۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین سایه سنگین رکود بر بازار مسکن/صاحبخانه‌شدن، حسرتی که بر دل‌ها می‌ماند
کد خبر: ۳۴۷۶۷۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۵ ساعت: ۸:۳۵ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از وضعیت بازار مسکن در قزوین؛

سایه سنگین رکود بر بازار مسکن/صاحبخانه‌شدن، حسرتی که بر دل‌ها می‌ماند

به نظر می‌رسد از بین رفتن حباب بازار ارز، سکه و دلار در روزهای اخیر، هیجانی و مقطعی نبوده و احتمال تداوم آن وجود دارد، چراکه ممکن است بازار مسکن که ذاتاً بازاری با سرعت اثرپذیری کندتر نسبت به دیگر بازارهاست، در ماه‌های پیش رو با ثبات یا حتی بعضاً کاهش اندک قیمت ماهانه روبه‌رو شود.

سایه سنگین رکود بر بازار مسکن/صاحبخانه‌شدن، حسرتی که بر دل‌ها می‌ماند

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، هرچند رشد قیمت مسکن در سال‌جاری متوقف نشد و بزرگترین رشد ماهانه قیمت مسکن را نیز در مهرماه شاهد بودیم، اما سال گذشته رشد ماهانه قیمت مسکن در چند ماه میانی سال متوقف شد؛ به طوریکه در دو ماه متوالی مهر و آبان نسبت به ماه‌های قبل از آن شاهد کاهش قیمت مسکن بودیم.

به نظر می‌رسد از بین رفتن حباب بازار ارز، سکه و دلار در روزهای اخیر، هیجانی و مقطعی نبوده و احتمال تداوم آن وجود دارد، چراکه ممکن است بازار مسکن که ذاتاً بازاری با سرعت اثرپذیری کندتر نسبت به دیگر بازارهاست، در ماه‌های پیش رو با ثبات یا حتی بعضاً کاهش اندک قیمت ماهانه روبه‌رو شود.

به اعتقاد برخی از کارشناسان، بازار مسکن از دهه 90 به بیشترین میزان تولید انبوه خود رسیده و هم‌اکنون رکود آن ناشی از رکود تورمی است، بنابراین ادامه این وضعیت برای بازار مسکن پیش‌بینی می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد روند صعودی قیمت مسکن که در ماه‌های گذشته وجود داشته، اکنون دچار وقفه شده و حتی شیب کاهشی در این بازار شروع شده است.

چرا نظارتی بر قیمت‌‌ها نیست؟

عده‌ای از شهروندان قزوینی در گفت‌وگو با صبح قزوین عنوان می‌کنند: افزایش قیمت مصالح ساختمانی از یک سو، افزایش گاها سلیقه‌ای قیمت‌ها و نبود نظارت از سوی دیگر، انگیزه خرید مسکن را سلب کرده است.

آنها بیان می‌کنند: بنگاهداران می‌گویند که قیمت مسکن همچنان در رکود است اما با وجود همین رکود و کاهش قیمت، چرا باید در شرایطی که مسکن به عنوان یک نیاز اساسی یاد می‌شود از تأمین آن محروم بمانیم؟

شهروندان قزوینی ادامه می‌دهند: زندگی در شرایط امروز بسیار سخت شده و ترجیح می‌دهیم مسکنی خریداری کنیم که دارای فضای بازتر و محلی برای تفریح کودکانمان داشته باشد اما با شرایط موجود حتی معاوضه مسکن هم برایمان مقدور نیست.

یکی از بنگاهداران جنوب شهر قزوین در گفت‌وگو با صبح قزوین می‌گوید: قیمت هر متراژ آپارتمان در جنوب شهر، بیش از هفت میلیون تومان است و قیمت‌ها همچنان راکد باقی مانده و راکد ماندن بازار مسکن موجب کاهش اشتیاق مردم برای خرید شده؛ گویا همه در انتظار کاهش قیمت‌ مسکن هستند.

وی ادامه می‌دهد: دلایل متفاوتی بر حاکمیت رکود بازار مسکن از جمله «چسبندگی قیمت در بازار مسکن» وجود دارد و وضعیت قیمت مسکن غیرقابل پیش‌بینی است.

بنگاه‌دار قزوینی بیان می‌کند: به دلیل شرایط رکود، بسیاری از مردم تمایلی به فروش یا معاوضه مسکن ندارند و گویا منتظر تغییر وضعیت آینده بازار مسکن هستند؛ آنها فروش مسکن را از نوسانات ارز تأسی می‌گیرند.

یکی دیگر از بنگاه‌داران محله باغ دبیر به صبح قزوین می‌گوید: هم‌اکنون قیمت هر مترمربع آپارتمان در این منطقه 8.5 تا 10میلیون تومان است و نسبت به یک تا دوماه گذشته تقریبا روند ثابتی داشته و افزایش قیمت چندانی صورت نگرفته است، اما اگر قیمت دلار و خودرو افزایش یابد مسلما قیمت مسکن هم افزایش می‌یابد.

این فعال اقتصادی اضافه می‌کند: میزان استقبال مردم نسبت به خرید و فروش مسکن وابسته به قیمت بازار آن است و اگر بازار گران شود نسبت به خرید اقدام کرده و اگر ارزان شود از خرید آن خودداری می‌کنند.

یکی از بنگاه‌داران خیابان ولیعصر با بیان اینکه در شرایط امروز، خرید مسکن برای خریداران صرفه اقتصادی دارد، یادآور می‌شود: بازار مسکن مانند بازارهای دیگر غیرقابل پیش‌بینی است و احتمال افزایش قیمت وجود دارد، لذا خرید مسکن با صرفه‌تر از فروش آن است.

وی ادامه می‌دهد: قیمت هر متراژ در این منطقه بین 13 تا 15میلیون تومان بوده و در دو سه ماه گذشته به علت افزایش قیمت مصالح، قیمت مسکن هم افزایش یافته است.

این بنگاه‌دار عنوان می‌کند: در شرایط امروز، خرید و فروش مسکن سلیقه‌ای شده و قیمت پایه‌ای در مسکن دیده نمی‌شود؛ وجود چنین شرایطی موجب شده تشخیص فروشنده و خریدار مسکن مشکل باشد.

بنگاه‌دار قزوینی بیان می‌کند: افزایش قیمت مسکن هم مانند سایر بخش‌هاست و احتمال رشد آن وجود دارد و لازم است مدیریتی در این بین صورت بگیرد که این امر محقق نمی‌شود.

وی در پایان یادآور می‌شود: افزایش قیمت مصالح مطمئنا در قیمت خرید و فروش مسکن تأثیرگذار بوده با این شرایط، قدرت خرید مردم هم کاهش یافته است.

کاهش 10درصدی قیمت مسکن طی دوماه گذشته

رئیس مشاورین املاک شهرستان قزوین در گفت‌وگو با صبح قزوین عنوان می‌کند: قیمت مسکن نسبت به دو سال گذشته افزایش صدرصدی دارد و در یکی دوماه اخیر نیز رکود حاکم در بازار مسکن به دلیل رکود تورمی است که خرید و فروشی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

یوسف عبدی‌شیخلری ادامه می‌دهد: در یک ماه گذشته بازار مسکن تقریبا رکود داشته و کاهش قیمت 5 تا 10 درصدی را نسبت به دوماه گذشته شاهد بودیم.

وی بیان می‌کند: ب اتوجه به اینکه تولید مسکن در دهه 60 در محمدیه، دهه 70 در شهرک مینودر و کوثر و در دهه 80 در مسکن مهر مهرگان به صورت انبوه بود و در دهه 90 تولید انبوه نداشتیم، لذا امروز تقاضا در بازار کاملا مشهود است اما توان خرید به دلیل بالا بودن قیمت مسکن و تورم کمتر است.

این مقام مسئول اضافه می‌کند: عرضه و تقاضا باهم برابری نمی‌کند و میزان تقاضا بیشتر از عرضه است؛ براین اساس امروز شاهد رکود بازار مسکن هستیم.

عبدی شیخلری با اشاره به موضوع «چسبندگی قیمت در بازار مسکن» تصریح می‌کند: طبیعی است، فروشنده‌ای که زمین را چند سال گذشته با قیمت مشخصی خریداری کرده، آن را با قیمت بالاتر می‌فروشد و این امر در قیمت تمام شده مسکن تأثیرگذار است.

وی اذعان می‌کند: مصالح ساختمانی نیز در قیمت تمام شده مسکن تأثیرگذار است؛ با افزایش قیمت مصالح قیمت تمام شده مسکن هم افزایش می‌یابد.

این فعال بخش اقتصادی به بیشترین و کمترین قیمت مسکن در استان اشاره کرده و می‌گوید: پایین‌ترین قیمت مسکن مربوط به منطقه جنوب شهر از جمله خیابان راه‌آهن، ایران‌گاز و بالاترین قیمت هم مربوط به خیابان ملاصدا، سُرتک، فلسطین و خیام است.

رئیس مشاورین املاک شهرستان قزوین ادامه می‌دهد: باتوجه به نزدیکی پایان سال و با توجه به وضعیت موجود پیش‌بینی می‌شود افزایش قیمتی در مسکن صورت نگیرد و تنها راه مهار قیمت مسکن، متعادل کردن میزان عرضه و تقاضاست که این امر بدون تولید انبوه محقق نخواهد شد.

به گزارش صبح قزوین، با ادامه‌دار بودن رکود وضعیت بازار مسکن برخی فروشندگان از ترس افزایش قیمت، گویا حاضر نیستند بی‌گدار به آب زده و چوب حراج به مسکن خود بزنند.

با این حال عده‌ای دیگر ضمن اذعان به حاکم شدن شرایط رکود بر بازار مسکن، آن را موقت دانسته و نسبت به ادامه‌دار بودن روند نزولی قیمت‌ها خوش‌بین نیستند.

آنچه قطعی و واضح است، توقف روند صعودی قیمت‌ها از یک سو و انعطاف فروشندگان مسکن در قیمت‌گذاری است، اما اینکه این روند تا چه زمانی پایدار باشد، به عوامل بسیاری بستگی دارد.
انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان