۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین توسعه فضای زندان بزرگ قزوین و گلایه‌هایی که باید شنیده شود/دست و پنجه نرم کردن مردم با پساب «چوبیندر»
کد خبر: ۳۴۷۵۹۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۱ ساعت: ۱۲:۱۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح‌قزوین از پیگیری مطالبات مردمی؛

توسعه فضای زندان بزرگ قزوین و گلایه‌هایی که باید شنیده شود/دست و پنجه نرم کردن مردم با پساب «چوبیندر»

یکی از عمده مشکلاتی که توسط مردم چوبیندر مطرح می‌شود اراضی اوقافی است؛ مشکلی که البته برای مردم ساکن عادی شده و آن‌ها فکر می‌کنند موقوفه بودن زمین‌هایشان تنها در حد حرف و شایعه است؛ از طرفی گسترش فضای زندان و پساب آن نیز از دیگر مشکلاتی است که مردم این منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

توسعه فضای زندان بزرگ قزوین و گلایه‌هایی که باید شنیده شود/دست و پنجه نرم کردن مردم با پساب «چوبیندر»

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، چوبیندر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین است که در واقع ناحیه منفصل شهری به شمار آمده و در جنوب این شهرستان قرار دارد؛ براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت این روستا حدود ۱۲ هزار نفر بوده‌است.

از سوی دیگر زندان چوبیندر درسال ۱۳۵۴ شمسی تاسیس شد و پس از آن خانواده برخی زندانیان جهت سکونت به چوبیندر مهاجرت و ساکن شده و برخی دیگر از شهرهای اطراف قزوین مثل زنجان و همدان برای زندگی به آنجا مهاجرت کرده‌اند.

بیش از سه چهارم جمعیت چوبیندر را بومیان تشکیل می‌دهند و مابقی مهاجرانی هستند که بیشتر از زنجان و دیگر نواحی استان قزوین به این منطقه مهاجرت کرده‌اند.

اقتصاد این منطقه عمدتاً بر مبنای ساخت‌وساز، باغبانی، دامپروری و کشاورزی استوار است؛ گرچه این شهر در مقایسه با شهرهای اطراف مثل اقبالیه قدمت و جمعیت بسیار بیشتری دارد اما اوقافی بودن زمین‌های این منطقه و عدم همدلی بومیان این ناحیه، مانع از پیشرفت قابل توجه این شهر شده‌است.

یکی از عمده مشکلاتی که توسط مردم چوبیندر مطرح می‌شود اراضی اوقافی است؛ مشکلی که البته برای مردم ساکن عادی شده و آن‌ها فکر می‌کنند موقوفه بودن زمین‌هایشان تنها در حد حرف و شایعه است.

از طرفی گسترش فضای زندان و پساب آن نیز از دیگر مشکلاتی است که مردم این منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

سید ابوالفضل میرکریمی یکی از شهروندان این ناحیه منفصل شهری، درباره مشکلات منطقه چوبیندر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار کرد: متاسفانه گسترش بیش از حد فضای زندان مشكلاتی را برای اهالی ناحیه چوبیندر ایجاد کرده؛ به طوری‌که در گذشته زندان خارج از بافت و محدوده شهری بوده اما با توجه به گسترش فضای شهری و زندان داخل شهر قرار گرفته است.

وی افزود: وجود زندان مشكلات و آسیب‌های مخصوص خود را دارد که عمده‌ترین آن، استقرار خانواده زندانیان در مناطق نزدیک به زندان برای دسترسی آسان به بستگانشان است که حضور این خانواده‌ها ناحیه چوبیندر را با مشکلات فرهنگی و اجتماعی زیادی روبه‌رو می‌کند.

این فعال اجتماعی بیان کرد: تردد خانواده‌های زندانیان در ساعات ملاقات بار ترافیکی بالایی را در شهر ایجاد می‌کند و آزادی زندانیان و سکونت در این ناحیه نیز از دیگر نگرانی‌های مردم است؛ چراکه بیشتر زندانیان افراد باسابقه و‌ خلافکاری هستند.

گسترش زندان از یك هکتار به ۷ هکتار

میرکریمی ادامه داد: استقرار مدارس در اطراف محیط زندان از دیگر نگرانی‌های مردم است؛ چراکه علاوه بر آسیب‌های فراوانی که ممکن است دانش‌آموزان را تهدید کند، اثرات زیادی روی افکار دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان جامعه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه زمان تاسیس زندان تنها یک هکتار زمین به ساخت زندان اختصاص داده شده بود، ادامه داد: اکنون فضای زندان به هفت هکتار رسیده و روز به روز هم در حال گسترش است؛ لذا مردم از این وضعیت ناراضی هستند اما دستشان به جایی نمی‌رسد و بارها برای رسیدگی به این موضوع به ارگان‌های مختلف مراجعه کرده‌ که همه اقرار کردند از اختیارات شورای تامین بوده و در حیطه کاری ما قرار ندارد.

این فعال اجتماعی اضافه کرد: همچنین از یک ماهه پیش حدود چهار هکتار از اطراف زندان را به بهانه رد و بدل مواد مخدر توسط قاچاق فروشان و زندانیان فنس کشی کرده‌اند اما ما اطمینان داریم این فنس کشی نیز مانند گذشته در آینده به دیوار تبدیل می‌شود و مجدد زندان گسترش پیدا می‌کند.

وی همچنین پساب زندان چوبیندر و بوی نامطبوع حاصل از آن را به عنوان معضل بزرگی در این منطقه دانست و گفت: متاسفانه علاوه بر پساب زندان، فاضلاب خیرآباد، اقبالیه و خود ناحیه چوبیندر از چهار مسیر منتهی و در یک نقطه از این منطقه جمع می‌شود به طوریکه ناخواسته وارد فاز آب کشاورزی می‌شود که حدود ۴۵۰هکتار از زمین‌های زراعی ما از این آب تامین می‌شود.

این فعال اجتماعی تصریح کرد: اگرچه ۱۰سال پیش زمینی به مساحت ۱۶هزار متر از طرف اهالی برای احداث تصفیه آب در اختیار اداره آب قرار داده شده که متاسفانه اداره آب نه تنها هیچ اقدامی جهت احداث تصفیه خانه انجام نداده بلکه با اجاره دادن زمین به کشاورزان کاسبی راه انداخته است.

میرکریمی ادامه داد: این زمین جهت احداث تصفیه خانه آب و فاضلاب در اختیار اداره آب قرار گرفته شده؛ چه بسا که با این اقدام علاوه بر برطرف شدن مشکل زیست محیطی می‌تواند قدم مثبتی در جهت تامین مشکل کم آبی باشد.

وی عنوان کرد: تلاش‌های بسیاری جهت جابجایی زندان انجام شده که متاسفانه نتیجه‌ای حاصل نشده لذا پیشنهاد اهالی این است اگر با بحث جابجایی زندان موافقت صورت نمی‌گیرد حداقل درب زندان را به سمت اقبالیه که مسکونی نیست، تغییر دهند، با این اقدام بار ترافیکی و آسیب‌های حاصل از آن کاهش می‌یابد از طرفی چون در کنار مدارس واقع شده خانواده‌ها با خیال آسوده‌تری فرزندانشان را راهی مدارس خواهند کرد.

نارضایتی مردم چوبیندر از کیفیت ارائه خدمات در درمانگاه

این فعال اجتماعی درباره اعتراض مردم نسبت به خدمات درمانگاه چوبیندر گفت: متاسفانه علی‌رغم اینکه ۹هزار مترمربع زمین توسط خیرین و کشاورزان برای ساخت درمانگاه اختصاص داده شده؛ اما خدمات بسیار ضعیفی در آن ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: هیچ دارویی در درمانگاه چوبیندر عرضه نمی‌شود و ساعات حضور پزشک بسیار کوتاه است و این امر موجب ازدحام جمعیت می‌شود؛ همچنین بیشتر مراجعان را برای مراحل درمان‌ و داروها به شهر ارجاع می‌دهند لذا این وضعیت موجب نارضایتی مردم شده است.

میرکریمی درباره اوقافی بودن تمام زمین‌های روستا ادامه داد: همانطور که گذشتگان ما نقل می‌کنند از ۱۶۰ فرد زمین روستا تنها ۳ فرد اوقافی است به طوری‌که خود ما نیز تاکنون از هر مرجعی استعلام کردیم به هیچ سندی مبنی بر اوقاف بودن کل املاک دست نیافتیم.

این فعال اجتماعی گفت: همین مطرح شدن اوقافی بودن زمین‌ها موجب کم شدن ارزش زمین‌های این منطقه شده است؛ چراکه اگر شخصی بخواهد زمین مسکونی را خریداری کند باید ۴۰ تا ۵۰میلیون عوارض شهرداری و اوقاف را بپردازد تا بتواند شروع به ساخت کند و این اقدام در توان مردم نیست لذا این ظلم اداره اوقاف در حق مردم است.

وی بیان کرد: اکنون ۷۰درصد از ساکنین چوبیندر اجاره اوقاف نمی‌پردازند چون اوقاف را قبول ندارند اما زمانی که برای ایجاد کسب‌وکار و دریافت مجوز مراجعه می‌کنند با مشکل اوقاف مواجه می‌شوند که تا تسویه نکنند، نمی‌توانند مجوز دریافت کنند لذا ناخواسته به این قضیه تن می‌دهند که زمین‌ها اوقافی است.

این فعال اجتماعی در پایان گفت: هزینه بالا و عدم تطابق نسبت قیمت زمین با هزینه‌های ساخت و ساز سبب می‌شود تا سرمایه گذاران تمایلی برای سرمایه گذاری بر روی این زمین‌ها نداشته باشند؛ چراکه اگر سرمایه‌گذاری بخواهد در شهر سرمایه‌گذاری کند پیش از هر چیز باید اجازه اوقاف را بگیرد برای همین بسیاری از سرمایه‌گذاران راغب به سرمایه‌گذاری در این شهر نیستند.

به گزارش صبح قزوین، به گفته رئیس شورای شهر قزوین چند جلسه مشترک با مقامات قضایی استان قزوین برای بررسی و برطرف کردن مشکلات مردم چوبیندر در رابطه با ورودی زندان مستقر در محل و ایجاد یک مسیر مجزا جهت رفاه حال ساکنان چوبیندر برگزار شده و طرح اولیه ساخت مسیر ضلع غربی زندان نیز تهیه شده است تا با تغییر بلوار از سمت اقبالیه، از زیرساخت‌های موجود برای دسترسی به زندان استفاده کرد.

جابه‌جایی زندان چوبیندر به خارج شهر بسیار زمان‌بر است

حکمت الله داودی به خبرنگار صبح قزوین بیان کرد: رایزنی‌های لازم برای اجرای طرح صورت گرفته و مسیر نیز طبق نظرات کارشناسانه مقامات قضایی مشخص شده، در حالی که اکنون باید منابع مالی را برای تملک زمین‌ها فراهیم کنیم لذا در صورت اجرایی شدن این طرح، مراجعات به زندان به در غربی منتقل و مشکلات ساکنین برطرف می‌شود.

وی عنوان کرد: جابه‌جایی زندان چوبیندر به خارج شهر بسیار زمان‌بر است و این کار چند سالی به درازا می‌انجامد در حالی که پروژه ساخت بلوار و انتقال مراجعات زندان به در غربی را به کمک سازمان راه و شهرسازی می‌توان به سرعت پیش برد.

برنامه‌ای برای بزرگ شدن زندان چوبیندر قزوین وجود ندارد

همچنین رئیس کل دادگستری استان قزوین در این باره به خبرنگار صبح‌قزوین اظهار کرد: مقرر شده تا زندان چوبیندر قزوین به خارج از شهر منتقل شود؛ اما متاسفانه هنوز زیرساخت‌های مناسب برای این امر فراهم نیست؛ هرچند تغییر مکان این زندان به خارج از شهر مصوب شده اما هنوز محل دقیق انتقال این زندان مشخص نیست.

حجت الاسلام قدرتی تصریح کرد: هیچ شکی برای اینکه این زندان باید به مکان دیگری منتقل شود وجود ندارد اما همچنان منتظر ایجاد زیرساخت‌های مناسب همچون تخصیص زمین زندان در محلی جدید هستیم.

وی بیان کرد: چند نقطه از استان قزوین برای ایجاد یک زندان جدید در نظر گرفته شده است، اما هنوز مشخص نیست که این زندان جدید در کدام قسمت از استان واقع می‌شود.

پساب زندان چوبیندر استانداردهای لازم را دارد

رئیس دادگستری استان قزوین افزود: هیچ برنامه‌ای برای بزرگ شدن زندان چوبیندر قزوین وجود ندارد و مساحت این مجموعه تغییری نخواهد کرد این در حالی است که تعمیر این زندان و تجهیز آن در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با وجود این وعده‌ها از سوی مسئولین، تاکنون هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است، لذا امیدواریم مسئولین نگاه ویژه‌تری در رفع مشکلات این ناحیه منفصل شهری داشته باشند.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان