۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین ماجرای تقدیر وزیر منتسب به بهائیت از معلم قرآن قزوینی چه بود؟/ «حاج رضا» یک شهر بود
کد خبر: ۳۴۷۵۲۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۲۸ ساعت: ۱۶:۰ ↗ لینک کوتاه

به بهانه بیستمین سالگرد یک درگذشت؛

ماجرای تقدیر وزیر منتسب به بهائیت از معلم قرآن قزوینی چه بود؟/ «حاج رضا» یک شهر بود

سیره عملی مرحوم یزدان‌پناه براساس سبک زندگی قرآنی بود و مصداق عینی و موفق آن چیزی است که رهبری فرمودند به صورت آتش به اختیار عمل کنید. دلیل موفقیت این شخصیت بزرگ این بود که تکلیف خود را به خوبی می‌دانست و براساس آن عمل می‌کرد.

ماجرای تقدیر وزیر منتسب به بهائیت از معلم قرآن قزوینی چه بود؟/ «حاج رضا» یک شهر بود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ ۲۰سالی است که از درگذشتش می‌گذرد، مدرس زبان انگلیسی که همه او را به نام معلم قرآن می‌شناسند! قرآنی که همنشین و مروج پیام‌هایش را ماندگار کرد تا پس از گذشته دو دهه هنوز نامش بر سر زبان‌ها باقی بماند.

بله... حاج رضا یزدان‌پناه، بزرگمردی که از دهه ۱۳۴۰ شمسی هیچ زمانی از ترویج قرآن و مکتب مبارزه قرآنی دست برنداشت و برایش فرقی نمی‌کرد که با قرآن به مبارزه طاغوت می‌رود یا صدام و منافقین، هر تفکری که در مقابل اسلام قدعلم می‌کرد معلم قرآن ما در آن میدان حضور داشت و مردانه می‌جنگید.

این شخصیت قرآنی در ششم شهریور ماه سال ۱۳۱۸ در خانواده‌ای معمولی به دنیا آمد، پدرش کارگر بود و به لحاظ مالی سطح زندگی پایینی داشتند. در جوانی در مجالس مختلف مذهبی و دینی از جمله جلسات «حاج محمود رئیسی» از علمای قزوین شرکت می‌کرد و کم کم این حضور را پررنگ‌تر نمود و فعالیت‌های سیاسی و انقلابی خود را پیش از انقلاب اسلامی آغاز کرد.

طی جلسات مختلفی که دایر می‌کرد توانست شاگردان بسیاری تربیت کند که بسیاری از آن‌ها امروز از اساتید و چهره‌های استان به شمار می‌روند.

در سال ۱۳۵۲ ساواک وی را به دلیل فعالیت‌های سیاسی و انقلابی به ساوه تبعید کرد و همراه خانواده اش به مدت هفت سال در آنجا زندگی کرد. با این وجود باز هم در زمان تبعید در جلسات هفتگی قرآن که برگزار می‌کرد دست از روشنگری برنداشته و در قالب این جلسات مباحث مختلف را به شاگردان خود منتقل می‌کرد.

حاج رضا یزدان‌پناه ۲۶ دی ماه ۱۳۷۹ پس از سال‌ها تلاش برای ترویج و تبلیغ دین، اخلاق و انقلاب اسلامی به دیار باقی شتافت.

بیستمین سالگرد این مرد مکتب قرآن زمینه ای شد که خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در قزوین نشستی با حضور جمعی از شاگردان این عزیز از دست رفته برگزار کند.

میزگرد «بررسی شخصیت، شیوه تربیتی و سبک زندگی حاج رضا یزدان‌پناه» با حضور حسین یزدان‌پناه برادر، مرتضی روزبه از دوستان و مبارزان انقلابی و محمدعلی حضرتی از شاگردان این استاد وارسته برگزار شد.

روایت ساواک از جلسات قرآنی حاج رضا

برادر حاج رضا با بیان اینکه برادرم ناظم مدرسه پسرانه رضوان در قزوین بود، می‌گوید: همیشه نسبت به هدایت قشر نوجوان و جوان احساس مسئولیت می‌کرد و معتقد بود برای ساختن شخصیت‌های برجسته باید از دوران نوجوانی روی آنها کار کرد، در همین راستا علاوه برنامه‌های تربیتی در مدرسه، در قالب هیئت طفلان مسلم کارهای فرهنگی و قرآنی اجرا می‌کرد.

محمدحسین یزدان‌پناه می‌افزاید: در آن زمان ۱۰ سال سن داشتم و شاهد بودم که برادرم بدون هیچ چشم‌داشتی در سرما و گرما به برگزاری کلاس‌های آموزش احکام، قرآن و تبیین مباحث روز جامعه اقدام می‌کرد که چون این جلسات با اهداف حکومت پهلوی در تضاد بود سازمان امنیت آن زمان که معروف به ساواک بود، این جلسات را زیر نظر داشت و فردی را برای جاسوسی از محتوای کلاس‌ها هماهنگ‌کرده بود.

وی ادامه می‌دهد: در یکی از اسناد ساواک که بعد از پیروزی انقلاب در دسترس ما قرار گرفت عنوان شده بود رضا یزدان‌پناه در جلسه گفت:«از این هفته پنج تا ۱۰ ریال به هیئت کمک کنید تا اگر روزی امام خمینی(ره) به آن نیاز داشت بتوانیم از این مبالغ کمک کنیم.»

شاه کلید تاثیرگذاری وی، سبک زندگی قرآنی بود

این فعال فرهنگی عنوان می‌کند: حاج رضا بر حضور در نمازجماعت دانش آموزان اصرار داشت و راس ساعت اذان ظهر دانش آموزان را به صورت صف بندی شده به سمت مسجد می‌برد که این عمل یک نوع تظاهرات دینی در آن دوره خفقان به شمار می‌آمد.

وی اضافه می‌کند: برادرم از دهه ۱۳۴۰ فعالیت خود را آغاز کرد و سال فروردین ۱۳۵۲ به ساوه تبعید شد و پس از هفت سال تبعید به قزوین بازگشت، به یاد ندارم برادرم در دوران زندگی اش حرفی زده باشد که خودش پیش از آن بدان عمل نکرده باشد و این درسی برای همه ما بود.

برادر مرحوم یزدان‌پناه اذعان می‌کند: شاه کلید موفقیت حاج رضا در تاثیرگذاری روی اقشار مختلف به واسطه سبک زندگی قرآنی وی بود، هیچ زمانی دنبال دریافت امکانات برای بهبود زندگی خود نبود.

وی در پایان بیان می‌کند: یادم است زیرزمین منزل خود را برای ازدواج پسرش تبدیل به مسکونی کرده بود، اما با وجود احتیاج مالی برای تعمیرات، تمایل به دریافت هزینه از کسی نداشت حتی با پیشنهاد من برای دریافت خودروی پیکان از دفتر آیت الله باریک بین به شدت مخالفت کرد.

با سوابق انقلابی زیاد سراغ ریاست و سهم خواهی نرفتم

مرتضی روزبه در ادامه این میزگرد می‌گوید: سلوک و مکتب تربیتی حاج رضا یزدان‌پناه نکته مهمی است که یاد وی را در طول این دو دهه زنده نگاه داشته است، امروز جای خالی شخصیت‌هایی همچون حاج رضا در جامعه به خوبی احساس می‌شود، وی با کمترین امکانات و بدون حتی یک خودکار سازمانی بزرگترین کارهای تربیتی و فرهنگی را انجام داد.

وی بیان می‌کند: حاج رضا یک انقلابی ساده بود، امروز دزدی‌ها، چپاول بیت المال و اختلاس‌ها نمک زخمی شده بر پیکر رنجور جامعه ما، مرحوم یزدان‌پناه به انقلاب به چشم یک طعمه نگاه نمی‌کرد و نگاهش این بود که ما آمده‌ایم از انقلاب، هویت و عزت و شرافت بگیریم نه جایگاه و قدرت و ثروت.

دوست مرحوم یزدان‌پناه اذعان می‌کند: حاج رضا هرگز دنبال دریافت حق الجلسه و تعلقات و تکلفات دنیوی نبود این تکلفات امروز بلای جان ما شده است، چرا وی پس از پیروزی انقلاب با سوابق آنچنانی دنبال ریاست نرفت؟

وی عنوان می‌کند: حاج رضا با پیروزی انقلاب حس کرد که باید فعالیت‌هایش را چندبرابر کند، هیچ زمانی فکر نکرد که امروز وقت آسایش است و من باید دنبال سهم خواهی خودم بروم، علت ماندگاری و محبتی که ما از این شخصیت داریم به این دلیل است که هیچ زمانی از خط ساده زیستی و مکتب قرآن خارج نشد.

روزبه در پایان ابراز می‌کند: پیش از انقلاب پنج سینما در قزوین وجود داشت که دوتا از این سینماها به دلیل نمایش فیلم‌های مبتذل برای زیر ۱۸سال ممنوع بود، در یک خیابان شاهد وجود چندین مشروب فروشی بودیم و مدارس راهنمایی ما مختلط بود، اما ناجی این دوران برای حفظ نوجوانان ما شخصیتی چون حاج رضا بود.

توده‌های مختلف مردم را جذب کرده بود

محمدعلی حضرتی در ادامه این میزگرد می‌گوید: حاج رضا سال‌ها بود که از نفسانیات خود دور شده بود و حساب و کتاب اعمالش را به خوبی داشت، در خاطرات شاگردانش است که جدول‌ حساب و کتاب اعمال برای آنها تهیه کرده بود تا حسابرسی اعمال خود را داشته باشند و همین شاگردان جزو جوانان رزمنده و شهید در دوران دفاع مقدس شدند.

شاگرد مرحوم یزدان‌پناه می‌افزاید: وی دبیر زبان انگلیسی در دهه ۴۰ بود اما اکثرا او را به عنوان یک معلم قرآن تاثیرگذار می‌شناسند، شخصیتی که در دوران انقلاب و دفاع مقدس بسیار تاثیرگذار بود و توانسته بود توده‌های مختلف مردم را جذب تفکرات و رفتار خود کند.

وی اذعان می‌کند: براساس اسناد ساواک و مدارک موجود در پرونده حاج رضا، زمانی که وی به ساوه تبعید شده بود به حدی کارهای خود را به خوبی انجام می‌داد که از سوی وزیر منصوب به بهائیت تقدیر می‌شود. اگر امروز در آموزش و پرورش نتوانسته‌ایم انسان‌های آرمان طلب تربیت کنیم به دلیل ارجحیت دادن کمیت به جای کیفیت است.

مصداق عینی آتش به اختیار بود

این کارشناس فرهنگی عنوان می‌کند: حاج رضا الگو بسیاری از رزمندگان در دوران جنگ بود و نقش وی در عملیات محرم، مراحل مختلف عملیات والفجر هشت و والفجر ۱۰، کربلای پنج بسیار برجسته بود و حتی تنها پسرش که سن کمی هم داشت را مکلف کرده بود که برای دفاع از انقلاب به جبهه برود.

وی ابراز می‌کند: سیره عملی مرحوم یزدان‌پناه براساس سبک زندگی قرآنی بود و مصداق عینی و موفق آن چیزی است که رهبری فرمودند به صورت آتش به اختیار عمل کنید. دلیل موفقیت این شخصیت بزرگ این بود که تکلیف خود را به خوبی می‌دانست و براساس آن عمل می‌کرد.

حضرتی در پایان می‌گوید: حاج رضا یک نفر بود اما به اندازه یک شهر عمل می‌کرد، علت برکت فعالیت‌هایش اخلاص و تقوایش بود زیرا هرکس در راه خدا قدم بردارد خدا به وی برکت خواهد داد.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان