۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین کمیته‌ای برای احصای نیازهای جامعه در دانشگاه‌ها تشکیل شود/ دسترسی پژوهشگران به کتابخانه‌های معتبر دیجیتال ضعیف است
کد خبر: ۳۴۷۸۲۲ نویسنده: دکتر روح الله آدینه تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۱۰ ساعت: ۸:۱۵ ↗ لینک کوتاه

پژوهشگر برتر استان قزوین درمصاحبه با صبح‌قزوین:

کمیته‌ای برای احصای نیازهای جامعه در دانشگاه‌ها تشکیل شود/ دسترسی پژوهشگران به کتابخانه‌های معتبر دیجیتال ضعیف است

پژوهشگر برتر استان قزوین گفت: کارهای پژوهشی باید براساس نیازسنجی‌های جامعه انجام شود به عبارتی باید کمیته‌ای برای رصد و احصای نیازهای موجود در جامعه در تمامی رشته ‌های دانشگاهی تشکیل شود.

کمیته‌ای برای احصای نیازهای جامعه در دانشگاه‌ها تشکیل شود/ دسترسی پژوهشگران به کتابخانه‌های معتبر دیجیتال ضعیف است

به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ تحقیق و پژوهش در هر زمان نقشی اساسی و پایه‌ای در گسترش علم و دانش داشته و تلاشی در مسیر یافتن بهترین راهکارها و گره‌گشایی برای رفع مشکلات است؛ چراکه جهان رمزهای ناگشوده بسیاری دارد و تحقیق زمینه‌ساز این رمزگشایی است.

تحقیق و پژوهش و نتایج حاصل از آن باعث توسعه دیدگاه بشر و توجه به جزئیات دنیای پیرامون می‌شود؛ لذا پژوهش جایگاه والایی دارد که باید در هر دوره و در تمامی زمینه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

دکتر روح الله آدینه یکی از تلاشگران عرصه علم و دانش بوده که در سال جاری به عنوان پژوهشگر برتر استان قزوین برگزیده شده است. وی که عضو هیئت علمی گروه فلسفه و حکمت دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین و دارای مدرک دکتری در رشته فلسفه اسلامیست؛ حدود ۱۵ سال است که در مسیر رشد و تعالی دانشجویان به امر تدریس اشتغال دارد.

پژوهشگر برتر استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی و طرح‌های مطالعاتی خود اظهار کرد: با توجه به گرایش تخصصی‌ام در زمینه فلسفه و حکمت اسلامی، در زمینه آثار ملاصدرا و مباحث حکمت متعالیه و مباحث خداشناسی در کلام اسلامی، مطالعات و مقالاتی داشته‌ام.

وی با اشاره به دلایل انتخاب خود به عنوان پژوهشگر برتر استانی در سال جاری عنوان کرد: به دلیل تمرکز بیشتر در زمینه انتشارات مقالات علمی_پژوهشی و مقالاتی که در همایش‌های ملی و بین‌المللی در سال‌های گذشته منتشر کرده‌ام به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شدم و تاکنون حدود ۱۵مقاله همایش ملی و بین‌المللی، ۱۰مقاله علمی پژوهشی و دو مقاله علمی ترویجی داشتم.

سال‌های اخیر اقبال بیشتری به امور پژوهشی صورت گرفت

آدینه در مورد وضعیت کارهای پژوهشی در سطح استان قزوین بیان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر اقبال بیشتری نسبت به مقوله پژوهش صورت گرفته و امور پژوهشی برای مدیران و خصوصاً مراکز پژوهشی از اولویت بیشتری برخوردار است؛ به صورتی که حمایت‌هایی از پژوهشگران در زمینه‌های مختلف از جمله پیگیری مسائل مالی و به ثمر رساندن مباحث پژوهشی انجام شده است.

وی یادآور شد: در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین نیز به ویژه در دو سال اخیر با طراحی سامانه‌هایی در سیستم گلستان و سامانه گرنت اعضای هیئت علمی، حمایت و پشتیبانی از پژوهشگران به نحو چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین در مورد میزان گرایش دانشجویان به مباحث پژوهشی عنوان کرد: به صورت کلی دانشجویان را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد، دسته نخست دانشجویانی هستند که در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بوده و به صورت طبیعی مباحث آموزشی برای آنها پررنگ‌تر است و روی آن تمرکز دارند.

وی تصریح کرد: در دوره تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دوره دکتری، طبیعتا بخش پژوهش جدی‌تر شده و معمولاً دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری زمان و تلاش بیشتری برای کارهای پژوهشی اختصاص می‌دهند.

آدینه بیان کرد: عملیاتی و کاربردی بودن هر کار پژوهشی بستگی به نوع رشته‌ای است که براساس آن پژوهش انجام می‌شود به طور مثال در رشته‌های فنی و مهندسی باید با ارتباط با صنعت اقدامات پژوهشی به ثمر بنشیند.

کارهای پژوهشی براساس نیازسنجی‌های جامعه انجام شود

وی اضافه کرد: پژوهش‌های انجام شده در رشته‌های علوم انسانی در ارتباط با جامعه بوده که پیشنهادم این است، فعالیت‌هایی در زمینه پژوهشی صورت بگیرد که حلقه واسطه‌ای بین پژوهشگران، صنعت و جامعه باشد؛ چراکه هرچه این پیوستگی بیشتر باشد به همان نسبت نیز کاربردی بودن و به ثمر نشستن پژوهش‌ها در جامعه ملموس‌تر خواهد بود.

این پژوهشگر برتر استان قزوین تصریح کرد: کارهای پژوهشی باید براساس نیازسنجی‌های جامعه انجام شود به عبارتی باید کمیته‌ای به منظور رصد و احصای نیازهای موجود در جامعه در تمامی رشته‌ها اعم از علوم پایه، فنی مهندسی، پزشکی و علوم انسانی تشکیل و در کارگروه‌های علمی به صورت موضوعات پیشنهادی به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ارائه شود.

وی ادامه داد: البته این کار تاحدودی در حال شکل‌گیری است اما کافی نیست؛ زیرا هرچه عناوین پژوهشی مشخص‌تر و منطبق با نیازهای واقعی جامعه باشد؛ تحقیقات و پایان‌نامه‌ها نیز تاثیرگذاری بیشتری در اجتماع خواهد داشت.

آدینه در مورد موانع موجود در مسیر کار پژوهشی عنوان کرد: یکی از موانع، عدم دسترسی به منابع علمی از قبیل کتابخانه‌های دیجیتال است خصوصا با توجه به محدودیت‌های کرونایی که امسال شاهد آن هستیم؛ همچنین طولانی شدن روند داوری کارهای پژوهشی باعث می‌شود که کارهای پژوهشی و مقالات علمی با سرعت کمتری به ثمر بنشیند.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد که دسترسی به سایت‌های اینترنتی معتبر علمی برای پژوهشگران مهیا باشد که به راحتی بتوانند نرم‌افزارهای مختلف مورد نیاز خود را از آن استخراج کنند؛ همچنین تامین مباحث مالی و پشتیبانی‌های معنوی از دیگر نکاتی است که برای تشویق و ترغیب بیشتر پژوهشگران برای ورود به عرصه پژوهشی باید مورد توجه مسئولان ذی‌ربط قرار بگیرد.

دانشجویان فعالیت علمی خود را منطبق با نیازهای جامعه کنند

این پژوهشگر برتر استان قزوین گفت: در سال‌های اخیر توجه به مباحث پژوهشی و بودجه اختصاص یافته به این امر رشد چشمگیری داشته به طوری که در گذشته ضریب امتیازی که برای هر مقاله به لحاظ بودجه پژوهشی اختصاص پیدا می‌کرد اکنون چندین برابر شده و به طور طبیعی انگیزه پژوهشگران را نیز افزایش داده است.

وی در ادامه تاکید کرد: امیدوارم که روند حمایتی از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی ادامه پیدا کند و به صورت تصاعدی، تشویق‌ها و حمایت‌ها بیشتری از پژوهشگران صورت گیرد.

آدینه در مورد انگیزه خود جهت تحصیل در رشته فلسفه و حکمت اسلامی گفت: رشته تحصیلی‌ام در دوره کارشناسی، فنی و مهندسی بود اما با توجه به مباحث عقلی که در فلسفه و حکمت اسلامی وجود داشت در سال‌های آخر دوره کارشناسی، با مطالعه‌ی آثار استاد مطهری به این رشته علاقمند شده و تصمیم گرفتم برای کارشناسی ارشد و دکتری، رشته‌ی فلسفه و حکمت اسلامی را ادامه دهم.

وی در ادامه تصریح کرد: توصیه من به دانشجویان این است که از همان ابتدا به دنبال علائق خود بوده و براساس آن مدارج علمی را طی کنند؛ زیرا هرچه علاقه فرد به رشته تحصیلی‌اش بیشتر باشد به همان میزان نیز انگیزه برای کار و پژوهش بیشتر خواهد بود.

این استاد دانشگاه در پایان بیان کرد: دانشجویان فعالیت علمی خود را منطبق با نیازهای جامعه کنند به طور مثال بخشی از مطالب درج شده در کتاب‌های ما از علوم غربی استفاده شده که دانشجویان ما باید این هنر را داشته باشند که مباحث را متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی خود بومی‌سازی کرده و مباحثی که در کتب مختلف از نویسندگان غربی آورده شده است منطبق با جامعه اسلامی و ظرفیت‌های درونی کشور تغییر دهند.
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان