۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها کارنامه‌ای درخشان از برکات انقلاب/ قزوین تبدیل به شاهراه ۱۱ استان شد
کد خبر: ۳۴۸۱۴۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۲ ساعت: ۱۱:۱ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح‌قزوین از انقلاب در حوزه راه‌ها؛

توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها کارنامه‌ای درخشان از برکات انقلاب/ قزوین تبدیل به شاهراه ۱۱ استان شد

پیش از انقلاب شبکه ریلی مناسب و هیچ جاده روستایی آسفالته در استان قزوین وجود نداشت؛ اما امروز به برکت انقلاب اسلامی صدها کیلومتر بزرگراه و آزاد راه در استان ایجاد شده و ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر جاده روستایی هم آسفالت شده است.

توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها کارنامه‌ای درخشان از برکات انقلاب/ قزوین تبدیل به شاهراه ۱۱ استان شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، پس از پیروزی انقلاب اسلامی محرومیت‌زدایی و توجه به بهبود شرایط روستاها و مناطق محروم کشور در دستور کار قرار گرفت که فعالیت‌های بزرگی در این زمینه انجام شد، درواقع انقلاب در دهه‌ چهل سالگی خود توانست بسیاری از مشکلات اساسی مردم را برطرف کند.

پیش از انقلاب شبکه ریلی مناسب و هیچ جاده روستایی آسفالته در استان قزوین وجود نداشت اما امروز به برکت انقلاب اسلامی صدها کیلومتر بزرگراه و آزاد راه در استان ایجاد شده و 2هزار و 500کیلومتر جاده روستایی هم آسفالت شده است.

استان قزوین یکی از 31استان ایران است که در بخش شمال غربی کشور واقع شده‌ و با استان‌های مازندران، گیلان، همدان، زنجان، مرکزی و البرز همسایه ‌است؛ محورهای مواصلاتی استان قزوین، هشت استان کشور را به طور مستقیم پیوند می‌دهد و 11 استان نیز ارتباطشان از این استان انجام می‌شود.

قزوین گذرگاهی تاریخی است که از دیرباز شاهراه ارتباطی شهرهای مختلف کشور بوده و به عنوان نقطه کلیدی و شاهراه ارتباطی غرب درکشور نقش بسزایی دارد؛ راه و شبکه حمل نقل به دلیل وجود دانشجویان، کارگران و همچنین مراکز صنعتی در استان بسیار مهم و تأثیرگذار است.

جواد حق لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی اظهار کرد: توسعه و گسترش راه‌های ارتباطی و احداث آزادراه و بزرگراه از عوامل مهم در پیشرفت و توسعه هر استانی است که در طول چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی تحولات زیادی در این حوزه در استان قزوین ایجاد شده است.

وی افزود: در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی طول کل راه‌های تحت پوشش وزارت راه و شهرسازی در استان قزوین 2500 کیلومتر بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به 6 هزار و 705 کیلومتر افزایش یافته است.

حق لطفی بیان کرد: 413کیلومتر از راه‌های موجود استان قزوین را بزرگراه‌ها تشکیل می‌دهد، در حالی که پیش از انقلاب هیچ بزرگراهی در این استان احداث نشده بود.

مدیرکل راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای استان قزوین ابراز کرد: سهم آزادراه‌های قزوین از 53کیلومتر در سال‌های پیش از انقلاب به 164کیلومتر و راه‌های روستایی نیز از 450کیلومتر به 3هزار و 397کیلومتر افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: طی این سال‌ها 3هزار و 671دهانه پل در جاده‌های استان قزوین احداث شده که این آمار پیش از انقلاب اسلامی به حدود 2 هزار و 500دهانه می‌رسید.

حق لطفی عنوان کرد: در کنار توجه دولت به توسعه شبکه راه‌ها موضوع تامین ایمنی و بالابردن سطح خدمات در راه‌ها نیز به عنوان یکی از وظایف اصلی وزارت راه مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای استان قزوین اضافه کرد: در همین راستا نسبت به سال‌های پیش از انقلاب که سالانه دو هزار علایم اخطاری و مسیرنما نصب می‌شد؛ اکنون آمار نصب اینگونه علایم و تابلوها به سالانه پنج هزار عدد رسیده و خط کشی راه‌ها نیز از سالانه 600کیلومتر به دو هزار کیلومتر ارتقا یافته است.

وی عنوان کرد: همچنین افزایش طول تونل‌ها از  هزار و 545کیلومتر به 4هزار و 375کیلومتر در سال نیز از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه راه‌ها به شمار می‌رود.

پیش از انقلاب ناوگان فعال در حوزه حمل بار شکل نگرفته بود

حق لطفی همچنین با اشاره به تقویت نیروی انسانی در حوزه نگهداری راه‌ها به موازات افزایش طول راه‌های این استان گفت: تعداد کل نیروهای راهداری از 80نفر در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی به 350نفر در این سال‌ها افزایش یافته که در 26راهدارخانه مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای استان قزوین با اشاره به ارائه گزارشی از عملکرد و دستاوردها حوزه حمل و نقل افزود: در حوزه حمل و نقل نیز تعداد کل شرکت‌ها و موسسات حمل و نقل کالا از دو به 82شرکت فعال و از 12شرکت و موسسه مسافربری به 45شرکت رسیده است.

وی با بیان اینکه تا پیش از انقلاب ناوگان فعال در حوزه حمل بار شکل نگرفته بود، ابراز کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تشکیل ناوگان حمل بار، تعداد آن به 9هزار و 268دستگاه با میانگین سنی 21سال رسیده که با افزایش و تقویت ناوگان مسافربری استان قزوین تعداد مسافران جابجا شده از سوی این ناوگان نیز از سالانه 400هزار مسافر به یک میلیون و 200هزار مسافر افزایش یافته است.

حق لطفی عنوان کرد: در طی 40 سال گذشته تاکنون 46سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور، 59دستگاه ترددشمار، 25دستگاه دوربین نظارت تصویری و 46دستگاه دوربین کنترل سرعت جاده‌ای خرید و نصب شده که هیچ کدام از آن‌ها در سال 57در استان قزوین وجود نداشت.

وی در پایان گفت: پیش از انقلاب اسلامی هیچ مجتمع خدماتی رفاهی در بین راه‌های استان قزوین فعال نبود اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی هم اکنون 20 مجتمع بهره‌برداری شده و ساخت 19 مجتمع نیز شروع شده است.

انتهای پیام /۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان