۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین روستاى اندج به عنوان روستای ملی صنایع‌دستی ثبت می‌شود
کد خبر: ۳۴۷۷۰۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۵ ساعت: ۱۵:۵۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان قزوین:

روستاى اندج به عنوان روستای ملی صنایع‌دستی ثبت می‌شود

مدیر کل میراث‌فرهنگی استان قزوین گفت: با توجه به ظرفیت‌های غنی منطقه الموت در حوزه صنایع‌دستی و وجود تولیدکنندگان فعال محصولات صنایع‌دستی در این منطقه، مقدمات ثبت ملی روستای اندج فراهم شده و به عنوان نخستین روستای ملی صنایع‌دستی در استان به ثبت خواهد رسید.

روستاى اندج به عنوان روستای ملی صنایع‌دستی ثبت می‌شود

علیرضا خزائلی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: منطقه الموت با پیشینه چند هزار ساله دارای آثاری ارزشمندی از هنر و صنایع‌دستی مردمان این منطقه است.

وی افزود: تولید محصولات متنوع صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف نساجی سنتی شامل پن‌بافی، چادرشب‌بافی، حصیربافی، گلیم‌بافی، که ویژگی‌های آن در سال۹۴ در سازمان ملی استاندارد ایران به ثبت رسیده، در کنار آثار متعدد تاریخی و جاذبه‌های بکر طبیعی از جمله ظرفیت‌های این منطقه به شمار می‌روند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان قزوین بیان کرد: باتوجه به مصوبه شورای عالی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی(خرداد۱۳۹۶) و قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی(بند ب ماده ۹۸) که در آن بر ایجاد شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی و تامین زیرساخت‌ها در این مناطق تاکید شده، پس از بررسی‌های انجام شده، مراحل ثبت روستای اندج از توابع بخش الموت‌شرقی با توجه به ظرفیت گلیم‌بافی و تعداد تولیدکنندگان گلیم این روستا در دستور کار قرارگرفت.

وی بیان کرد: پس از انجام مکاتبات لازم با نمایندگان مردم قزوین در مجلس و استاندار قزوین و نظر موافق آنها مبنی بر ثبت ملی این روستا، مقدمات اداری و بازدید اولیه از روستای اندج توسط کارشناسان حوزه معاونت صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی استان با همکاری بخشدار و دهیار روستا انجام شد.

خزائلی عنوان کرد: اکنون پیشنهاد ثبت این روستا به شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی ارائه شده و پس از تایید این شورا به عنوان نخستین روستای ملی صنایع‌دستی استان به ثبت خواهد رسید.

وی با تاکید بر ضرورت همراهی دستگاه‌ها در تامین اعتبار لازم برای استانداردسازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در این روستا ادامه داد: در جلسه‌ای که به منظور پیگیری اقدامات اولیه ثبت ملی روستا با حضور معاون و کارشناسان حوزه صنایع‌دستی و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذیربط اعم برگزار شد، اجرای اقداماتی چون پیاده‌راه‌سازی و سنگ فرش معابر و کوچه‌ها، طراحی و نصب المان صنایع‌دستی و تامین اعتبار لازم تجهیز و مرمت حسینیه روستا برای ایجاد کارگاه و فروشگاه صنایع‌دستی و راه‌اندازی موزه روستا به تصویب رسید.

این مقام مسئول گفت: فرآیند ملی شدن شهرها و روستاها در راستای برندسازی، معرفی و ارتقای جایگاه صنایع‌دستی شهرها و روستاهای مختلف و هنرمندان رشته‌های گوناگون انجام می‌شود.

وی یادآور شد: امیدواریم با تعامل و همراهی نمایندگان مجلس، مجموعه مدیران استان و دستگاه‌های اجرایی ذیربط و تامین اعتبار لازم بتوانیم روستاها و شهرهای بیشتری را در سطح استان قزوین به ثبت رسانده و برای ارتقای جایگاه صنایع‌دستی استان حرکت موثری صورت دهیم.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان