۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین بسته «توانمندسازی زنان» مدنظر معاونت زنان ریاست‌جمهوری محدود و ناقص است/ حمایت از رشد جمعیتی کشور در برنامه‌های خانم ابتکار دیده نمی‌شود
کد خبر: ۳۴۷۹۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۱۷ ساعت: ۱۲:۲۰ ↗ لینک کوتاه

عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس:

بسته «توانمندسازی زنان» مدنظر معاونت زنان ریاست‌جمهوری محدود و ناقص است/ حمایت از رشد جمعیتی کشور در برنامه‌های خانم ابتکار دیده نمی‌شود

عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس گفت: به دنبال ارتقای کیفیت زندگی زنان سرپرست خانواده هستیم اما بسته «توانمندسازی زنان» مدنظر معاونت زنان ریاست‌جمهوری محدود و ناقص است و حمایت‌ها فقط در حوزه اقتصادی دیده شده است.

بسته «توانمندسازی زنان» مدنظر معاونت زنان ریاست‌جمهوری محدود و ناقص است/ حمایت از رشد جمعیتی کشور در برنامه‌های خانم ابتکار دیده نمی‌شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ به مناسبت روز زن چهارمین جلسه هم اندیشی در حوزه آسیب‌های اجتماعی در قزوین، بررسی مشکلات و موانع قانونی بر سر راه زنان سرپرست خانوار کارآفرین به همت بسیج رسانه قزوین در سالن جلسات بسیج اقشار سپاه استان قزوین برگزار شد‌.

فاطمه محمدبیگی در این جلسه اظهار کرد: تلاش داریم در حوزه توانمندسازی زنان همه مسائل احصاء شود و اکنون بیشترین کاری که برای توانمندسازی بانوان انجام شده در حوزه اقتصادی بوده است.

وی با اشاره به حضور ۴هزار زن سرپرست خانوار در استان قزوین افزود: تسهیلات و وام‌های اشتغالزایی به ویژه در حوزه زنان روستایی اعطا شده و تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد برای پرداخت تسهیلات خوداشتغالی صورت گرفته و برنامه‌هایی با بهزیستی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار یا دارای فرزندان معلول وجود دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: ایجاد یک داشبورد آنلاین مدیریتی برای بانک اطلاعاتی زنان سرپرست خانوار که عمده آن در وزارت کار در حال تهیه است از دیگر اقدامات انجام شده در معاونت زنان و خانواده در حوزه توانمندسازی است.

وی بیان کرد: توانمندسازی زنان یک بحث مفهمومی و عمیق است و فقط خلاصه در توانمندسازی اقتصادی یا ایجاد اشتغال نمی‌شود، بلکه مبحث مهم در حوزه زندگی حدود شش میلیون نفر از زنان است.

محمدبیگی عنوان کرد: ما به دنبال ارتقای کیفیت زندگی زنان سرپرست خانواده هستیم که کیفیت زندگی ابعاد مختلفی دارد و شامل شغل، تامین درآمد و رفاه عمومی، تامین بیمه و آینده پس از اشتغال و بازنشستگی زنان سرپرست خانوار، سلامت جسمی و روحی زنان سرپرست و همچنین تامین سلامت معنوی و امنیت روحی و روانی است.

وی تاکید کرد: در جامعه‌ای که ترویج بی‌حجابی و مدهای غربی را شاهد هستیم و شرط اشتغال خانم‌ها کم کم به سمت استفاده از مظاهر ظاهری و زیبایی و تجرد زیستی یا نداشتن فرزند باشد، چگونه می‌توان امنیت روحی و روانی زنان را تامین کرد.

این مقام مسئول گفت: از خانم ابتکار این سوال را داشتم که چه برنامه‌ای برای ترویج حجاب و عفاف و زندگی عفیفانه در روابط زنان و مردان در محیط کاری دارید تا زن سرپرست خانواده با خیالی آسوده در محیط کاری حاضر شده و امنیت روانی و معنوی او هم تامین شود.

وی اضافه کرد: اینکه چه اقداماتی برای بازگشت به زندگی زنان مطلقه انجام شده و چه تلاش‌هایی برای سالم سازی محیط‌های خانواده و دوری از طلاق که تولید زنان سرپرست خانوار را به همراه دارد؛ انجام شده است که خانم ابتکار حرفی برای گفتن نداشتند.

عضو فراکسیون زنان مجلس تصریح کرد: عمده اقدامات و خواسته‌ها در حوزه معاونت زنان و خانواده از ابتدای دولت روحانی تاکنون تلاش برای انتصاب ۳۰درصد خانم‌ها در مسندهای مدیریتی و داشبورد آنلاین و توانمندسازی اقتصادی زنان است؛ در حالیکه بانوان با موضوعات مهم و اساسی دست و پنجه نرم می‎‌کنند که بسیار مغفول واقع شده است.

وی بیان کرد: بسته توانمندسازی زنان محدود و ناقص است و عمدتا روی محورهای اقتصادی استوار است و در این داشبورد تهیه شده اطلاعات فرزندان زنان درج نشده و هیچ اثری از سیاست‌های کلی جمعیت مقام معظم رهبری نبود. این سوال از خانم ابتکار وجود دارد که چرا در تهیه این داشبورد از همه اسناد بالادستی کمک گرفتید اما از سند سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در حوزه جمعیت استفاده نشده است در حالیکه رشد جمعیت در کشور بغرنج است.

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: در بحث توانمندسازی زنان، رشد مشاغل خانگی بسیار حائز اهمیت بوده و همچنین در حوزه مشاغل خانگی بحث اقتصادِ خانواده محور بسیار مهم است و باید دنبال مشاغلی باشیم که ترویج خانواده محوری کند و باید در راستای استحکام خانواده حرکت کرد.

وی ابراز کرد: دو مشکل موجود در کشور بحث معضل ضعف نهاد خانواده و مباحث اقتصادی است که ترکیب این دو، اقتصادِ خانواده محور است بس باید در این جهت اقدام شود.

محمدبیگی تصریح کرد: در این راستا فراکسیون زنان و خانواده مجلس برنامه دارد که با گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در مجمع مجالس آسیایی ای پی ای نشست مجازی زنان و اقتصاد خانواده محور را براساس سیاست‌ها و تحارب موفق و تقدیم قوانین و توانمندسازی خانواده‌ها و پویایی حرکت‌های اقتصادی برای نمایندگان مجالس کشورهای آسیایی و مراکز مرتبط با حوزه زنان و خانواده برگزار کند که این نشست ۱۲اسفند برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: دنبال آن هستیم مسائلی مثل فقر و بیکاری و شکاف طبقاتی و نابرابری اجتماعی و تغییر الگوهای روابط و تعاملات و تحول شیوه‌های مصرف بررسی کنیم.

این مقام مسئول گفت: پدیده‌ای چون فرهنگ قناعت و مصرف صحیح و دوری از مد و ساده زیستی بسیار در توانمندسازی خانواده‌ها موثر است که زنان سرپرستِ خانوارِ موفق، عمدتا این مباحث را لحاظ می‌کنند و رسانه‌ها باید از این افراد الگوسازی کنند.

عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس در پایان عنوان کرد: بدون شک خانواده به عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی نقش بسیار مهمی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد و به نظر می‌رسد اگر بتوانیم در اقتصادِ خانواده محور نسبت‌های زن و خانواده و اقتصاد را با هم در یک مثلث مشخص کنیم نقش کلیدی و تعیین کننده زن را می‌توانیم در اقتصادِ خانواده محور به جامعه نشان دهیم.

گفتنی است؛ در پایان این نشست به مناسبت روز زن و مادر از بانوان بسیجی در حوزه رسانه استان قزوین تجلیل به عمل آمد. 
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان