اوباش تبدیل شد

محله مولوی یکی از مناطق پرپتانسیل و تاریخی استان قزوین است که مورد غفلت مسئولین قرار گرفته و اکنون یکی از موضوعات مهم، نیمه کاره ماندن ساخت درمانگاه این محله است.

بلاتکلیفی ۲۲ساله ساخت درمانگاه منطقه مولوی قزوین/ مخروبه‌ای که به استراحتگاه اراذل و اوباش تبدیل شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ شهر تاریخی فرهنگی قزوین دارای محله‌هایی است که توانسته در مسیر دگرگونی شهرها و تغییر و تحولات دائمی موجودیت خود را در پس قرن‌ها حفظ کند و به حیات خود ادامه دهد.

محلات راه ری، راه کوشک، زرگر کوچه، سرکوچه ریحان، پنبه‌ریسه از جمله محلات شهر قزوین هستند که با گذشت هزاران سال همچنان به این نام‌ها شناخته می‌شوند.

محله آخوند یکی از محلات قدیمی شهر قزوین است که در بافت تاریخی قرار گرفته است و شکل‌گیری این محله به دوره صفویه و شروع گسترش منطقه قزوین به عنوان یک شهر و پایتخت صفویان قبل از اصفهان برمی‌گردد.

از جمله اماکن برجسته و آثار تاریخی این محله می‌توان از مدرسه سردار، آب انبار سردار کوچک، حمام بلور، خانه امام جمعه شهیدی، خانه محصص، مقبره آخوند، خانه زرنگار و مسجد سبز نام برد.

از محله مولوی به عنوان یک منطقه تاریخی نام برده می‌شود؛ چراکه در این محله خانواده‌هایی با قدمت دیرینه زندگی می‌کنند اما اکنون به دلیل بی‌توجهی به این منطقه پرپتانسیل، محله مولوی با مشکلات اجتماعی و کمبود امکانات رفاهی بسیار دست و پنجه نرم می‌کند که اهالی این منطقه به آن اذعان دارند.

درمانگاه نیمه کاره محل بروز آسیب‌های اجتماعی شده است

محله مولوی کلکسیونی از آثار تاریخی است که می‌توان با مدیریت جدی، این منطقه را به مقصد گردشگری تبدیل و برای جوانان این محله اشتغال‌زایی انجام داد؛ اما به دلیل مظلوم واقع شدن مناطق جنوب شهر قزوین، این محله هم مورد غفلت واقع شده است.

پس از بررسی مشکلات منطقه مولوی و گفت‌و‌گو با ساکنین این منطقه دریافتیم که اکنون یکی از مشکلات موجود و مهم در این محله رها شدن ساخت درمانگاه واقع در ابتدای کوچه علیجانی است.

ساکنین این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار کردند: موضوع ساخت درمانگاه در محله مولوی به ۲۲سال گذشته باز می‌گردد که این تصمیم از سوی خیرین و زیر نظر امام جمعه سابق برنامه‌ریزی شده بود.

این شهروندان افزودند: پس از برنامه‌ریزی‌های لازم، برای ساخت درمانگاه اقدام شد و اسکلت اصلی تشکیل شده است؛ اما متاسفانه پس از مواجه شدن با اختلافات سندیت، این زمین به شهرداری سپرده شد.

اهالی این منطقه بیان کردند: اکنون پس از گذشت 22سال دفتر امام جمعه سابق اعلام می‌کند که اگر این زمین به ما سپرده شود اقدامات لازم را انجام خواهیم داد اما شهرداری بهانه جویی می‌کند و کارها را به تعویق می‌اندازد.

شهرداری عزم جدی برای حل مشکل ندارد

ساکنین محله مولوی ابراز می‌کنند: مشکل اصلی، عدم عزم جدی شهرداری برای پیش بردن ساخت این درمانگاه در محله قدیمی مولوی است که این وضعیت موجب شده زمین مربوطه به مخروبه تبدیل و به عنوان آسیب محله شناخته شود.

این شهروندان تاکید کردند: حتی مجمع خیرین سلامت داوطلب شده‌اند که اقدامات لازم مربوط به ساخت این درمانگاه را انجام دهند؛ اما متاسفانه شهرداری هیچ همکاری برای ساخت و اصلاح این زمین که اکنون منبعی برای آسیب‌های اجتماعی شده نیز انجام نمی‌دهد.

اهالی این منطقه عنوان کردند: اگر برای ساخت این درمانگاه چاره جویی شود، مشکلات درمانی محله و آسیب‌های اجتماعی ایجاد شده برطرف می‌شود و آرامش به این منطقه باز می‌گردد.

ساکنین محله مولوی گفتند: حتی آهن‌هایی که برای ساخت درمانگاه در این زمین نیمه کاره تامین شده بود به سرقت رفته و نهایت کاری که برای این قسمت انجام شده؛ رنگ آمیزی دیوار است که این عمل هیچ گره‌ای از کار باز نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ گرچه رنگ و بوی تاریخی در محله مولوی همچنان پابرجاست؛ اما وجود چنین مشکلاتی موجب بی‌اعتمادی مردم به مسئولین و تغییر محل زندگی افراد ساکن در چنین محله‌هایی می‌شود و اکنون به دلیل اختلاف سلیقه‌های غیرمنطقی زمینی که قرار بود به درمانگاهی با نام "درمانگاه امام جعفر صادق(ع)" تبدیل شود به مکانی برای پاتوق معتادین بوده و موجب سلب آسایش افراد محله شده است و گره کار در ساخت درمانگاه مولوی تنها به دست شهرداری باز خواهد شد.

انتهای پیام/1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان