۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین وقوع ۵۰ زمین‌لرزه طی یک‌سال گذشته در استان‌قزوین/ طرح تعیین حریم گسل‌ها درحال پیگیری است
کد خبر: ۳۴۷۴۷۳ نویسنده: قدرت‌الله مهدیخانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۲۵ ساعت: ۱۴:۲۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل مدیریت بحران استان مطرح کرد

وقوع ۵۰ زمین‌لرزه طی یک‌سال گذشته در استان‌قزوین/ طرح تعیین حریم گسل‌ها درحال پیگیری است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: در طی یکسال گذشته بالغ بر ۵۰ زمین لرزه در استان قزوین رخ داده که حدود ۱۰ درصد آنها بالای سه ریشتر و بزرگ‌ترین آنها با بزرگای ۵.۴ ریشتر در شهرستان آوج رخ داده است.

وقوع ۵۰ زمین‌لرزه طی یک‌سال گذشته در استان‌قزوین/ طرح تعیین حریم گسل‌ها درحال پیگیری است

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، استان قزوین به لحاظ داشتن ظرفیت لرزه‌خیزی بالا، در یکی از پهنه‌های لرزه‌ای کشور و جهان واقع شده و تاکنون نیز گسل‌های مختلفی در آن مورد شناسایی قرار گرفته است که همین مسئله لزوم پرداختن به انجام مطالعات و تعیین حدود حریم و پهنه گسل در مناطق مختلف را دوچندان می‌کند.

هرچند استان قزوین دارای گسل‌های بسیاری در مناطق مختلف است، اما گسل‌های پهنه شمالی این استان در واقع قسمتی از زون گسله دامنه جنوبی البرز است و تمام شهرستان قزوین و بخش‌هایی از شمال استان از جمله الموت رود، طالقان و گسل شمال قزوین را فراگرفته و از نوع فشارشی جوان و از نظر عملکردی نیز نیمه فعال محسوب می‌شود.

سابقه لرزش‌های زیادی از این دسته گسل‌ها در تاریخ ثبت شده و مراکز جمعیتی زیادی را در شمال استان قزوین نیز تحت تاثیر خود قرار داده است؛ حتی ساخت و سازهای زیادی در حریم آنها صورت گرفته که تهدید بسیار جدی برای آن و ساکنانش محسوب می‌شود.

اما در خصوص گسل‌های جنوبی استان قزوین با مرکزیت شهرستان‌های آوج و بوئین زهرا باید عنوان کرد که به طور عمده فعال بوده و از نوع فشارشی هستند؛ علاوه بر دو دسته از گسل‌های شمالی و جنوبی استان، تعدادی گسل پراکنده نیز در پهنه دشت قزوین وجود دارد که تاکنون سابقه فعالیت خاصی از آنها ثبت نشده است.

قدرت‌الله مهدیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین دراین‌باره اظهار کرد: سیاست عمده‌ی مدیریت بحران استان قزوین در درجه نخست، پایش زمین لرزه‌ها توسط شبکه لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری و در درجه دوم اقدامات پیشگیرانه مانند الزام به مقاوم‌سازی سازه‌ها و آموزش‌های تخصصی و عمومی است.

شناسایی روستاهای در معرض خطر رانش در الموت

وی افزود: پهنه‌بندی لرزه‌ای شهر قزوین و جانمایی اسکان اضطراری در شهر انجام شده است، چند شتاب‌نگار نیز حرکات احتمالی ناشی از این گسل را کنترل می‌کند؛ تغییرات ارتفاعی منطقه نیز با همکاری سازمان نقشه برداری کشور رصد می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین بیان کرد: در طی یکسال گذشته بالغ بر ۵۰زمین لرزه در استان قزوین رخ داده که حدود ۱۰درصد آنها بالای سه ریشتر و بزرگ‌ترین آنها با بزرگی ۵.۴ریشتر در شهرستان آوج و در تاریخ سوم آبان‌ماه سال‌جاری رخ داده است که خوشبختانه بدون تلفات و با خسارات جزئی بوده است.

مهدیخانی اضافه کرد: مهم‌ترین اولویت مدیریت بحران، پیش‌بینی لرزه احتمالی بوده که با رصد خُرد لرزه‌های رخ داده و فیلتر کردن آنها توسط شبکه لرزه نگاری مستقر در استان قزوین در حال انجام است؛ در مرحله بعد، اولویت با انجام طرح‌های پیشگیرانه مانند آموزش عمومی است.

وی تصریح کرد: همچنین طرح تعیین حریم گسل‌های استان قزوین توسط راه‌وشهرسازی با همکاری مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در حال پیگیری و انجام است.

این مقام مسئول یادآور شد: منطقه بوئین‌زهرا به دلیل توپوگرافی دشت و مسطح، مستعد رانش زمین نیست؛ اما پدیده فرونشست که ناشی از برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی است، بسیار محتمل این امر است.

مهدی‌خانی در پایان گفت: روستاهای در معرض خطر رانش در الموت شناسایی شده و مراحل جذب بودجه و انجام مطالعات تثبیت و ایمن سازی توسط بنیاد مسکن در حال پیگیری است.

انتهای پیام/۴۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان