۲۴/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۶ جمعه

صبح قزوین باسوادی در ایران بسیار بالاتر از میانگین جهانی است/ پیش از انقلاب فقط ۲۳درصد دانش‌آموزان وارد دبیرستان می‌شدند
کد خبر: ۳۴۷۸۷۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۱۲ ساعت: ۱۶:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین:

باسوادی در ایران بسیار بالاتر از میانگین جهانی است/ پیش از انقلاب فقط ۲۳درصد دانش‌آموزان وارد دبیرستان می‌شدند

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه ۹۹درصد از مردم ما باسواد هستند، گفت: امروز میانگین باسوادی ما از میانگین باسوادی جهان بسیار بالاتر است و همچنین فاصله بی‌سوادی مردم استان قزوین در مناطق شهری و روستایی نسبت به گذشته کاهش یافته است.

باسوادی در ایران بسیار بالاتر از میانگین جهانی است/ پیش از انقلاب فقط ۲۳درصد دانش‌آموزان وارد دبیرستان می‌شدند

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، حسنعلی اصغری در  مراسم گلبانگ انقلاب که امروز(یکشنبه) در دبیرستان شهید بهشتیان قزوین برگزار شد، با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی دستاوردهای بزرگی برای جهان اسلامی و بشریت داشته که لازم است، برای نسل نوجوان و جوان تشریح شود تا در جریان پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های مختلف باشند.

وی با اشاره به شاخصه‌های نظام آموزشی در زمان قبل از انقلاب و امروز افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نمایانگر یک نظام فرهنگی است و بهترین رسالتش نیز اقدامات لازم در حوزه فرهنگ است، بنابراین آموزش و پرورش در این نظام همگام با مختصات و ویژگی‌های زمان از جایگاه محوری خاصی برخوردار است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به فعالیت آموزش مجازی معلمان و دانش‌آموزان در شرایط کرونا بیان کرد: جای تشکر دارد که امروز دانش‌آموزان هوشمند و معلمان خوش فکر و خلاق با خلق صحنه‌های بسیار خاص توانستند خدمات ارزشمند و خلاقانه‌ای را در شرایط کرونا رقم بزنند و با روحیه انقلابی و جهادی توانستند به شعار امسال مبنی بر اینکه «معلمان افسران سپاه پیشرفت در کشور هستند» بر پایه برنامه‌ریزی علمی، اخلاقیات و برنامه محوری در فضای شبکه شاد جامه عمل بپوشانند.

اصغری با بیان اینکه ۹۹درصد از مردم ما امروز باسواد هستند، تصریح‌کرد: امروز میانگین باسوادان ما از میانگین باسوادی جهان بسیار بالاتر است و همچنین فاصله بی‌سوادی استان در مناطق شهری و روستایی نسبت به گذشته به شدت کاهش پیدا کرده در حالیکه در گذشته بیشتر باسودان متعلق به مناطق شهری بودند، اما امروز باسواد شدن گسترش یافته و فاصله با سوادی در شهر و روستا بسیار به هم نزدیک شده است.

وی با اشاره به هفت برابر شدن تعداد معلمان دارای مدرک لیسانس و بالاتر در آموزش و پرورش ابراز کرد: افزایش سطح سواد معلمان تاثیر مثبتی در توسعه مراکز کشور داشته لذا با توجه به این کلام که معلمان افسران سپاه پیشرفت در کشور هستند؛ وظایف ما در قبال نظام جمهوری اسلامی ایران سنگین‌تر شده و باید تلاش بیشتر و فاخری را برای عملیاتی شدن هرچه بهتر به عنوان افسران پیشرفت و توسعه کشور به انجام برسانیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به احداث سه هنرستان در راستای توسعه اشتغال فنی عنوان کرد: در عرصه دانش‌آموزان دو و نیم برابر شدن پوشش تحصیلی دوران ابتدایی را داریم؛ در حالیکه قبل از انقلاب ۴۰درصد از دانش آموزان دوره ابتدایی در مدارس حضور پیدا می‌کردند اما امروز به برکت انقلاب؛ در کشور و استان به بیش از ۹۹درصد از تعداد دانش آموزان رسیده است.

اصغری ادامه داد: امروز حضور دانش‌آموزان در دوره متوسطه چهار برابر شده است در حالیکه قبل از پیروزی انقلاب تنها ۲۳درصد از دانش‌آموزان وارد مقطع دبیرستان می‌شدند، اما امروز این نرخ در کشور به حدود ۹۲درصد و در استان قزوین بیش از ۹۷درصد رسیده است.

وی اذعان کرد: رشد علمی دانش‌آموزان در رقابت‌های جهانی هم کاملا دچار تحول شده است و امروز رتبه ۱۶ را در جهان داریم و امیدواریم به آنچه در سند چشم انداز مقدس جمهوری اسلامی ایران ترسیم شده ورود پیدا کرده تا بتوانیم به جایگاه واقعی برسیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در پایان گفت: وظیفه ما معلمان به عنوان افسران توسعه و پیشرفت کشور وظیفه سنگینی است که مقدمات آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عنوان شده تا با علمی‌ترین روش، بهترین شکل، اخلاق مدارترین طریق و با نظامی برنامه ریزی شده و تصمیم گیری‌های منطقی مسیر رشد و پیشرفت کشور را فراهم کنیم.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان