۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین تعرض‌کنندگان به خط انتقال آب، زیر ذره‌بین دستگاه قضا/ مسئولان قزوین و گیلان وارد میدان شوند
کد خبر: ۳۴۷۷۰۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۵ ساعت: ۱۴:۵۰ ↗ لینک کوتاه

پیگیری صبح‌قزوین از مطالبه اهالی روستای «لات»؛

تعرض‌کنندگان به خط انتقال آب، زیر ذره‌بین دستگاه قضا/ مسئولان قزوین و گیلان وارد میدان شوند

ساکنان روستای احمدآباد در الموت غربی می‌گویند: لوله‌های آب آشامیدنی روستای «لات» توسط روستاهای همجوار از جمله اهالی روستای نوده فاراب قلع و قمع شده است، برای حل این مشکل تلاشی از سوی مسئولان استان قزوین انجام می‌شود اما مسئولان گیلان در این بین همکاری نمی‌کنند.

تعرض‌کنندگان به خط انتقال آب، زیر ذره‌بین دستگاه قضا/ مسئولان قزوین و گیلان وارد میدان شوند

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ روز گذشته مشکل قطعی آب آشامیدنی، مردم روستای لات (احمدآباد) منطقه الموت غربی شهرستان قزوین را به تجمع مقابل استانداری قزوین کشاند تا مطالبات خود را برای پیگیری سریع‌تر به گوش مسئولان برسانند.

ساکنین روستای لات در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کردند: لوله‌های آب آشامیدنی روستایشان 10روز گذشته توسط مردم روستای نوده فاراب به طول 4هزار و 500متر بریده شده و آب را به روی اهالی این روستا قطع کردند.

مسئولان پیگیری نمی‌کنند

اهالی این روستا در الموت عنوان کردند: هم‌ اکنون آبی برای آشامیدن نداریم و آب را با تانکر و دبه حمل می‌کنیم؛ از مسئولان درخواست داریم تا با بازدید از روستای نوده فاراب و احمدآباد لات از نزدیک در جریان تصرف آب این روستاها قرار بگیرند و در این خصوص قضاوت کنند.

ساکنان روستای لات بیان کردند: برای حل مشکل خود، چندین بار به استانداری، بخشداری و فرمانداری مراجعه کردیم اما مسئولان پیگیری نمی‌کنند.

دهیار روستای احمدآباد لات الموت غربی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: لوله‌های آب آشامیدنی روستای ما توسط روستاهای همجوار از جمله اهالی روستای نوده فاراب قلع و قمع شده است که برای حل این مشکل تلاش‌های از سوی مسئولان استان قزوین انجام می‌شود اما مسئولان گیلان در این بین همکاری نمی‌کنند.

هیچ یک از مسئولان استان گیلان حاضر به حل این مشکل نشدند

شکوفه رشوند افزود: تقریبا 21 دی ماه سال‌جاری جلسه‌ای در استان گیلان درباره مشکل آب آشامیدنی روستای احمدآباد لات الموت و روستاهای همجوار آن در استان گیلان برگزار شد، اما هیچ یک از مسئولان استان گیلان حاضر به حل این مشکل نشدند.

وی با بیان اینکه پیگیری‌هایی را با سایر ارگان‌ها انجام دادیم اما تا به امروز پاسخی نگرفتیم؛ تصریح کرد: ادامه این شرایط و عدم حل مشکل آب روستا، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی همچون درگیری و نزاع بین مردم دو روستای همجوار الموت و استان گیلان شود، اما مسئولان استان گیلان به این موضوع به هیچ عنوان توجه نمی‌کنند.

از پیگیری برای احقاق حق مردم کوتاه نمی‌آییم

فرماندار قزوین در پاسخ به خبرنگار صبح قزوین درباره اقدامات انجام شده در راستای رفع مشکل اهالی این روستا اظهار کرد: اختلاف بین اهالی روستای لات و اهالی روستای نوده رودبار گیلان مربوط به دهه اخیر است و این دو روستا بر سر چشمه "دوجار تپه" اختلاف دارند.

وی با اشاره به ناهنجاری ایجاد شده در این منطقه افزود: متاسفانه عده‌ای سه کیلومتر از ۹کیلومتر خط لوله آب را تکه تکه کرده‌اند و این موضوع باعث قطع آب این روستا شده است که مراجع قضایی در حال بررسی هستند تا عاملان این اقدام نابخردانه را شناسایی کنند.

فرماندار قزوین ابراز کرد: در پی این حادثه، مردم روستای احمدآباد لات الموت غربی دچار کمبود آب شده‌اند؛ هر چند اداره آبفای شهرستان با اعزام تانکرهایی برای مردم آن منطقه در حال آبرسانی است، اما به جهت صعب‌العبور بودن منطقه که در ۲۰ کیلومتری رازمیان قرار دارد، طبیعتا میزان آب ارسال شده با تانکر به آنجا و وضعیت ناهمگون جاده، این آبرسانی با کیفیت مطلوب صورت نمی‌گیرد و با ریزش همراه است.

برای رفع این مشکل از دستگاه قضایی درخواست ورود کرده‌ایم

این مقام مسئول با تاکید بر احقاق حق مردم اذعان کرد: از حق مردم کوتاه نمی‌آییم و مشکل پیش آمده در دست بررسی است که قدم‌های خوبی هم برداشته شده است؛ طی صحبت‌هایی که با مردم داشتیم، قرار شد آن‌ها نسبت به شناسایی افرادی که دست به این تخریب‌ها می‌زنند با دستگاه قضایی همکاری کنند.

شفیعی با اشاره به تکریم اجتماع کنندگان یادآور شد: برای رفع این مشکل از دستگاه قضایی درخواست ورود کرده‌ایم و از اهالی روستا هم خواسته‌ایم که مسببین تخریب لوله‌ها را شناسایی کنند و تاکنون جلساتی در این باره با دستگاه قضایی تشکیل شده است.

فرماندار قزوین در پایان گفت: این سومین مرحله از تخریب این لوله‌هاست و هر بار حدود یک میلیارد تومان برای بازسازی آن هزینه شده است.

حوزه آبریز منبع تامین آب از نظر مالکیت، مورد اختلاف دو روستاست

در پی قطعی آب آشامیدنی روستای لات (احمد آباد) منطقه الموت غربی شهرستان قزوین که منجر به تجمع تعدادی از اهالی آن جلوی استانداری این استان و انتشار خبر آن در فضای مجازی شد، شرکت آبفای استان قزوین توضیحاتی را اعلام کرد.

داراب بیرنوندی در گفت‌وگو با صبح قزوین اذعان کرد: طی سال‌های گذشته، طرح آبرسانی به روستای مذکور از سرچشمه‌هایی در فاصله ۱۰کیلومتری روستا و در یک منطقه صعب العبور کوهستانی انجام شده است که حوزه آبریز منبع تامین آب روستای لات با یکی از روستاهای استان گیلان مشترک بوده و از نظر مالکیت، مورد اختلاف دو روستاست و در سال‌های قبل چندین بار این منابع آبی مورد مناقشه قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آبفای قزوین ابراز کرد: اختلاف‌های یاد شده به حدی بوده که منجر به تخریب خط انتقال آب آشامیدنی توسط افراد ناشناس شده و حتی سال گذشته نیز جلسات متعددی با حضور مسئولین سیاسی و امنیتی دو استان گیلان و قزوین برگزار شده که متاسفانه مشکل اختلاف فیمابین دو روستا مرتفع نشده، به طوری که به تازگی دوباره، خط انتقال آب روستای فوق توسط عده‌ای برای چندمین بار مورد تعرض و تخریب قرار گرفته است.

مدیران ارشد استان‌های قزوین و گیلان، پیگیر حل‌وفصل موضوع هستند 

وی ادامه داد: آنچه که موجب این ‌مشکل شده، اختلاف‌های مربوط به اهالی دو روستا بوده و ناشی از عملکرد دستگاه‌های متولی نیست؛ اما با این حال مدیران ارشد در هر دو استان، پیگیر حل و فصل موضوع هستند.

این مقام مسئول ابراز کرد: با تمهیدات اندیشیده شده و با وجود صعب‌العبور بودن منطقه، هم اکنون آب آشامیدنی مورد نیاز روستای لات توسط شرکت آب و فاضلاب استان قزوین تا مشخص شدن چگونگی ادامه کار، به صورت تانکر آبرسانی سیار تامین می‌شود.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان