۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین عرضه بیش از حد سهام عدالت علت اصلی ریزش بورس بود/ آینده بلندمدت بازار برای سهام‌داران امیدوارکننده است
کد خبر: ۳۴۷۵۶۰ نویسنده: سید مهدی تقوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ساعت: ۱۱:۴۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس بورس درمصاحبه با صبح‌قزوین:

عرضه بیش از حد سهام عدالت علت اصلی ریزش بورس بود/ آینده بلندمدت بازار برای سهام‌داران امیدوارکننده است

کارشناس بورس ناآگاهی از بازار بورس را از دلایل اثرگذار بر رشد منفی آن دانست و گفت: متاسفانه افراد تازه وارد بدون هیچ مهارت و بیشتر به دید تفنن وارد این بازار شده‌اند؛ اما آینده بورس برای سهامداران امیدوارکننده است.

عرضه بیش از حد سهام عدالت علت اصلی ریزش بورس بود/ آینده بلندمدت بازار برای سهام‌داران امیدوارکننده است

سید مهدی تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، در مورد علت ریزش بازار بورس اظهار کرد: مهمترین دلیل ریزش بورس، رشد بی‌دلیل و بیش از حد این بازار طی ماه‌های ابتدای سال جاری بود، که در حقیقت نوعی حباب بزرگ در قیمت سهام یا بالاتر از ارزش واقعی آن ایجاد کرد.

وی افزود: در حقیقت همواره زمانیکه بدون دلیل در بازار بورس شاهد افزایش قیمت باشیم، قطعا انتظار می‌رود که بعد از آن شاهد ریزش و افت شدید باشیم.

تحلیلگر بازار سرمایه، عرضه واحد‌های صندوق پالایش یکم را اولین جرقه‌ ریزش بازار سهام دانست و بیان کرد: ابتدا بنا بود واحد‌های صندوق پالایش یکم عرضه شود، اما به دلیل اختلافاتی که بین وزارت اقتصاد و وزارت نفت در مورد سهام پالایشگاه‌ها به وجود آمد، قیمت واحد‌های صندوق پالایش یکم بیش از حد ارزش‌گذاری شد و این عامل سبب از بین رفتن اعتماد مردم و خروج بی‌سابقه نقدینگی از بازار بورس گردید.

تقوی ادامه داد: قسمتی از خروج از بازار بورس توسط شخصیت‌های حقوقی صورت گرفت؛ اما در واقع تداوم ریزش در بازار بورس بیشتر به دلیل خروج سرمایه توسط اشخاص حقیقی بود.

مردم برای سرمایه گذاری راهی جز بورس نداشتند

وی با اشاره به دلایل استقبال مردم از بازار بورس ابراز کرد: مهمترین دلیل استقبال مردم، بازدهی بازار بورس طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ و همچنین کاهش قدرت خرید مردم باتوجه به افزایش تورم بود که موجب شد تا مردم این بازار را جهت سرمایه گذاری شناسایی کنند؛ چراکه با سرمایه‌های خُرد، راه دیگری جز سرمایه گذاری در بورس نداشتند.

این کارشناس بورس با اشاره به عدم کفایت بازدهی سودهای بانکی برای سرمایه‌گذاری طی چند سال اخیر اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی مانند بازار املاک و مستغلات و بازار ارز و طلا هم به گونه‌ای نیست که هر شخصی بتواند به راحتی بتواند در آن سوددهی لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: بسیاری اوقات بازار طلا یا دلار از نقدینگی پایینی برخوردار است؛ بنابراین داشتن تجارب تلخ در این بازارها موجب شد سرمایه‌گذاران به سمت بورس روی آوردند.

تقوی درباره پیش بینی ثبات بازار بورس بیان کرد: انتظار می‌رود که روی کانال‌های یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰هزار واحد، بازار بورس به حالت خنثی و در واقع شاید به ثبات برسد تا سرمایه‌گذاران بتوانند به آرامش نسبی دست یابند.

اخبار منفی کشور روی بورس تاثیر منفی می‌گذارد

وی در ادامه گفت: از آنجایی که بیشتر سهامداران در ماه‌های ابتدایی سال۹۹ وارد بازار بورس شده و سهام را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند، اکنون سرمایه‌ آن‌ها یک سوم یعنی حدود ۶۰ تا ۸۰درصد کاهش یافته است؛ بنابراین با رسیدن به ثبات چیزی از ضررهای افراد جبران نخواهد شد بلکه در حقیقت به حالت رکود می‌رسیم.

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه به آینده بلندمدت بورس می‌توان خوش‌بین بود، اظهار کرد: اگر سرمایه‌گذاری با دید بلندمدت وارد این بازار شده حتی اگر اکنون هم ۸۰درصد در حال ضرر است؛ اگر سهامش را حفظ کند قطعا می‌توان امیدوار بود که طی چند سال آینده نه تنها زیانش را جبران می‌کند بلکه شاهد مقدار قابل توجهی هم سود خواهد بود اما در بازه زمانی کمتر از یک سال بسیاری از زیان‌ها قابل جبران نیست.

علت اصلی زیان سهام‌داران خودشان هستند

تقوی با بیان اینکه علت اصلی زیان سهامداران خودشان هستند، تصریح کرد: عموما طی چند سال گذشته جز سهام عدالت که ۶۰میلیون کد بورسی دارد، تنها ۵۰ هزار کد بورسی فعال داشتیم که امروز به حدود پنج میلیون رسیده است؛ این رشد عجیب نشان می‌دهد که طی سه سال گذشته افراد بسیاری وارد این بازار شده‌اند.

وی، ناآگاهی از بازار بورس را از دلایل اثرگذار بر رشد منفی آن دانست و اذعان کرد: متاسفانه افراد تازه وارد بدون هیچ مهارت و آموزشی و بیشتر به دید تفنن وارد این بازار شده‌اند؛ لذا انتظار می‌رفت که با زیان همراه باشد؛ همچنین شرایط و اخبار منفی کشور روی بورس نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

رفتارهای هیجانی عامل ریزش بورس طی ۵ ماه گذشته

کارشناس بورس ادامه داد: تخصیص سهام عدالت به مردم اتفاق مثبتی در بازار بورس است؛ چراکه موجب مشارکت بیشتر مردم در بازار می‌شود لذا افزایش مشارکت موجب افزایش عمق بازار و در نتیجه رسیدن به بازار هوشمندانه‌تر خواهد شد.

تقوی ادامه داد: اگرچه همین سهام عدالت یکی از دلایل اصلی ریزش بازار بورس در مردادماه امسال شد؛ چراکه کارگزاران بانی سهام به جای فروش بلوکی سهام، آن را در بازار عمومی فروختند لذا عرضه بیش از حد سهام عدالت یکی از دلایل اصلی ریزش بورس در سال ۹۹ بود.

وی با تصریح بر اینکه ریزش واحد‌های بورسی به هیچ وجه امیدوارکننده نیست، بیان کرد: ریزش سنگین و پیاپی هر روز بورس، نشان از قدرت بیش از حد فروشندگان می‌دهد که چگونه سرمایه‌های خود را از بازار خارج و موجب منفی شدن بازار می‌شوند؛ لذا این خروج اتفاق خوبی نیست، تا زمانی که بازار به تعادل برسد که قطعا بعد از آن شاهد روند صعودی خواهیم بود.

تقوی در مورد نقش دولت در بازار بورس تصریح کرد: دولت به تنهایی نمی‌تواند موجب مثبت یا منفی شدن کامل بورس شود؛ شاید در مقاطع کوتاه مدت اثرگذار باشد اما ریزش‌های پنج ماهه بازار، تنها به دلایل دولتی و حکومتی نبوده بلکه قطعا رفتارهای هیجانی خود افراد نیز در این ریزش دخیل بوده است.

سهام‌داران از رصد روزانه بازار خودداری کنند

وی بیان کرد: در هر صورت به هر دلیلی امروز شاهد بازار منفی بورس هستیم که قسمت اعظمی از سرمایه‌های مردم از دست رفت، لذا بدترین راهکار این است که افراد این زیان را بپذیرند و از بورس خارج شوند و در مقابل می‌توانیم طوری برنامه‌ریزی کنیم که سرمایه‌ای که وارد بورس کرده‌ایم را با تمام زیانش حفظ کرده و با نگاه بلندمدت به آینده آن، امیدوار باشیم.

کارشناس بورس در پایان گفت: با توجه به مثال سهام‌داران بورس «ضرر بورس را تنها خود بورس جبران می‌کند» لذا سهامداران باید آرامش خود را حفظ کرده و از رصد روزانه بازار خودداری کنند؛ چراکه طی ۴۰ سال گذشته در تمامی مقاطع زمانی، بورس بیشترین بازدهی را بین بازارهای موازی داشته است.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان