۲۴/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۶ جمعه

صبح قزوین با سود بدهی شهرداری به بانک شهر چه اقداماتی می‌توان کرد؟/ ۷و نیم میلیاردی که بر باد می‌رود
کد خبر: ۳۴۷۹۲۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۱۴ ساعت: ۱۱:۴۶ ↗ لینک کوتاه

مروری بر حواشی دنباله‌دار شهرداری قزوین؛

با سود بدهی شهرداری به بانک شهر چه اقداماتی می‌توان کرد؟/ ۷و نیم میلیاردی که بر باد می‌رود

در این گزارش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که با اقساط ماهانه شهرداری قزوین به بانک شهر به‌عنوان جریمه دیرکرد اقساط وام، چه کارهایی می‌توان انجام داد.

با سود بدهی شهرداری به بانک شهر چه اقداماتی می‌توان کرد؟/ ۷و نیم میلیاردی که بر باد می‌رود

به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین؛ در آغاز کار شورای پنجم، شهرداری قزوین حدود ۲۵۰میلیارد تومان بدهی به بانک شهر بابت دریافت وام داشت که اکنون این بدهی به بیش از ۶۰۰میلیارد تومان رسیده است و به گفته رئیس شورای شهر، شهرداری ماهانه حدود ۷.۵میلیارد تومان سود بابت جریمه‌های دیرکرد اقساط وام مذکور به بانک شهر پرداخت می‌کند.

در این گزارش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که با اقساط ماهانه شهرداری قزوین به بانک شهر به‌عنوان جریمه دیرکرد اقساط وام، چه کارهایی در حوزه کشاورزی می‌توان انجام داد،‌ البته این امر بدان معنی نیست که توقع داشته باشیم پول شهرداری در حوزه کشاورزی هزینه شود بلکه فقط مقایسه‌ای است برای اینکه درک کنیم چه حجمی از پول بیت‌المال هدر می‌رود.

داربستی کردن باغات انگور

۳۰ مرداد ۱۳۹۹ علی‌ اکبری، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین بیان کرده است: در حال حاضر هزینه مکانیزه و داربستی کردن باغات انگور برای هر هکتار حدود ۵۰میلیون تومان است؛ تاکنون بیش از پنج هزار هکتار از باغ‌های انگور در استان قزوین مکانیزه و داربستی شده‌اند، هنوز برنامه دولتی توسعه مکانیزه و داربستی کردن باغ‌های انگور برای امسال ابلاغ نشده اما به نظر می‌رسد بیش از ۱۰۰هکتار در این خصوص برنامه داشته باشیم اما قابلیت اجرای این کار با مشارکت باغداران سالانه حدود هزار هکتار است.

با داربستی کردن باغ‌های انگور، بوته‌ها از زمین جدا و در ارتفاع قرار می‌گیرند و نور مستقیم خورشید به آن‌ها بیشتر می‌تابد و سرمازدگی و آفات کمتر آن‌ها را تهدید می‌کند، ضمن اینکه این کار عملکرد و تولید محصول و کیفیت آنرا نیز افزایش می‌دهد.

اگر فرض کنیم برنامه ابلاغی داربستی کردن باغات انگور سال جاری ۱۰۰هکتار باشد و همان‌گونه که مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین اعلام کرده است برای هر هکتار ۵۰میلیون تومان هزینه داربستی کردن در نظر گرفته شود،‌ مجموع هزینه‌های سالانه حدود ۵میلیارد تومان خواهد بود این درحالی‌ است که تنها ماهانه ۷/۵میلیارد تومان از جیب مردم توسط شهرداری قزوین به عنوان جریمه و اقساط بانکی به بانک شهر پرداخت شده و رسماً به هدر می‌رود.

اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو

با توجه به شرایط آب و هوایی و سرمای بهاره که در چند سال اخیر در کشور رخ می‌دهد و درختان گردوی زیادی در استان قزوین در معرض سرمازدگی قرار می‌گیرند، لازم است تا کشاورزان با سرشاخه کاری و عملیات پیوند تلاش کنند درختان را در برابر سرما مقاوم کنند.

۱۷ دی ماه ۱۳۹۹ روابط عمومی جهاد کشاورزی استان قزوین خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه طرح پیوند سرشاخه کاری در ۳۳هکتار از باغات گردوی قزوین با اعتباری حدود ۲۷۰میلیون ریال اجرا شده است.

ازآنجاکه در حال حاضر بیش از ۵هزار و ۵۰۰ کتار باغ گردو در استان قزوین وجود دارد و اگر فرض بگیریم طرح پیوند سرشاخه کاری در هیچ باغ گردویی اجرا نشده باشد؛ مجموع هزینه‌های اجرای این طرح برای کل باغات قزوین کمتر از ۵میلیارد تومان خواهد بود؛ در چنین شرایطی که با کمتر از ۵میلیارد تومان می‌توان کشاورزان زیادی را از سرمازدگی محصولات‌شان نجات داد؛ فقط در یک ماه ۷/۵میلیارد تومان توسط یک نهاد عمومی غیردولتی سود اقساط عقب افتاده به بانک پرداخت می‌شود.

اجرای طرح مطالعاتی بهره‌گیری از آب سد نهب

۲۹ دی ماه ۱۳۹۹ فاطمه خمسه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین درخصوص پیشرفت اجرای طرح مطالعاتی استفاده از آب سد نهب برای تحول بخش کشاورزی در استان بیان کرده است: اجرای طرح مطالعاتی بهره‌گیری از آب سد نهب برای ایجاد شبکه آبیاری ۳۵هزار هکتار از اراضی زراعی بویین‌زهرا و تاکستان بودجه ملی یا استانی ندارد. اعتبارات لازم برای اجرای این طرح برآورد و تخمین زده شده است؛ بااین‌حال عملاً بودجه و اعتباری را برای انجام آن در دست نداریم که البته برای این که کار بهره‌برداری از سد نهب زمین نماند بخشی از اعتبارات پایداری دشت قزوین که مربوط به لوله‌گذاری و زهکشی این دشت بود را به آغاز این طرح مطالعاتی تخصیص دادیم.

بهره‌برداری از سد نهب که در فاصله ۵۵ کیلومتری شهر قزوین و ۳۵کیلومتری شهر تاکستان در حال احداث است قرار بود در سال ۹۴صورت بگیرد اما همچنان آبگیری نشده و در آخرین اخبار اعلام شده است بهمن و اسفند ۹۹آبگیری خواهد شد!

به گفته کارشناسان و متخصصان جهاد کشاورزی اجرای طرح مطالعاتی بهره‌گیری از آب سد نهب برای ایجاد شبکه آبیاری ۳۵هزار هکتار از اراضی زراعی بویین‌زهرا و تاکستان هزینه‌ای بالغ بر ۷ میلیارد تومان دارد. تصور کنید امکان استفاده از منابع دیگر برای اجرای چنین طرحی وجود داشت و شهرداری می‌توانست یک ماه جریمه دیرکرد اقساط وام خود را به جهاد کشاورزی بدهد!

انتقال آب باغات اراضی شیب‌دار منطقه طارم

انتقال آب باغات اراضی شیب‌دار منطقه طارم به‌ویژه در باغات جدید زیتون امری ضروری است و اگر تخصیص آب برای این باغات زیتون انجام نشود مردم خسارت‌های بسیار زیادی را متحمل خواهند شد.

به گفته کارشناسان انتقال آب باغات اراضی شیب‌دار منطقه طارم حدود ۷۰میلیارد تومان هزینه دارد و با ۷ماه از سودی که شهرداری قزوین به‌صورت ماهانه بابت جریمه‌های دیرکرد اقساط وام به بانک شهر پرداخت می‌کند؛‌ این پروژه انجام خواهد شد.

متأسفانه درحالی‌که کشور با محدودیت اعتبارات در بخش‌های مختلف ازجمله کشاورزی مواجه است در شهرداری قزوین که یک نهاد عمومی غیردولتی است ماهانه ۷/۵میلیارد تومان به‌عنوان جریمه دیرکرد به یک بانک پرداخت می‌شود و سنگینی فشار این بدهی تنها بر دوش شهروندان قزوینی است، لذا باید شهرداری قزوین سریعاً فکری جدی به حال این بدهی بانکی کند.

ماهانه هفت و نیم میلیارد تومان پول دور ریخته می‌شود

محسن حق‌شناس عضو شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به این بدهی عجیب‌وغریب اظهار می‌کند: شهرداری قزوین روزانه چیزی حدود ۲۵۰میلیون تومان به بانک عامل بدهکار می‌شود.

وی اضافه می‌کند: نکته عجیب اینجاست که این میزان بدهی نه از قسط شهرداری کم می‌شود و نه از اصل وام شهرداری، بلکه فقط شامل سود بانک است و این به معنای این است که شهرداری روزانه ۲۰۰تا ۲۵۰میلیون تومان از سرمایه این مردم را دور می‌ریزد.

بنا به گفته عضو شورای اسلامی شهر قزوین، شهرداری قزوین ماهانه ۷ میلیارد و پانصد میلیون تومان و سالانه ۹۰ میلیارد تومان را صرف سود یک وام می‌کند. پولی که به قول محسن حق‌شناس دور ریخته می‌شود.

بدون شک انتظاری از شهرداری قزوین برای ورود به عرصه‌های تولیدی وجود ندارد اما نباید فراموش کنیم که این میزان پول در شرایطی از جیب مردم قزوین خارج می‌شود که می‌توانست گره‌گشای بخش عمده‌ای از مشکلات آن‌ها در حوزه تولید باشد.

استان قزوین یک استان صنعتی با پتانسیل‌های بالا است و واحدهای تولیدی فعال روزگاری قلب تپنده آن به شمار می‌آمدند.

اجرای بیش از ۶۰ پروژه زیرساختی با ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار

وجود بیش از ۱۲۵۰واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی کوچک در سطح استان قزوین گواهی بر اهمیت تولید و صنعت در این خطه است.

اما به‌راستی با ماهانه هفت و نیم میلیارد تومان و سالانه ۹۰ میلیارد تومان اعتبار چه اقدامات تولیدی در سطح استان قزوین می‌توانست انجام شود؟

تیرماه سال جاری بود که حمیدرضا خانپور مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین از اجرای بیش از ۶۰ پروژه عمرانی و زیر بنایی برای توسعه و تقویت زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی استان قزوین خبر داد.

این در حالی است بنا به گفته خانپور برای اجرای این تعداد پروژه زیربنایی که بسترساز تولید و اشتغال در استان است ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

یعنی با رقمی حدود دورریز سالانه شهرداری قزوین می‌توان چیزی حدود ۶۰پروژه عمرانی که به تولید منتهی شود عملیاتی کرد.

اقداماتی همچون آماده‌سازی، اجرای شبکه‌های آب‌رسانی، تصفیه‌خانه، برق‌رسانی، گازکشی، مخابرات، راه‌سازی، جدول‌گذاری و آسفالت کشی خیابان‌ها و معابر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تنها بخشی از این اقدامات است.

نباید فراموش کرد که با توسعه و تقویت زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی، بستر لازم برای جذب سرمایه‌گذار در این نقاط ایجاد خواهد شد و وقتی از توسعه زیرساخت در این شهرک‌ها سخن می‌گوئیم به معنای توسعه تولید و صنعت خواهد بود.

حل مشکل کارگران کنتورسازی تنها با ۲ ماه سود شهرداری به بانک

اما یکی دیگر از پرونده‌های پر ماجرای استان قزوین پرونده مهم شرکت کنتورسازی است. کارگران مظلوم این شرکت نزدیک به دو سال دست به دامان تمامی مدیران استان و حتی کشور شدند تا شاید بتوانند حقوق مسلم خود را دریافت کنند. مشکلی که بعد ازدو سال چالش بزرگ در استان و با ورود سازمان برنامه‌وبودجه حل شد.

نکته جالب این پرونده پرپیچ‌وخم آنجاست که مجموع معوقات کارگران این شرکت ۱۵ میلیارد تومان بود؛ یعنی حدود دو ماه دورریزی که در شهرداری قزوین انجام می‌شود.

یکی دیگر از مشکلات کارگری در استان قزوین، معوقات کارگران عوارضی قزوین است. این کارگران مظلوم ماه‌ها است دنبال دریافت حداقل حقوق خود هستند. حقوقی که مجموع آن به سه و نیم میلیارد تومان می‌رسد.

بدون شک قرار نیست شهرداری در حوزه تولید ورود کرده و این اعتبارات را صرف کند اما فراموش نکنیم آنچه در شهرداری به‌عنوان دورریز معرفی می‌شود مبلغ هنگفتی است که می‌توانست مشکلات زیادی از این مردم را حل کند؛ تولید را توسعه داده و با ایجاد اشتغال سفره‌های این مردم را رنگین کند.

هرروز تأخیر دستگاه نظارتی ۲۵۰ میلیون تومان ضرر است

هرروز که در ورود دستگاه‌های نظارتی و متولی امر در استان به این پرونده تأخیر می‌شود، حدود ۲۵۰میلیون تومان هدر می‌رود؛ یعنی هر شهروند اهل قزوین روزانه ۵۰۰هزار تومان بدون هیچ نفعی به یک بانک سود تسهیلات پرداخت می‌کند.

امروز بیش از هرزمانی شهر قزوین نیازمند رفع این مشکل است. ورود جدی دستگاه‌های نظارتی شاید بتواند پرداخت این تسهیلات را تسریع کرده و بار سود مرکب را کم کند.

منابع: ایسنا/ مهر

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان