۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین "گام دوم انقلاب" مسیرهای پیشرفت کشور را به روشنی تبیین می‌کند/ جمهوری اسلامی پرچمدار معنویت و اخلاق در جهان امروز است
کد خبر: ۳۴۸۱۶۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۳ ساعت: ۸:۳۴ ↗ لینک کوتاه

در میزگرد صبح قزوین مطرح شد؛

"گام دوم انقلاب" مسیرهای پیشرفت کشور را به روشنی تبیین می‌کند/ جمهوری اسلامی پرچمدار معنویت و اخلاق در جهان امروز است

در میزگرد صبح قزوین با عنوان "بررسی دستاوردهای انقلاب" مطرح شد: معنویت و اخلاق در نظام غرب رو به افول است و به صراحت هم در این جوامع و حتی در بین سران این کشورها هم مشاهده می‌کنیم و تنها پرچمدار معنویت و اخلاق، نظام جمهوری اسلامی ایران است.

"گام دوم انقلاب" مسیرهای پیشرفت کشور را به روشنی تبیین می‌کند/ جمهوری اسلامی پرچمدار معنویت و اخلاق در جهان امروز است

به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین، دستاوردهای انقلاب اسلامی صرفا محدود به یک حوزه نمی‌شود به طوری که امروز در هر حوزه‌ای که ورود پیدا می‌کنیم، اثری از تاثیرگذاری انقلاب اسلامی در تحول آن حوزه می‌بینیم.

باتوجه به اینکه امروزه هجمه‌های زیادی از سوی دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اتفاق می‌افتد؛ لذا تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی یکی از الزامات در این برهه از زمان است تا غبار تحریف از روی ارزش‌هایی که به نوعی به جامعه ایرانی، هویت و اقتدار بخشید، برطرف شود.

قشر دانشگاهی یکی از بال‌های اساسی جامعه هستند که می‌توانند در نقش آفرینی برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی، موثر واقع شوند.

در میزگردی که با حضور سه تن از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در تحریریه صبح قزوین برگزار شد، ابتدا درباره دستاوردهای معنوی انقلاب اسلامی و مقایسه آن در دوره طاغوت بحث شد که نه تنها پیش از انقلاب زیرساخت معنوی نداشتیم؛ بلکه با معنویت هم مقابله می‌شد اما به واسطه انقلاب اسلامی تحولی عظیم در این حوزه رخ داد.

انقلاب اسلامی کرامت انسانی را به ملت ایران بخشید

فاطمه قریب با بیان اینکه انقلاب اسلامی کرامت انسانی را به ملت ایران بخشید، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ملت را بیدار و فضا را برای دین‌داری مردم و پرورش شهیدحججی‌ها آماده کرد؛ به طوری که اکنون شاهد تبیین شاخص‌های دینی و اسلامی در جامعه و رشد معنویت هستیم و به جایگاهی از بصیرت رسیده‌ایم که بیش از 20میلیون نفر در تشییع شهید سلیمانی حضور یافتند که نشان از رشد اعتقادی مردم دارد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ دینی و اسلامی پس از انقلاب در جامعه تبیین شد، افزود: امروز شاهد ایجاد بستری برای رشد نسل‌های انقلابی در نظام جمهوری اسلامی هستیم که در دفاع از حرم پیش‌قدم می‌شوند؛ لذا اثرگذاری انقلاب اسلامی مرزی نمی‌شناسد و نشانه رشد دین‌داری و معنویت مردم است.

حسن ذوالفقارزاده در همین رابطه اظهار کرد: معنویت در گام دوم انقلاب به خوبی توسط مقام معظم رهبری معنا شده و می‌فرمایند که معنویت یعنی برجسته کردن ارزش‌های معنوی مانند اخلاص، ایمان، توکل در خود و جامعه که مسئله بسیار مهمی است.

وی افزود: در اوایل انقلاب با شروع جنگ تحمیلی و با وجود کمبود در حوزه تجهیزات و صنایع نظامی، اما ایثار و اخلاص مردم و رزمندگان باعث شد که هشت سال جنگ را اداره کنیم و یک وجب از خاک ایران را به دشمنان تسلیم نکنیم که نشان از معنویت بالای ملت بود؛ در حالی که پیش از انقلاب بسیاری از مرزهای ایران توسط شاهان تقدیم بیگانگان شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین عنوان کرد: پیش از انقلاب با وجود فطرت پاک مردم؛ اما اکثریت تحت تاثیر تهاجم فرهنگی رژیم طاغوت قرار گرفته بودند و هیچگونه خیرخواهی در طبقات مختلف جامعه مشاهده نمی‌شد؛ به طوری که ذاقه نشینی بسیار گسترش پیدا کرده بود و از نیازمندان دستگیری نمی‌شد.

ذوالفقارزاده ادامه داد: پیش از انقلاب شجاعت امروز در برابر دشمنان وجود نداشت و سران کشور دست بوس ابرقدرت‌ها بودند و احساس حقارت می‌کردند اما بعد از انقلاب، شجاعت در رزمندگان ما که حتی بسیار کم سن و سال بودند دیده می‌شد به طوری که در اسارت هم تسلیم شکنجه‌های دشمن نمی‌شدند.

معنویت و اخلاق جهت دهنده همه حرکت‌های اجتماعی است

وی با بیان اینکه معنویت و اخلاق جهت دهنده همه حرکت‌های اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است، گفت: معنویت و اخلاق در نظام غرب رو به افول رفته است و به صراحت هم در این جوامع و حتی در بین سران این کشورها هم مشاهده می‌کنیم و تنها پرچمدار معنویت و اخلاق، نظام جمهوری اسلامی است.

حسین محمدی در ادامه این بحث تاکید کرد: نکته‌ای که در بحث سنجش دین‌داری و معنویت پس از انقلاب اسلامی با دوره قبل از انقلاب باید توجه داشت؛ این است که چون فرهنگ غربی حاکم در رژیم طاغوت به دنبال صرفا نیازهای مادی بود؛ لذا نقش دین در جامعه کمرنگ می‌شد و براین اساس هم اکنون مشاهده می‌کنیم که معنویت از صحنه زندگی افراد در جوامع غربی کمرنگ شده است.

وی افزود: اتفاق بزرگی که انقلاب اسلامی رقم زد تغییر این حرکت بود و همه به این باور رسیدند که نسخه‌ای که غرب به عنوان تمدن ارائه می‌دهد نسخه کاملی نیست و امام(ره) نشان دادند که در برابر تمدن غرب می‌توان قرائتی از دین را نشان داد که هم به نفع دنیا و هم آخرت انسان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین بیان کرد: امروزه طغیان انسان غرب را مشاهده می‌کنیم که داعش مصداقی از آن بود؛ در حالی که دین در نظام جمهوری اسلامی ایران پویا و زنده است و گفتمان‌های مختلفی از آن شکل گرفته است؛ اما دین‌داری قبل از انقلاب صرفا فردی بوده که امام آن را از بُعد فردی خارج کرده و در صحنه اجتماع قرار می‌دهد.

به گزارش صبح قزوین؛ با وجود تهدیدها و تحریم‌ها در طول تاریخ انقلاب اما نظام جمهوری اسلامی توانسته است کارنامه قابل قبولی را از خود نشان دهد با اینکه این خدمات شاید در دوره شاه هم بود؛ اما انقلاب با روحیه جهادی خدماتی ارائه داده و درصدد کاهش فاصله‌های طبقاتی در جامعه است که نمونه آن را در دوران کرونا دیدیم.

قریب با اشاره به دستاوردهای اقتصادی پس از انقلاب تصریح کرد: در زمان شاه 46درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر بودند؛ اما در سال 2015 جمهوری اسلامی این عدد را به هشت درصد رسانده است؛ در سال‌های اخیر شاخص فقر به 17درصد رسیده است؛ یعنی نشان می‌دهد که در ایران هم دولت‌های مختلف با فراز و نشیب‌های مختلفی نیز شاخص فقر را تغییر دادند.

ذوالفقارزاده درباره محرومیت‌زادی تاکید کرد: بعد از انقلاب اکثر روستاهای ما که در فقر کامل به سر می‌بردند به طور کلی از بین رفت و جهاد سازندگی در همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب در این حوزه ورود کرد که فقرزدایی و محرومیت‌زدایی با کمک خود مردم آغاز شد.

به برکت انقلاب رفاه اجتماعی ملموسی در جامعه اتفاق افتاده است

وی ابراز کرد: قبل از انقلاب هیچ رتبه‌ای در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نداشتیم؛ در حالی که به برکت انقلاب اسلامی در رتبه‌های برتر و نخستین در حوزه تولیدی و صنعتی قرار داریم و رفاه اجتماعی ملموسی در جامعه اتفاق افتاده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین اذعان کرد: به طور واقع‌بینانه نسبت به برخی سوء مدیریت‌ها که باعث تعطیلی صنایع و بیکاری در کشور شده و اشرافی‌گری که در زندگی عده‌ای از مسئولین دیده می‌شود و باعث فاصله طبقاتی که در جامعه شده است؛ نیز انتقاد داریم اما به طور کلی نظام جمهوری اسلامی کارنامه خوبی را ارائه کرده است که حضور مردم در صحنه نشان دهنده پایبندی آن‌ها نسبت به ارزش‌ها و آرمان‌های نظامی است.

ذوالفقارزاده تصریح کرد: مشروعیت نظام مبتنی بر این است که مردم پای این انقلاب ایستاده‌اند و در برهه‌های مختلف از جمله انتخابات و راهپیمایی‌ها نیز حضور چشمگیری دارند و در صحنه برای دفاع از انقلاب ایستاده‌اند با وجود اینکه مشکلاتی هم در داخل کشور داریم.

محمدی با اشاره به اختلافات بنیادین و ایدئولوژیک غرب و ایران گفت: ما تفاوت ماهیتی با تمدن غرب داریم که به واسطه این تفاوت، آن‌ها از هر ابزاری برای جلوگیری از ایجاد تمدن اسلامی استفاده می‌کنند؛ در حالی که برخی ساده باوران در این تصور هستند که چالش غرب با نظام جمهوری اسلامی یک چالش موضوعی مانند مسئله هسته‌ای است اما با یک چالش ماهیتی مواجه هستیم.

این استاد دانشگاه بیان کرد: یکی از دلایل اصلی که باعث می‌شود مردم دستاوردهای انقلاب را نبینند بحث هجمه رسانه‎‌ای است؛ اساسا موتور محرکه یک جامعه امید است؛ لذا یکی از کارهای ویژه رسانه‌های غرب، گرفتن امید از جامعه ایران است تا این جامعه از حرکت بایستد و نتواند نقش تمدنی خود را در درازمدت ایفا کند.

اذعان آمارهای جهانی بر پیشتاز بودن ایران در کیفیت مقالات علمی

وی اذعان کرد: نکته دیگر بحث تحریف واقعیت‌ها است تا مردم واقعیت‌های نظام را نبینند که مانور رسانه‌ای در حوزه قدرت موشکی ایران و اثرگذاری منطقه‌ای ما از جمله آن است که حتی برخی جریان‌های داخلی هم با این خط رسانه‌ای همراه می‌شوند.

به گزارش صبح قزوین؛ برای رسیدن به وضع مطلوب نیز مسئولین باید در راستای مطالبات رهبری حرکت کنند و اکنون به دستاوردهایی رسیدیم اما نیاز به کار بیشتری برای رسیدین به نقطه مطلوب دارم.

قریب در این باره اظهار کرد: رهبری در گام دوم بیان کردند که اگر ما رضایت نداریم دلیل بر این نیست که کاری انجام نشده است، برای رسیدن به وضع مطلوب کارهای زیادی انجام شده و در بخش‌های مختلف این فاصله‌ها در حال کم شدن است و قوه قضائیه در برابر فسادهای مسئولین با جدیت می‌ایستد و رسیدن به وضع مطلوب نیاز به طی مسیر بلندمدت دارد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: برای رسیدن به مرحله تولید ثروت همه کشورها باید چهار مرحله را طی کنند که اولین مرحله آموزش محوری و تربیت نیروها، مرحله دوم پژوهش محوری و مرحله سوم کیفیت محوری و مرحله چهارم فناوری محور است که در سال 2016 شرکت‌های دانش بنیان تاسیس شدند که منجر به تولید ثروت و صنعت در کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه باید فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو را برای رسیدن به وضعیت مطلوب در نظر بگیریم، گفت: رسانه‌ها ضعف و ناامیدی را به ذهن مردم القا می‌کنند؛ در حالی که آمارهای جهانی در پیشتاز بودن کشور ایران در مورد کیفیت مقالات علمی اذعان دارد.

ذوالفقارزاده در پایان این میزگرد ابراز کرد: هرچند اقدامات خوبی در نظام اتفاق افتاده است اما اگر مسیری که اکنون طی کردیم را طبق رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری طی می‌کردیم قطعا امروز در جایگاهی بالاتر قرار داشتیم؛ باید اصل بر درون‌زایی باشد یعنی به جوانان، دانشمندان، صنعتگران و تولیدکنندگان تکیه کنیم و فرامرزی فکر کنیم یعنی علم و صنعت خود را به خارج صادر کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین در پایان گفت: غرب هیچگاه نخواسته است که نظام ما پیشرفت کند و این مسئله را از تحریم‌های ابتدای انقلاب تا به امروز تاکید داشته‌اند در حالی که امروز ایران اسلامی علی رغم محدودیت‌ها به بالاترین توان موشکی و دفاعی رسیده است.

انتهای پیام/ 2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان