۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین ‌سرطان سینه، شایع‌ترین نوع سرطان در قزوین/ عوامل سرطان‌زا را بشناسید
کد خبر: ۳۴۷۸۱۳ نویسنده: نسرین تنکابنی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۱۰ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس کنترل بیماری‌های غیرواگیر درمصاحبه با صبح‌قزوین اعلام کرد

‌سرطان سینه، شایع‌ترین نوع سرطان در قزوین/ عوامل سرطان‌زا را بشناسید

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین گفت: شایع‌ترین سرطان در استان قزوین، سرطان سینه است؛ این آمار باعث می‌شود به خودمراقبتی و انجام معاینات توجه بیشتری نشان بدهیم.

‌سرطان سینه، شایع‌ترین نوع سرطان در قزوین/ عوامل سرطان‌زا را بشناسید

نسرین تنکابنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه سلامت صبح قزوین درمورد بیماری سرطان اظهار کرد: سرطان یکی از بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شود که متاسفانه در ایران و کشورهای دیگر روند رو به افزایش دارد.

وی افزود: در واقع یکی از شایع‌ترین این سرطان‌ها در ایران و جهان سرطان سینه است؛ این نوع سرطان در خانم‌ها شایع تر بوده؛ اما ممکن است در آقایان هم رخ دهد‌.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین درمورد روند شکل‌گیری سرطان بیان کرد: وقتی سلول‌ها از روند طبیعی خود خارج می‌شوند، زمانی که باید سلول از بین برود و این اتفاق رخ ندهد یا زمانی که سلول نباید به‌ وجود بیاید اما ایجاد می‌شود؛ توده‌ای شکل می‌گیرد که به آن تومور گفته شده و در موارد بدخیم به آن سرطان می‌گویند.

لمس توده، علامت بارز سرطان سینه

وی تصریح کرد: مهمترین علامتی که در سرطان سینه وجود دارد لمس توده است؛ این توده می‌تواند بدون درد یا همراه با درد باشد؛ بنابراین باید به هر توده‌ای در هر جای بدن توجه کرد؛ سایر علائم در سرطان سینه شامل قرمزی، تغییر حالت پوست و پرتقالی شدن آن، پوسته پوسته شدن و ترشح غیرطبیعی از نوک سینه است.

تنکابنی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها این است که همه خانم‌ها از سن ۲۰سالگی معاینه سینه را به صورت ماهیانه در روز ۷ تا ۱۰قاعدگی (زمانی که سینه در نرم‌ترین حالت خود قرارد دارد) انجام دهند.

وی عنوان کرد: به خانم‌های یائسه نیز توصیه می‌شود یک روز از ماه را در نظر بگیرند و در آن روز معاینه را انجام دهند؛ خانم‌های شیرده نیز بعد از شیردادن به کودک خود وقتی سینه تخلیه شده است معاینه را انجام دهند و اگر توده‌ای لمس کردند به پزشک مراجعه کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: در مراکز جامع خدمات سلامت برای زنان ۳۰ تا ۷۰سال معاینه سینه انجام می‌‌‌شود و اگر سابقه‌ای نداشته باشند و معاینه سینه نیز طبیعی باشد این معاینه هر دوسال یکبار انجام می‌شود؛ اما اگر توده‌ای لمس شود، برای تشخیص دقیق‌تر فرد را به متخصص ارجاع می‌دهیم.

سبک زندگی سالم، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

وی درباره تشخیص بیماری سرطان گفت: تشخیص زودهنگام در مراحل اولیه، درمان را موفق‌تر، موثر‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌کند؛ هدف اصلی ما نیز در پویش سرطان افزایش آگاهی درمورد بیماری سرطان و شناخت علائم اولیه سرطان و راه‌های تشخیص زودهنگام آن است.

تنکابنی تصریح کرد: جنسیت زن یکی از عوامل خطر سرطان سینه است، عوامل خطر دیگر در این نوع سرطان شروع سن قاعدگی زیر ۱۱سال، یائسگی در سن بالای ۵۴سال، بالا رفتن سن، سابقه خانوادگی سرطان سینه در مادر، دختر یا خواهر، قد بلند، وزن بالا، استفاده از دخانیات و الکل و تغذیه نامناسب است.

وی درباره کنترل بیماری سرطان بیان کرد: یکی از باورهای نادرست، ترس از سرطان و تفکر در مورد لاعلاج بودن آن هست؛ اما اگر سرطان را زود تشخیص دهیم، عوامل خطر را بشناسیم و کارهای پیشگیرانه را انجام دهیم؛ می‌توانیم آن را کنترل کرده و روند عادی زندگی را طی کنیم.

رئیس ‌گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین ابراز کرد: هم اکنون بسیاری از مردم از سرطان وحشت دارند اما درمان به موقع این بیماری، فرد را به زندگی عادی برمی‌گرداند.

به خودمراقبتی و انجام معاینات نیازمندیم

وی ادامه داد: تغذیه سالم، دوری از غذاهای سرخ کردنی و فست فودها، پرهیز از مصرف زیاد قند و نوشیدنی‌های شیرین، مصرف پنج وعده میوه و سبزیجات در روز، داشتن فعالیت بدنی منظم و عدم مصرف دخانیات و الکل، خطر ابتلا به سرطان را کم می‌کند.

تنکابنی اظهار کرد: درمان سرطان سینه با برداشتن توده توسط جراح انجام می‌شود؛ اما دیر مراجعه کردن به پزشک و فاصله طولانی بین شروع بیماری تا تشخیص و درمان می‌تواند باعث شود که کل سینه در جراحی برداشته شود و درمان سخت‌تر و طولانی‌تر شود.

وی در پایان گفت: شایع‌ترین سرطان در استان قزوین، سرطان سینه است؛ این آمار باعث می‌شود ما به خودمراقبتی و انجام معاینات توجه بیشتری نشان بدهیم؛ آمار بالا، یعنی خطر و نیاز به توجه بیشتر؛ بنابراین افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت روش معاینه سینه را از ماماها یا مراقبین سلامت یاد بگیرند.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان