۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین افزایش قیمت جوجه یک‌روزه عاملی برای گرانی مرغ شد/ فرصت‌طلبی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سایه عدم‌نظارت‌ها
کد خبر: ۳۴۷۹۰۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۱۳ ساعت: ۱۵:۲۴ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از آشفتگی بازار قیمت‌ها در قزوین؛

افزایش قیمت جوجه یک‌روزه عاملی برای گرانی مرغ شد/ فرصت‌طلبی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سایه عدم‌نظارت‌ها

ستاد تنظیم بازار در سطح کشور و استان‌ها برای کنترل قیمت‌ها در بازار تشکیل می‌شود اما تاکنون اثرات ملموسی از خروجی این جلسات مشاهده نشده و همچنان قیمت‌ها به شکل افسارگسیخته‌ای در حال افزایش است.

افزایش قیمت جوجه یک‌روزه عاملی برای گرانی مرغ شد/ فرصت‌طلبی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سایه عدم‌نظارت‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، این روزها شاهد التهاب شدید در فضای بازار و قیمت کالاهای اساسی هستیم که این شرایط باعث نارضایتی مردم باتوجه به فشار اقتصادی شده است؛ ستاد تنظیم بازار در سطح کشور و استان‌ها برای کنترل این شرایط تشکیل می‌شود اما تاکنون اثرات ملموسی از خروجی این جلسات مشاهده نشده و همچنان قیمت‌ها به طور افسارگسیخته‌ای در حال افزایش است.

بازار قزوین هم مستثنی از این شرایط نبوده و موج‌های گرانی به این بازار هم راه یافته است و طی رصدی کوتاه می‌بینیم که باوجود فراوانی کالاهای اساسی اما شاهد اختلاف قیمت‌ها یا گرانی غیرمنطقی هستیم و در برخی مواقع هم به طور مقطعی با کمبود اقلامی همچون روغن مواجه می‌شویم.

مجید برزگر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، درباره توزیع کالاهای اساسی در استان قزوین اظهار کرد: اکنون سهمیه برنج وارداتی برای استان قزوین به میزان ۵۰۰تن است که بر اساس سرانه جمعیت به شهرستان‌ها تعلق می‌گیرد و همچنین سهمیه شکر ۳۵۶تن است و برنج هندی هم ۵۰۰تن به استان تخصیص یافته که به اداره غله ابلاغ کردیم تا توزیع شود.

وی افزود: در دو ماهه پایانی سال ۳۶۰تن روغن برای استان قزوین اختصاص یافته که اکنون در مرحله صنفی قرار دارد و هنوز محل تامین‌کننده آن مشخص نشده است.

معاون سازمان صمت استان قزوین یادآور شد: سهمیه‌هایی که از ابتدای سال تاکنون به استان قزوین تخصیص یافته و جذب شده شامل برنج است که دو هزار و ۹۲۵تن تخصیص یافته و دو هزار و ۴۲۵تن جذب شده است، شکر ۲۰هزار و ۹۹تن تخصیص یافته که ۱۱هزار و ۸۲۳تن جذب شده و روغن ۱۱هزار و ۹۳۱تن تخصیص یافته که ۱۱هزار و ۵۹۲تن جذب شده است‌.

برزگر عنوان کرد: به طور کلی گوشت منجمد هزار و ۵۶۶تن به استان قزوین تخصیص یافته که هزار و ۳۰۸تن توزیع شده است و گوشت قرمز منجمد هم ۲۷۳تن تخصیص یافته بود که ۶۸تن جذب و توزیع شده است.

این مقام مسئول درباره نرخ گوشت اذعان کرد: اکنون گوشت گوسفندی درب مغازه ۱۵۰هزار تومان است و باتوجه به اینکه قیمت دام زنده در یکی دو هفته اخیر افزایش قیمت داشته است لذا باعث گرانی گوشت گوسفندی شده است.

وی عنوان کرد: اکنون گوشت وارداتی هم افزایش قیمت داشته و براساس اعتبار شش ماهه با قیمت ۱۲۰هزار تومان در تهران عرضه می‌شود، افزایش قیمت گوشت منجمد باعث گرانی گوشت داخلی هم شد؛ اما در استان قزوین چندماهی است که اجازه فروش گوشت منجمد را نداریم و فقط ذخیره سازی است.

فاطمه خمسه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ با اشاره به شرایط گرانی مرغ عنوان کرد: ما نگران جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری هستیم؛ چراکه قیمت جوجه یک روزه گوشتی ۴ هزار و۵۰۰تا ۴ هزار و ۷۰۰تومان شده و به شدت قیمت‌ها افزایشی است.

رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین اذعان کرد: قیمت جوجه یک روزه را انجمن جوجه گوشتی کشور تعیین می‌کند که بدون شک در قیمت تمام شده مرغ تاثیر می‌گذارد.

دبیر اتاق اصناف قزوین با اشاره به افزایش مصرف شکر و قند باتوجه به قرارگیری در پایان سال اظهار کرد: اکنون یک خلا بین قیمت شکر برای مصرف خانوار و صنف و صنعت ایجاد شده است به طوری که کیلویی ۱۰هزار تومان برای مصارف صنفی و صنعتی تهیه می‌شود که این عدد قیمت تمام شده قند و شکر را خیلی بالاتر از قیمتی که در بازار بوده، می‌برد.

فرجی عنوان کرد: اگر فکری درباره شرایط کنونی نرخ شکر و قند نکنیم، فاصله زیادی در نرخ مصرف خانوار ایجاد می‌شود و مشکلات عدیده‌ای را برای مصرف ایجاد می‌کند؛ همچنین در بحث فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم باید نظارت جدی در سطح استان اتفاق بی‌افتد؛ چراکه در این فروشگاه‌ها به دلیل اینکه در سطح ملی پروانه اخذ می‌کنند، نظارت جدی بر آن‌ها انجام نمی‌شود که باید این اختیارات را استانی کرد.

هدایت‌الله جمالی‌پور درباره مسائل طرح شده در حوزه بازار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین تصریح کرد: هر نوع فعالیت صنفی در استان باید با هماهنگی سازمان صمت باشد و این معنا ندارد که چون فروشگاهی پروانه خود را در سطح ملی اخذ کرده هیچ نظارتی بر آن نباشد.



استاندار قزوین تاکید کرد: طبق قانون نظارت بر بازار باید توسط دستگاه‌های مربوطه به ویژه سازمان صمت صورت گیرد و هر هفته این کنترل‌ها انجام و گزارش ارائه شود؛ اکنون شاهد زنجیره غلطی در توزیع کالا هستیم که باید با سودجویان و متخلفان برخورد شود.

انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان