۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین دانش‌آموز قزوینی رتبه برتر جشنواره خوارزمی شد
کد خبر: ۳۴۷۷۴۳ نویسنده: مهشید کشتکار تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۷ ساعت: ۹:۳۸ ↗ لینک کوتاه

به دلیل اختراع آفت‌کُش ارگانیک محصولات کشاورزی؛

دانش‌آموز قزوینی رتبه برتر جشنواره خوارزمی شد

دانش‌آموز مخترع قزوینی گفت: باتوجه به تاثیری که سموم شیمیایی روی محصولات کشاورزی دارد، تصمیم گرفتم که در زمینه آفت‌کُش طبیعی، پژوهش‌های لازم را انجام و ارائه دهم که خوشبختانه حائز رتبه برتر در جشنواره خوارزمی شدم.

دانش‌آموز قزوینی رتبه برتر جشنواره خوارزمی شد

به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ از جمله رسالت‌های مهم در اساسنامه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، كشف و پرورش استعدادها در زمینه‌های علمی و صنعتی، حمایت و پشتیبانی از مخترعان، مبتكران و محققان داخلی، استفاده از استعدادهای بالقوه كشور و انتقال تجربه‌های علمی و فنی سایر كشورها به داخل كشور است.

یكی از راه‌های تحقق اهداف فوق برگزاری جشنواره‌های علمی از جمله جشنواره بین‌المللی خوارزمی است، جشنواره بین‌المللی خوارزمی بستری است كه ضمن تكریم مقام والای اندیشمندان و نخبگان عرصه علم و فناوری، زمینه‌های تعامل و همكاری علمی بین دانشمندان داخل و خارج را فراهم می‌سازد.

مهشید کشتکار دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته تجربی است که در مدرسه پروین اعتصامی شهرستان البرز استان قزوین تحصیل می‌کند؛ این نوجوان قزوینی موفق شده است که با ارائه مقاله درباره اختراع خود به عنوان پژوهشگر برتر در جشنواره خوارزمی شناخته شود.

این نوجوان قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ با اشاره به اینکه کاربرد اختراع او در زمینه مقابله با آفت سبزیجات است، اظهار کرد: در بخش مقاله و ثبت اختراع در جشنواره خوارزمی شرکت کردم که این مقاله با موضوع کشف محلول ws ارگانیک قلیایی در کنترل آفت‌های سبزیجات الموت شرقی در استان قزوین است.

وی افزود: باتوجه به اینکه الموتی هستم و در این منطقه امکان مانور بیشتری درباره اختراعم وجود داشت، از پایه ششم تا هشتم روی این طرح کار کردم و آزمایش‌های متعددی انجام دادم تا به اثربخشی و فرمول نهایی طرح دست پیدا کنم.

این پژوهشگر برتر تاکید کرد: پس از آنکه آزمایش‌های صورت گرفته نتیجه داد با همکاری پژوهش‌سرای شهرستان البرز توانستم موارد مربوط به مقاله نویسی را شروع و در جشنواره خوارزمی شرکت کنم.

کشتکار بیان کرد: جهاد کشاورزی در این مسیر بسیار راهگشا بود و زمانی که طرحم را عنوان کردم، پس از آزمایشات لازم، تائیدیه اعلام شد و سپس در مقیاس گسترده‌تری تست‌های مربوطه را انجام دادم و نتیجه بسیار خوبی گرفتم.

وی اضافه کرد: تنها کسی که از مرحله استانی به مرحله کشوری راه یافت من بودم و از طرف آموزش و پرورش به خانه مشارکت علوم پزشکی معرفی شدم که از این طریق به معاونت پژوهشی راه پیدا کردم.

این دانش آموز پژوهشگر گفت: اکنون بر روی طرحی کار می‌کنم که امیدوارم تا دوسال آینده برای ارائه آماده شود چراکه این طرح انجام آزمایش‌های بسیاری را می‌طلبد و اگر به سرانجام برسد دستاورد بزرگی خواهد شد.

کشتکار ابراز کرد: پدر و مادرم و به ویژه پدربزرگ‌هایم که در زمینه کشاورزی بسیار ماهر هستند، مشوق اصلی من در این مسیر بودند و محصولاتشان را در اختیارم قرار می‌دادند تا آزمایش‌هایم را انجام دهم و در آزمون و خطایی که معمولا وجود دارد، گاهی هم حتی موجب ضرر برای آن‌ها شدم اما در همه حال موجب انگیزه‌ام در این راه بودند.

این پژوهشگر برتر با اشاره به اینکه در دوره‌های آموزشی شرکت نکرده است، افزود: به ثمر رسیدن یک فرآیند پژوهشی علاوه بر تلاش خود فرد، همت مسئولان آموزش و پرورش را می‌طلبد که در این مسیر موجب امیدبخشی من بودند؛ به دلیل کنجکاوی‌هایی که از سنین کودکی دارم نیز پرسش‌هایم را دنبال می‌کنم تا به جواب اصلی برسم.

این دانش آموز قزوینی تصریح کرد: با توجه به علاقه‌ای که به پدربزرگ‌هایم دارم و تاثیری که سموم شیمیایی روی محصولات کشاورزی آن‌ها دارد، تصمیم گرفتم که در زمینه آفت‌کُش طبیعی، پژوهش‌های لازم را انجام و ارائه دهم که خوشبختانه حائز رتبه برتر شدم و هدفم این است از طریق پژوهش و تحصیل در رشته داروسازی به کشور خود خدمت کنم.

کشتکار اذعان کرد: پژوهش پاسخ به سوالاتی است که جوابی برای آن‌ها یافت نشده و اگر فرضیه و پژوهش‌های کاربردی ارائه شود، افراد زیادی از نتیجه کلی بهره‌مند خواهد شد چراکه پژوهش به عنوان یکی از ارکان اصلی برای سوق دادن جامعه به مسیر پیشرفت است.

وی درباره تجهیزات پژوهشی مدرسه‌ای که در آن تحصیل می‌کند، بیان کرد: مدرسه‌ای که در آن تحصیل می‌کنم در حد یک آزمایشگاه مدرسه‌ای مجهز است اما به دلیل اینکه برای انجام آزمایش‌های پژوهش مربوطه‌ام امکان مانور گسترده‌ای در فضای مدرسه وجود نداشت به پژوهش‌سرا معرفی شدم.

این دانش آموز پژوهشگر تاکید کرد: یکی از امتیازتی که طرحم داشت به دلیل حوزه انتخابی آن بود چراکه این طرح دامنه و طیف آب و هوایی بسیاری را در بر می‌گیرد و در همه شهرها کارایی خواهد داشت و در قزوین کاملا موثر خواهد بود.

کشتکار ابراز کرد: از طریق معاونت اداره کل، به پارک علم و فناوری معرفی شده‌ام تا با حمایت این بخش طرح را تجاری سازی کنم و مسیر برای ارائه طرح‌های بعدی هموار شود چراکه اگر ما بتوانیم  ضعف‌هایی که در بخش‌های مختلف وجود دارد را شناسایی و برطرف کنیم به رشد و پیشرفت کشور کمک خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم تعاملی را بین طبیعت سالم و ارتقا صنعت ایجاد کنیم به رشد کشور کمک بیشتری خواهیم کرد و آموزش و پرورش نباید فقط بر روی حفظیات و ریاضی تمرکز کند چراکه استعدادهای متنوعی در نوجوانان جامعه وجود دارد که بی‌توجهی به آن موجب سرخوردگی می‌شود.

این دانش آموز پژوهشگر عنوان کرد: پدر و مادرها باید استعداد فرزندان خود را تشخیص دهند تا آن‌ها از ابتدا در همان زمینه قدم بردارند و با همکاری همه جانبه در کشور به نقطه‌ای متعالی برسیم.

کشتکار در پایان گفت: نسبت به سال‌های گذشته و در یک سال اخیر توجه بیشتری به حوزه پژوهش انجام شده اما اگر از پژوهشگران حمایت‌های خوبی صورت گیرد، نتایج فوق العاده‌ای حاصل خواهد شد.

انتهای پیام/1700  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان