۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین بازاریان قزوین اهرم اصلی مبارزات انقلابی در قلب اقتصادی شهر/ کسبه در اعتراض به رژیم ۶ماه تحصن کردند
کد خبر: ۳۴۷۸۸۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ساعت: ۱۹:۰ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از انقلابیون بازارنشین؛

بازاریان قزوین اهرم اصلی مبارزات انقلابی در قلب اقتصادی شهر/ کسبه در اعتراض به رژیم ۶ماه تحصن کردند

بازاریان قزوین هم از زمان آغاز انقلاب اسلامی همواره در عرصه حضور داشتند و درواقع اهرم اصلی فعالیت‌های سیاسی و مبارزات انقلابی در قلب اقتصادی این استان بودند که در بسیاری از حرکت‌ها و وقایع پیش قدم شدند.

بازاریان قزوین اهرم اصلی مبارزات انقلابی در قلب اقتصادی شهر/ کسبه در اعتراض به رژیم ۶ماه تحصن کردند

به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ تاروپود شکل‌گیری انقلاب اسلامی اساسا برمبنای حضور و حرکت مردم در مسیر پیروزی این خیزش علیه ظلم و استکبار طاغوت بوده است، این مولفه مبنایی را با بررسی سیر تاریخی انقلاب می‌توان به راحتی شاهد بود.

امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبریت جریان انقلاب، مردم را اصلی‌ترین محور مبارزات قرار دادند به طوری که قشرهای مختلف جامعه در هر سطوحی که قرار داشتند متناسب با جایگاه خود توانستند در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی موثر واقع شوند.

بازاریان و کسبه هم یکی از اقشار مردم بودند که نقش کلیدی در بسیاری از بزنگاه‌های مبارزات انقلابی داشتند و می‌توان گفت اگر همراهی این بخش از جامعه نبود شاید پیچ‌های سختی که در مسیر مبارزات انقلابی وجود داشت به راحتی سپری نمی‌شد که اکنون هم این نقش در عرصه‌های مختلف مشهود است.

استان قزوین هم در مسیر شکل‌گیری و پیروزی انقلاب یکی از استان‌های موثر بوده است و این نقش را می‌توان در حضور شخصیت‌ها، علما و نخبگان در عرصه‌های مختلف و وقوع حوادث ماندگار در این استان از جمله قیام هفت دی مردم قزوین و بسیاری حوادث دیگر که در قلب تاریخ انقلاب به ثبت رسیده است، جستجو کرد.

بازاریان قزوین هم از زمان آغاز انقلاب اسلامی همواره در عرصه حضور داشتند و درواقع اهرم اصلی فعالیت‌های سیاسی و مبارزات انقلابی در قلب اقتصادی این استان بودند که در بسیاری از حرکت‌ها و وقایع پیش قدم شدند.

قیام 15 خردادماه سال 1342 را می‌توان اولین اقدام جدی مردم برای مبارزه با رژیم پهلوی و مهمترین جرقه برای شکل‌‌گیری انقلابی دانست که 15 سال بعد در 22 بهمن‌ماه به پیروزی رسید.

قیامی که از قم به پایتخت و از آنجا به سایر شهرهای بزرگ کشور سرایت کرد و شدیدترین برخورد مردم با رژیم پهلوی پس از کودتای 28 مرداد 1332 را در پی داشت؛ قیامی که در اعتراض به دستگیری امام خمینی(ره) در شامگاه 14خرداد 42 شکل گرفت و قدرت و نفوذ کلام روحانیت انقلابی در میان آحاد مردم را به رخ دژخیمان ستم‌شاهی کشید.

مردم قزوین هم نقش تاریخی و مؤثری در این قیام داشتند و حتی سه روز بعد از این قیام در اعتراض به کشتارهای وسیع نیروهای امنیتی و نظامی رژیم دست به تظاهرات گسترده‌ای زدند که منجر به درگیری خونین و دستگیری تعداد زیادی از قزوینی‌ها شد.

حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا درباره نقش قزوینی‌ها در قیام 15 خرداد 1342 می‌گوید: بعد از اینکه اخبار مربوط به سرکوب مردم و روحانیت در قم و تهران منتشر شد، تظاهراتی در شهر قزوین برپا شد که در آن روحانیون با صدور اعلامیه‌هایی اقدام رژیم در دستگیری امام خمینی(ره) و سرکوب مردم را محکوم کردند.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین با بیان اینکه اولین حرکت‌های انقلابی مردم قزوین از خانه آیت‌الله میرزا نصرالله شهیدی آغاز شد، ابراز می‌کند: بعدازظهر روز 15 خرداد جمعی از بازاریان و کسبه در خانه آیت‌الله شهیدی گردهم آمدند و با ارسال تلگراف‌هایی برای مراجع معظم قم از سخنرانی امام(ره) بر علیه شاه حمایت کردند.

وی می‌افزاید: همچنین جمع زیادی از بازاریان مغازه‌های خود در بازار را تعطیل کردند و پس از تحصن در مسجد جامع و مسجدالنبی‌(ع) به سوی بازار حرکت کرده و اقدام به شعار دادن در حمایت از امام(ره) کردند که برخی از آن‌ها توسط ماموران نظام و امنیتی رژیم شاه دستگیر و روانه زندان شدند.

سبحانی‌نیا با اشاره به وضعیت متشنج قزوین در روز 15 خرداد ادامه می‌دهد: اوضاع در قزوین به حدی بحرانی بود که نیروهای امنیتی رژیم در این روز دستور سرکوب شدید مردم و انقلابیون را داشتند و دروازه‌های شهر را به شدت کنترل می‌کردند.

مدیر حوزه علمیه قزوین با ذکر اینکه اوج واکنش قزوینی‌ها به قیام یادشده در 18 خرداد 42 روی داد، می‌گوید: در این روز جمع کثیری از مردم قزوین در خیابان‌های بازار و سپه دست به تظاهرات علیه رژیم زده که با برخورد خشن نیروهای نظامی تعداد زیادی از مردم به خاک و خون کشیده و توسط ماموران ساواک دستگیر شدند.

این مقام مسئول اضافه می‌کند:‌ همچنین دو روز بعد در روز 20 خرداد تعدادی از بازاری‌های قزوین قصد سفر به تهران برای شرکت در تظاهرات را داشتند که ساواک جلوی مسافرت بعضی از آن‌ها را گرفت و بقیه را هم دستگیر کرد.

وی با اشاره به تعطیلی بازار قزوین در روز 23 تیرماه 42 یادآور می‌شود:‌ این تعطیلی عمومی به مناسبت مراسم اربعین شهدای 15 خرداد و در اعتراض به کشتار مردم اتفاق افتاد و مراسم چهلم شهدای این قیام در جای جای شهر قزوین برپا شد که دستگیری جمعی دیگر از مردم را در پی داشت.

همچنین در خاطرات مرحوم همافر از بازاریان انقلابی قزوین آمده است که "برای همراهی با جریان انقلاب، من به عنوان معتمد بازار قزوین و تعدادی از دیگر بازاریان، پس از انجام تظاهرات به فرموده علما تحصن کرده و مغازه ‌های بازار را به مدت شش ماه بستیم.

در مدت شش ماه تعطیلی بازار نیز با همکاری تعدادی از بازاریان در میدان سعادت، کمیته‌ای تشکیل شد که اجناس را با قیمت خرید و قیمت عمده فروشی در اختیار عموم مردم می‌گذاشتیم."

به گزارش صبح قزوین؛ بازار سنتی به دلیل پیوند با روحانیت همواره در جهت دهی به دیگر قشرهای مختلف مردم نیز نقش آفرین بوده و بسته شدن بازار در دوران حکومت قاجار و پهلوی به مثابه شکلی از اعتراض به سیاست‌های حکومت‌های سرکوبگر و اقتدارگرا تلقی می‌شده است.

یازدهم شهریور سال 57، بازاریان قزوین به عنوان اعتراض دست از کار کشیدند و مغازه‌هایشان را بستند و شش روز بعد یعنی هفدهم شهریور، به دلیل تحرکات و گسترده‌تر شدن جریان مبارزه با رژیم استبدادی، از طریق رادیو در قزوین حکومت نظامی اعلام شد.

در همین راستا برابر اعلامیه شماره یک فرماندار نظامی عبور و مرور مردم از ساعت 21 تا شش صبح ممنوع و تانک‌ها در تمام چهارراه‌ها مستقر و درهای اکثر مساجد بسته شد.

بیست وهشتم آبان سال 57، اصناف قزوین همزمان با عید سعید غدیر در اعتراض به کشتار مردم و محکوم کردن اعمال ماموران حکومت و همدردی و همبستگی با روحانیت، پزشکان، کارمندان و اطاعت از رهبری امام خمینی (ره) به دنبال تعطیلات پیاپی، به مدت سه روز با بستن مغازه‌های خود اعتصاب کردند.

استان قزوین در جریان رخدادهای پیروزی انقلاب اسلامی 50 شهید و 25 جانباز تقدیم انقلاب كرد؛ برخی از بازاریان مانند مرحوم همافر، توسلی، درافشان، که در ایام دفاع مقدس هم با پشتیبانی از رزمندگان کار بزرگی کردند نیز در یاد و خاطره مردم این دیار ماندگار هستند.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان