۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین اعطای تسهیلات اشتغالزایی به زندانیان آزادشده
کد خبر: ۳۴۷۵۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۱ ساعت: ۱۲:۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل امور زندان‌های استان قزوین خبر داد

اعطای تسهیلات اشتغالزایی به زندانیان آزادشده

مدیرکل امور زندان‌های استان قزوین با بیان اینکه ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار برای وام اشتغالزایی زندانیان آزادشده در نظر گرفته شده است، گفت: اکنون ۲۸۰ نفر در صف انتظار دریافت وام هستند.

اعطای تسهیلات اشتغالزایی به زندانیان آزادشده

حمیدرضا جهانگیری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با بیان اینکه 900 میلیون تومان اعتبار برای وام اشتغالزایی زندانیان آزادشده در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در شش ماهه اول سال جاری 400 میلیون تومان به استان اختصاص داده شد که تمام این مبلغ پرداخت شده و حدود 40 نفر از زندانیان از این وام برخوردار شدند.

وی افزود: در نیمسال دوم هم 500 میلیون تومان به ما تخصیص دادند که اولین گروه را طی دو هفته گذشته به صندوق کارآفرینی امید معرفی کردیم که متاسفانه به دلیل یکسری مقررات و قوانین، بعضی از این زندانیان نتوانستند این وام‌ها را دریافت کنند.

مدیرکل امور زندان‌های استان قزوین ادامه داد: اکنون حدود 280 نفر در صف انتظار داریم و این افراد کسانی هستند که از سال 97 آزاد شدند و منتظرند که آن‌ها را به کمیته اشتغال بیاوریم و شغلشان را بررسی کنیم که اگر شرایط دریافت وام را دارند، این اعتبار را برای آن‌ها تخصیص دهیم و معرفی کنیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: در جلسه آینده شورا حدود 20 تا30 نفر دیگر به صندوق معرفی می‌شوند که اگر شرایط لازم را داشته باشند وام را دریافت کنند؛ این وام حدود 20 میلیون تومان و تا سقف 30 میلیون تومان است که بدون بهره بوده و فقط چهار درصد کارمزد دارد.

جهانگیری عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 40 نفر از مددجویانمان وام اشتغالزایی را دریافت کردند و حدود 100 نفر هم طی دو سال گذشته وام گرفتند که اکنون مشغول به کار هستند؛ این وام فقط مختص اشتغال است که طی دو مرحله اعطا می‌شود و تا بانک و هم ما مطمئن نشویم که برای اشتغال صرف خواهد شد نیز این وام را به فرد پرداخت نخواهیم کرد.

اشتغال زندانیان مانع از بازگشت مجدد آن‌ها به زندان می‌شود

وی تصریح کرد: خوشبختانه هر فردی که این وام را دریافت کرده است، شغل و کسب و کاری را راه انداخته که ما هم حمایت می‌کنیم و کارشناسان و مددکاران از روند اشتغال فرد بازدید و فعالیت‌ها و میزان پیشرفت کار را نظرات می‌کنند.

مدیرکل امور زندان‌های استان قزوین یادآور شد: طبق تفاهمنامه‌ای که سازمان زندان‌ها دارد فعلا یک بانک عامل "صندوق کارآفرینی امید" برای پرداخت وام اشتغالزایی زندانیان همکاری می‌کند که سال‌های گذشته "صندوق قرض‌الحسنه مهر ایران" هم مشارکت داشت.

این مقام مسئول تاکید کرد: حمایت مالی و اعطای تسهیلات اشتغال برای زندانیان آزادشده مسلما تاثیر بسزایی در عدم بازگشت مجدد این زندانیان به زندان دارد چراکه عمدتا کسانی که بازگشت مجدد به زندان دارند به علت مشکلات اقتصادی و اشتغال است به طوری که مکان مشخصی را برای کار کردن و کسب درآمد ندارند و همین عامل باعث بازگشت به زندان می‌شود.

جهانگیری بیان کرد: ما در طول اقامت زندانیان دوره‌های حرفه آموزی داریم به عنوان مثال در سال جاری تاکنون حدود سه هزار نفر از زندانیان دوره‌های اشتغال در رشته‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و فنی و حرفه‌ای را گذرانده‌اند که گواهی‌نامه اخذ کردند و ما براساس همین گواهینامه‌ها پس از آزادی وام پرداخت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از شرایط اهدای وام این است که فرد درون زندان یکی از دوره‌های فنی و حرفه‌ای را گذرانده و توانمندی و مهارت لازم را برای اینکه کسب و‌کاری راه بیندازند، داشته باشد؛ این اقدامات در زندان انجام می‌شود اما نیاز به گسترش دارد چون به علت کمبود فضا نمی‌توانیم صددرصد زندانیان را پوشش دهیم.

مدیرکل امور زندان‌های استان قزوین در پایان گفت: میزان برخورداری زندانیان زن از این تسهیلات به نسبت جمعیتشان است یعنی حدود یک تا دو درصد وام را به خانم‌ها اختصاص می‌دهیم؛ ضمن اینکه برخی از این زندانیان آقا خودشان شرایط دریافت وام را ندارند اما طبق قانون می‌توانیم این وام را به یکی از اعضای درجه خانواده یک مثل همسر، مادر یا خواهر اعطا کنیم که اشتغال ایجاد کند.

انتهای پیام/1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان