۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین پیام‌رسان‌های خارجی سابقه خوبی درحفظ اطلاعات کاربران ندارند/ دولت حکمرانی در فضای‌مجازی را جدی نمی‌گیرد
کد خبر: ۳۴۷۵۲۷ نویسنده: محمدصادق جهانبخش تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۲۹ ساعت: ۸:۲۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس فضای‌مجازی درمصاحبه با صبح‌قزوین:

پیام‌رسان‌های خارجی سابقه خوبی درحفظ اطلاعات کاربران ندارند/ دولت حکمرانی در فضای‌مجازی را جدی نمی‌گیرد

کارشناس فضای مجازی گفت: امروز حکمرانی در فضای مجازی توسط دولت‌ها اعمال می‌شود در حالی که این اتفاق در داخل کشور توسط دولت جدی گرفته نمی‌شود.

پیام‌رسان‌های خارجی سابقه خوبی درحفظ اطلاعات کاربران ندارند/ دولت حکمرانی در فضای‌مجازی را جدی نمی‌گیرد

محمدصادق جهانبخش در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین با اشاره به محدودیت‌های جدید پیام رسان «واتساپ» اظهار کرد: به دلیل اینکه نرم‌افزار «فیس‌بوک» شریک و مالک جدید واتساپ است؛ لذا طبیعی است که این نرم‌افزار قابلیت دسترسی به داده‌های واتساپ را داشته باشد.

وی افزود: فیس‌بوک پیش از این سابقه مناسبی در حفظ اطلاعات کاربران خود نداشته و به بهانه‌های مختلف اطلاعات آنها را فروخته و در اختیار سیاسیون یا شرکت‌های مختلف گذاشته است، لذا از این اطلاعات سوءاستفاده شده و همین شرایط نگرانی‌هایی را در بین کاربران واتساپ به وجود آورده است.

کارشناس فضای مجازی بیان کرد: تقریبا تمام پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف، قدرت دسترسی‌ها را از کاربران سلب می‌کند، درباره پیام‌رسان واتساپ نیز به دلیل اینکه امکانات کمتری را نسبت به سایر پیام‌رسان‌ها به کاربران می‌دهد مورد تمسخر آنها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به ضرورت گسترش پیام رسان‌های داخلی عنوان کرد: امروز با مشکل تک بعدی روبه‌رو نیستیم و مردم از سالیان گذشته به واسطه بی‌تدبیری‌های وزارت ارتباطات به سمت پیام‌رسان‌های مختلف گسیل داده شده و اطلاعات خود را به اشتراک گذاشته‌اند.

نگاه جامع‌تری نسبت به پیام رسان‌های داخلی صورت بگیرد

جهانبخش تصریح کرد: فاصله گرفتن از عادت چند ساله و عدم استفاده از شبکه‌های خارجی توسط مردم تبعات و مشکلاتی را برای آنها ایجاد خواهد کرد.

وی یادآور شد: اگر از همان زمان شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی خارجی، برنامه مناسبی برای استفاده از این شبکه‌ها توسط وزارت اطلاعات مدون می‌شد تصمیم‌گیری در این حوزه راحت‌تر بود؛ امروز نمی‌توان مهم‌ترین راه‌حل‌ گسترش شبکه‌های اجتماعی داخلی را سوق دادن کاربران به استفاده از شبکه‌های داخلی عنوان کرد.

کارشناس فضای مجازی اضافه کرد: برای حل مسائل موجود در فضای مجازی باید نگاه جامع‌تری داشت که استفاده از پیام‌رسان داخلی یک وجه از این قضیه است.

مسئولان راهکاری برای جلوگیری از مشکلات امنیتی در فضای مجازی ارائه نمی‌دهند

وی اذعان کرد: امروز حکمرانی در فضای مجازی توسط دولت‌ها اعمال می‌شود در حالی که این اتفاق در داخل کشور توسط دولت جدی گرفته نمی‌شود؛ به همین دلیل کاربران ایرانی بدون تبعیت از قوانین داخلی به راحتی از شبکه‌های اجتماعی، مرورگرها و سایت‌های خارجی استفاده می‌کنند.

جهانبخش یادآور شد: در شرایط موجود مسئولان هیچ ابزاری برای جلوگیری از بروز مشکل امنیتی در شبکه‌های مجازی و اتفاقاتی همچون سال 96 در موضوع تلگرام ندارند در حالی که در سایر کشورها هر فرد در صورتی حق استفاده از نرم افزارها را دارد که تابع آن کشور باشد.

وی در پایان گفت: بی‌تدبیری‌ها، سهل انگاری‌ها و ولنگاری‌های مسئولان از جمله عوامل تأثیرگذار در استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی است؛ لذا استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی صرفه اقتصادی مناسبی برای مسئولان به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان