۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ۴۰۰هزار نفر در قزوین علیه کرونا واکسینه می‌شوند/ واکسیناسیون به معنای کنار گذاشتن اصول بهداشتی نیست
کد خبر: ۳۴۸۱۳۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۱ ساعت: ۱۵:۲۲ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان:

۴۰۰هزار نفر در قزوین علیه کرونا واکسینه می‌شوند/ واکسیناسیون به معنای کنار گذاشتن اصول بهداشتی نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: بر اساس کد ملی و مشخصات کاملی که از افراد وجود دارد، برای تزریق واکسن کرونا فرا خوانده می‌شوند که می‌توان گفت حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت هدف استان قزوین طی چند ماه واکسینه خواهند شد.

۴۰۰هزار نفر در قزوین علیه کرونا واکسینه می‌شوند/ واکسیناسیون به معنای کنار گذاشتن اصول بهداشتی نیست

به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ پیمان نامدار امروز(سه‌شنبه) در حاشیه آغاز واکسیناسیون کرونا در استان قزوین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر، واکسیناسیون کادر درمان علیه بیماری کووید19 را در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان بوعلی سینا آغاز کردیم.

وی افزود: اکنون واردات واکسن‌های متفاوتی که توسط WHO دارای تاییدیه است و به تایید سازمان‌ غذا و دارو رسیده، آغاز شده که یکی از آن‌ها به عنوان اسپوتنیک وی(۵) است که از واکسن‌های بسیار اثربخش در حوزه ایمنی بیماری کرونا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: این واکسن تحت ساخت یک شرکت روسی قرار دارد که اثربخشی آن تا به امروز ۹۱/۶ درصد است؛ اعدادی که برای اثربخشی واکسن‌های مختلف مطرح‌ می‌شود، ممکن است براساس نقص ایمنی افراد مسن و غیرمسن متفاوت باشد؛ لذا بر مبنای این عدد اگر ۲دوز از این واکسن به فاصله ۲۱روز تزریق شود، ۹۱/۶ درصد می‌توان اطمینان داشت که این فرد دچار بیماری نخواهد شد.

نامدار بیان کرد: در سطح دنیا اولین واکسن‌هایی تزریق شد، دو شرکت فایزربیونتک و مادرنا امریکایی بود؛ اما امروز با توجه به جهش‌هایی که این ویروس در انگلیس و آفریقای جنوبی پیدا کرده، بر اساس یکسری از مقالات علمی و بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاید این واکسن‌ها نیاز به تجدید دوباره داشته باشد و کلیه واکسن‌ها از این شرایط مستثنی نیستند؛ چون واکسن برای اولین بار در جهان در حال تزریق است و این امکان وجود دارد.

وی تصریح کرد: واکسن اسپوتنیک وی حاوی ویروس ضعیف شده انسانی است که پروتئین‌های شاخک کووید۱۹ را همراه با خود وارد بدن می‌کند و چون این ویروس بیماری‌زایی ندارد لذا بر علیه آن پروتئین، در بدن ایمنی ایجاد می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: شرایط نگهداری این واکسن منفی ۲۰درجه است و باید حتما زنجیره سرد انتقال آن دقیقا رعایت شود؛ لذا با توجه به این شرایط در تمام دنیا، مقداری روند واکسیناسیون به کندی پیش می‌رود چراکه اگر شرایط زنجیره‌ای سرد به طور دقیق اجرا نشود ممکن است این واکسن اثربخشی کمتری داشته باشد.

وی ادامه داد: بر این اساس در شروع کار واکسیناسیون برای کادر درمان و بخش‌های ویژه‌ای که مستقیماً با بیماری کووید۱۹ در ارتباط هستند، آغاز شده است.

نامدار اضافه کرد: در مرحله اول کادر درمان مراقبت‌های ویژه شامل پزشک، پرستار، خدمات، منشی و تمام کسانی که مستقیما در بخش مراقبت‌های ویژه بیماران حاد تنفسی با بیماران در ارتباط هستند واکسینه می‌شوند که تقریبا با شیفت‌بندی‌های صورت گرفته حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در بیمارستان‌های مختلف حضور دارند.

وی ابراز کرد: مرحله دوم این تزریقات برای کادر درمان بالای ۴۰سال و همزمان در کنار آن افراد سالمند است؛ اگرچه این اولویت‌بندی برای افراد بالای ۴۰ سال آغاز شده اما اولویت ما افراد بالای ۶۰ سال، بیماران نقص ایمنی و کسانی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای شدید و همچنین دچار بدخیمی‌‌ها هستند، خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: اولویت ما برای تزریق بر این اساس است که سیستم بهداشتی درمانی از طریق خدمات جامع سلامتی که در کل استان وجود دارد و به جرات می‌توان گفت بالغ بر ۹۸درصد جمعیت استان حداقل یک بار از این طریق خدمات گرفتند، از طریق مراقبین سلامت و بهورزان به افرادی که دارای اولویت هستند نیز فراخوان زده می‌شود تا برای تزریق واکسیناسیون مراجعه کنند.

نامدار ابراز کرد: این واکسن‌ها هم مانند تمام واکسن‌های مدرنی که در دنیا تولید شده در دو مرحله تزریق می‌شود؛ لذا قائدتا برنامه‌ریزی بسیار سختی دارد که بعد از واکسن دور اول، دقیقا به فاصله مشخص و معینی مرحله دوم باید تزریق شود.

وی اضافه کرد: واکسن اسپوتنیک وی در دو رنگ قرمز و آبی وارد شده که بر این اساس فردی که واکسن آبی را تزریق می‌کند ۲۱روز بعد باید واکسن قرمز را تزریق کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: ایمنی‌زایی که این واکسن و سایر واکسن‌ها در بدن ایجاد می‌کنند؛ ممکن است بین ۲ تا ۳هفته زمان نیاز داشته باشد در نتیجه ابهاماتی وجود دارد که فردی که در اروپا این واکسن را دریافت کرده بعد از ۱۵روز به بیماری مبتلا شده لذا ملاک تشخیص علمی نیست و باید برای آن مدت زمان بیشتری در نظر گرفته شود.

نامدار اظهار کرد: تمام واکسن‌هایی که در جهان اکنون تزریق می‌شود در مرحله کلینیکال ترایال فاز سوم قرار دارد اما میزان مرگ‌ومیر و عوارضی که نسبت به تعداد تزریق واکسن وجود دارد، دال بر این است که می‌توانند مانند سایر داروها با عوارض جانبی همراه باشد.

وی ابراز کرد: با توجه به تخمین‌هایی که وجود دارد، تا ژانویه سال آینده در صورتی که تمام شرایطی که برای واکسیناسیون تعریف شده، جهشی در ویروس اتفاق نیفتد و واکسن به تعداد کافی برای جهان تهیه شود، باز هم این ویروس نیاز به مراقبت و زدن ماسک دارد؛ لذا تاکید بر این است که آغاز و ادامه واکسیناسیون نقطه‌ای برای اینکه ما بتوانیم پروتکل‌های ‌بهداشتی و رعایت اصول بهداشتی را کنار بگذاریم، نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اذعان کرد: اگر بخواهیم به آن سطح از ایمنی در جامعه برسیم که سالمندان و افراد حساس و در معرض خطر از ایمنی برخوردار باشند، حتما باید بالای۴۰ تا ۵۰درصد افراد جامعه واکسینه شوند، بر این اساس مردم باید پروتکل‌ها را رعایت کنند.

نامدار ادامه داد: اگرچه شروع واکسیناسیون با سختی‌هایی نظیر رعایت مراحل زنجیره سرد، بررسی‌ها و هماهنگی تیم همراه است؛ اما به مردم قول می‌دهیم که در هفته‌های آینده یعنی پیش از نوروز، یک واکسیناسیون وسیع را برای مردم استان داشته باشیم.

وی تصریح‌ کرد: اکنون سهمیه واکسن برای افراد سالمند، میانسال، بیماران نقص ایمنی و‌ کادر درمان در نظر گرفته شده و در نتیجه ما افراد زیر ۴۰سالی که بیماری‌ زمینه‌ای ندارند و جزو کادر درمان نیستند را فعلا کنار گذاشتیم.

این مقام مسئول یادآور شد: بر اساس کد ملی و مشخصات کاملی که از افراد وجود دارد، برای تزریق فرا خوانده می‌شوند که می‌توان گفت حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت هدف استان قزوین طی چند ماه واکسینه خواهند شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه اکنون تعداد واکسن فقط برای کادر درمان ویژه آی‌سی‌یوها با کد ملی و شناسنامه در نظر گرفته شده است، بیان کرد: اگر کسی تا دوماه قبل بیماری تایید شده کووید۱۹ را گرفته باشد نباید تزریق کند؛ اما این دال بر کمبود واکسن نیست بلکه بر اساس ایمنی هومورالی که در بدن شخص وجود دارد، ممکن است با این واکسن هماهنگی نداشته و عوارض جانبی رخ دهد.

نامدار در پایان گفت: تزریق به کسانی که در دو ماه اخیر مبتلا به کرونا شده یا کسانی که واکنش‌های شدید حساسیتی دارویی یا غذایی را تجربه کرده‌اند بعد از تایید پزشک انجام خواهد گرفت و کسانی که در زمان تزریق واکسن، بیماری حاد تب‌دار و غیرتب‌داری داشته باشند که از علائم مشکوک به بیماری‌های تنفسی یا کروناست باید دو ماه بعد از بهبودی اقدام کنند.
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان