۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین سیره حضرت زهرا(س) شیوه‌ای متعالی برای فرزندپروری است/ داشتن سواد رسانه‌ای برای خانواده‌ها ضروریست
کد خبر: ۳۴۷۵۱۰ نویسنده: مریم خرازی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۲۸ ساعت: ۱۰:۲۵ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل فرهنگی:

سیره حضرت زهرا(س) شیوه‌ای متعالی برای فرزندپروری است/ داشتن سواد رسانه‌ای برای خانواده‌ها ضروریست

کارشناس مسائل فرهنگی گفت: والدین در این برهه از زمان باید با توجه به سبک زندگی حضرت زهرا(س) برای تربیت بهتر فرزندان خود قدم بردارند.

سیره حضرت زهرا(س) شیوه‌ای متعالی برای فرزندپروری است/ داشتن سواد رسانه‌ای برای خانواده‌ها ضروریست

مریم خرازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ با اشاره به اینکه همه مادران باید سیره حضرت زهرا(س) را الگو قرار دهند، اظهار کرد: بانوان ما تصور می‌کردند که برای موثر بودن صرفا باید در جامعه حضور داشته باشند اما در شرایط فعلی این طور نیست چه بسا که اکنون به دلیل روند آموزش مجازی، دائما در کنار فرزندان خود هستند و در این برهه از زمان باید با توجه به سبک زندگی حضرت زهرا(س) برای تربیت بهتر فرزندان خود قدم بردارند.

وی درباره مزیت ارتباط بیشتر مادران با فرزندان خود در شرایط کنونی، افزود: ارتباط بیشتر مادران با فرزندانشان در شرایط کنونی موجب شده که استعدادها و نقاط ضعف‌ آن‌ها را بهتر بشناسند و برای تربیت بهتر، کاستی‌های موجود را اصلاح کنند.

این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: اکنون که نوجوانان تمام اوقات خود را در منزل می‌گذرانند باید این موضوع یک تلنگری برای خانواده‌ها درباره معایب تک فرزندی باشد؛ چراکه تک فرزندی موجب خلا همبازی برای فرزندشان می‌شود.

خرازی تاکید کرد: خانواده‌هایی که تنها یک فرزند دارند باید در این شرایط کنترل بیشتری بر روی فرزندان خود داشته باشند و سعی کنند با استفاده از فضای مجازی، بازی‌های حرکتی و خلاقانه انجام دهند و نوع شخصیت و روحیات فرزند خود را بشناسند.

وی اضافه کرد: در خانواده‌هایی که چند فرزند وجود دارد، مادر باید توانایی مدیریت خود را افزایش دهد و همان طور که حضرت زهرا(س) بر چهار فرزند خود مدیریت می‌کردند، از این بانوی نمونه اسلام الگوبرداری کنند تا روش تعامل با هر یک از فرزند خود را فرا گیرند و نیازهای آنان را بشناسند.

مادران باید روش مسئولیت‌پذیر کردن فرزندان را بیاموزند

این کارشناس فرهنگی بیان کرد: اگر در برخی از خانواده‌ها فرزندی وجود دارد که در شرایط تدریس مجازی نمی‌تواند به تنهایی امور درسی خود را انجام دهد، مادر خانواده باید درباره روند تربیت صحیح مطالعات خود را افزایش دهد تا آموزش ببیند که چطور فرزندی مسئولیت‌پذیر پرورش دهد.

خرازی عنوان کرد: همه اولیاء باید با سواد رسانه‌ای آشنا باشند تا بدانند در چه سنی فرزندانشان می‌توانند به چه مواردی دسترس داشته باشند و نباید هرگز وسایل ارتباطی شخصی از جمله لپ تاپ، تبلت و موبایل شخصی در اختیار فرزندان خود قرار دهند.

وی افزود: غربی‌ها تا سن 18 سالگی اجازه دسترسی شخصی از وسایل دیجیتال ارتباطی را برای فرزندانشان فراهم نمی‌کنند و باید ما هم در سبک زندگی اسلامی، به فرزند خود آموزش دهیم که وسایل هوشمند برای همه افراد خانواده است و موبایل شخصی به آن‌ها تعلق ندارد.

این کارشناس فرهنگی بیان کرد: خانواده‌هایی که از کودکی موبایل هوشمند در اختیار فرزندانشان قرار می‌دهند، گمان می‌کنند که او را در رفاه و امکانات پرورش می‌دهند اما باید بدانند با این کار فرزند خود را با حجمی از اطلاعات غلط و نامناسب در فضای مجازی مواجه می‌کنند.

خرازی گفت: والدینی که از سن کودکی ابزار ارتباط شخصی در اختیار فرزندانشان قرار می‌دهند، باعث ایجاد تعریف اشتباه حریم شخصی در ذهن کودکان خود و منزوی بودن آن‌ها می‌شوند و این موارد تربیت غلط را رواج می‌دهد.

والدین از جشن تکلیف فرزندانشان غافل نشوند

 وی درباره هدایت دختران کلاس سومی که از جشن تکلیف حضوری بازماندند، اضافه کرد: والدین این دانش‌آموزان باید با اجرای ایده‌های صحیح مختص به روحیات فرزندان خود و تهیه کیک خانگی خاطره‌ای خوش برای فرزند خود ثبت کنند تا سرآغازی برای به تکلیف رسیدن او باشد.

این کارشناس فرهنگی ابراز کرد: برای به تکلیف رسیدن فرزندمان باید قبل از 9 سالگی زمینه‌سازی لازم را انجام دهیم، از جمله اینکه مزایای نماز و مسائل دینی را برای او بیان کنیم و خودمان با عمل به مسائل دینی آن‌ها را به این سمت سوق دهیم.

خرازی تاکید کرد: حضرت زهرا(س) مادر نمونه عالم هستند و برای هریک از فرزندان خود برنامه‌ریزی می‌کردند تا فرزندانی صالح پرورش دهند و همچنین با سپردن انجام فعالیت‌های مختلف به فرزندانشان رقابت سالم در بین آن‌ها ایجاد می‌کردند.  

وی اضافه کرد: اکنون که دانش آموزان در فضای مجازی بیشتر حضور دارند اولیاء نباید از فرزندان خود غافل شوند و برای تمام فعالیت‌های آنان برنامه‌ریزی کنند تا سبک زندگی متعالی برای خود و فرزندانشان ایجاد کنند.

انتهای پیام/1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان