۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین تملک ۱۶۳ پلاک در طرح توسعه امامزاده حسین(ع)/ اراضی تعاونی مسکن جانبازان «شفیع‌آباد» زراعی است
کد خبر: ۳۴۷۷۵۱ نویسنده: حجت‌الاسلام مصطفی مجیدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۷ ساعت: ۱۳:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل اوقاف استان قزوین مطرح کرد

تملک ۱۶۳ پلاک در طرح توسعه امامزاده حسین(ع)/ اراضی تعاونی مسکن جانبازان «شفیع‌آباد» زراعی است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: از حدود ۲۳۰پلاک مسکونی تاکنون تعداد ۱۶۳پلاک با همراهی مالکین همجوار امامزاده حسین(ع) تملک شده و حدود ۶۸پلاک باقیمانده است.

تملک ۱۶۳ پلاک در طرح توسعه امامزاده حسین(ع)/ اراضی تعاونی مسکن جانبازان «شفیع‌آباد» زراعی است

حجت‌الاسلام مصطفی مجیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در مورد اقدامات انجام شده در طرح توسعه امامزاده حسین(ع) قزوین اظهار کرد: این طرح در دهه ۸۰ برنامه‌ریزی و در اوایل سال ۹۲ _۹۳ بحث عملیاتی و اجرایی طرح توسعه توسط دستگاه‌های مربوطه در استان قزوین آغاز شد.

وی افزود: با توجه به مباحث تورمی و مشکلات اقتصادی جامعه و بالا و پایین شدن ارزش املاک و خانه‌های شهری، منطقه دباغان و امامزاده حسین(ع) هم دستخوش این تغییرات قیمتی شد و افزایش‌ ماهانه و سالانه را در این املاک شاهد بودیم؛ به همین دلیل تاحدودی روند تملک اراضی و املاک همجوار در طرح توسعه با مشکل مواجه شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: در قالب اجرای طرح توسعه امامزاده حسین(ع) مقرر شده که ۲۳۰پلاک مسکونی تملک شود؛ زیرا در این اراضی نه تنها فضاهای زیارتی بلکه فضاهای خدماتی، فرهنگی و ورزشی برای اهالی شهر قزوین و زائران ایجاد خواهد شد.

وی عنوان کرد: از حدود ۲۳۰پلاک مسکونی تاکنون تعداد ۱۶۳پلاک با همراهی مالکین همجوار بقعه تملک شده و حدود ۶۸پلاک که از این تعداد هم ۱۰پلاک دارای سند مالکیت نیست؛ باقیمانده است.

مجیدی بیان کرد: برای تحقق این امر لازم است که دستگاه‌های متولی طرح تملک امامزاده حسین(ع) و اهالی ساکن همجوار بقعه همدلی و همکاری با هم داشته باشند تا بتوان این کار را به سرانجام رساند.

وی یادآور شد: هر مالکی که حاضر به واگذاری املاک خود برای اجرای طرح تملک امامزاده حسین(ع) باشد بلافاصله اقدامات لازم جهت خریداری واحد مسکونی انجام می‌شود و امیدواریم بتوانیم طی یک سال آتی بحث تملک املاک همجوار این بقعه انجام شود.

این مقام مسئول گفت: طرح توسعه در یک مقیاس مشخص در محدوده امامزاده حسین(ع) اجرا می‌شود متاسفانه اینگونه نبوده که تملکات انجام شده همه در یک نقطه مشخص شکل گرفته باشد که آن محدوده آزادسازی شده باشد و بتوان فاز یک طرح امامزاده حسین(ع) را اجرایی کرد.

وی بیان کرد: به طور مثال در یک کوچه چند منزل خریداری شده و آواربرداری هم توسط شهرداری انجام شده و در آن محل چند خانه باقی مانده است و تا تملک انجام نشود نمی‌توان آواربرداری بناها را به شکل کامل انجام داد؛ از طرفی چون موضوع مربوط به امامزاده حسین(ع) بوده و مسئله معنوی و ارتباط دلی مردم با بقعه امامزاده حسین(ع) است کارگزاری هیچ وقت وارد مباحث قهری و قانونی نشده است.

مجیدی تصریح کرد: همه حاضرین در کارگروه طرح تملک امامزاده حسین(ع) بر این موضوع تاکید دارند که این اتفاق باید با همراهی و همدلی شکل بگیرد نه به وسیله قوانین و مباحث قهری که لازمه انجام این موضوع هم همدلی بین مردم و مسئولان است.

وی اضافه کرد: کارگروه طرح تملک امامزاده حسین(ع) تلاش زیادی داشته است البته یک الی دو سال به دلیل ارقام ریالی بالا، طرح تملک متوقف شده بود که با توجه به اقدامات انجام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی و استانداری و کارگروه استانی، خوشبختانه گره‌گشایی در حال انجام است.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان قزوین گفت: متاسفانه بر اساس تبلیغات اشتباه یا برداشت‌های اشتباه مردم، تصور بر این است که مبلغ ریالی زیادی موجود است و ما باید به هر قیمتی که مالکین عنوان می‌کنند خانه‌ها را بخریم در حالیکه باید املاک به درستی قیمت‌گذاری شود.

وی تصریح کرد: از مالکین منازل مسکونی باقیمانده در طرح تملک امامزاده حسین(ع) تقاضا داریم که همراهی لازم را با مجموعه کارگزاری داشته باشند و ما نیز تلاش می‌کنیم املاک به قیمتی خریداری شود که مالکان بتوانند صاحب‌خانه شوند.

مجیدی در بخش دیگر سخنان خود در مورد مشکلات اراضی شفیع آباد عنوان کرد: اراضی موقوفه کاربری‌های مشخصی دارد در شفیع آباد نیز اراضی‌ای که در اختیار شرکت تعاونی جانبازان قرار گرفته، موقوفه زراعی است و ما با همه هزار و ۵۰۰نفری که عضو این شرکت تعاونی هستند سند اجاره قانونی مزروعی داریم یعنی می‌توانند کار کشاورزی انجام دهند.

وی یادآور شد: مجموعه اوقاف و امور خیریه استان متولی تغییر کاربری نیست، بلکه تغییر کاربری در کمیسیون ماده پنج است و توسط دستگاه‌های متولی مربوطه انجام می‌شود و ما هرگز مانعی برای شکل‌گیری شرکت تعاونی جانبازان نبوده و نخواهیم بود.

این مقام مسئول در پایان گفت: هرگاه توانستند از کمیسیون ماده پنج و مراکز متولی حوزه تغییر کاربری، مجوز لازم برای ساخت و ساز بگیرند یقین بدانید مجموعه اوقاف نیز همراهی می‌کند و اسنادشان را تبدیل به کاربری جدیدی که مجوز گرفتند؛ می‌کند و حق و حقوق موقوفه متناسب با نوع تغییر کاربری از مستاجر دریافت خواهد شد.
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان