۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ثبت کاوش‌های جدید آوج در مجامع بین‌المللی/ بقایای نئاندرتال‌ها زوایای جدید از قدمت ایران را نشان داد
کد خبر: ۳۴۷۴۳۶ نویسنده: حامد وحدتی نسب تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۲۴ ساعت: ۸:۵۸ ↗ لینک کوتاه

مدیر کارگروه کاوش‌های باستان شناسی خبر داد

ثبت کاوش‌های جدید آوج در مجامع بین‌المللی/ بقایای نئاندرتال‌ها زوایای جدید از قدمت ایران را نشان داد

مدیر کارگروه کاوش‌های باستان شناسی گفت: اکنون با کاوش‌های به دست آمده در غار قلعه کرد آوج، با یک استمرار جمعیتی بسیار کهن مواجه هستیم که چنین کشف‌هایی متعلق به کل جوامع بشری است.

ثبت کاوش‌های جدید آوج در مجامع بین‌المللی/ بقایای نئاندرتال‌ها زوایای جدید از قدمت ایران را نشان داد

حامد وحدتی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ درباره دندان کودک نئاندرتال که در کاوش‌های باستانی شهرستان آوج کشف شد، اظهار کرد: این پروژه در قلعه کرد، یک پروژه ایرانی _ فرانسوی است که این کاوش‌ها با کمک ژیلبریون باستان شناسی از موزه پاریس صورت گرفت.

وی با بیان اینکه اولین روستاهای ایران حدود ۱۰هزار سال پیش شکل گرفته است، افزود: کشفی که ما در قلعه کرد انجام دادیم تاریخ را به طور کامل دگرگون کرد و نشان داد که سکونت انسانی در فلات ایران از صد هزار سال پیش وجود داشته است.

مدیر کارگروه کاوش‌های باستان شناسی تصریح کرد: ما می‌توانیم ادعا کنیم غار قلعه کرد آوج یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های انسان در این محوطه و تاریخ بشر در ایران است به طوری که تاریخ حضور انسان در ایران را ده‌ها سال به عقب برد.

وحدتی نسب با اشاره به قدمت یافته‌های انسانی در ایران، اذعان کرد: ارزش این کاوش زمانی آشکار می‌شود که ما همواره به دنبال این بودیم که جوامع ایرانی از کدام منطقه به ایران مهاجرت کرده‌اند و به خارج از ایران توجه می‌کردیم اما این کشف تاریخی ثابت کرد که باید به درون فلات ایران توجه کنیم.

با یک استمرار جمعیتی بسیار کهن مواجه هستیم

وی با اشاره به تلاش‌ها برای به ثبت رساندن این کاوش در مراجع بین‌المللی تاکید کرد: اکنون با کاوش‌های به دست آمده در غار قلعه کرد آوج، با یک استمرار جمعیتی بسیار کهن مواجه هستیم که چنین کشف‌هایی متعلق به کل جوامع بشری است.

مدیر کارگروه کاوش‌های باستان شناسی بیان کرد: تلاش داریم یک قطعه از پازل پیدایش انسان را در جهان به ثبت برسانیم، این کار مستلزم تهیه مقالاتی با استاندارد بالاست که باید در بزرگ‌ترین ژورنال‌های جهانی به ثبت برسد و این ژورنال‌ها، داوری‌های سختی دارند.

وحدتی نسب اضافه کرد: تمام این کاوش‌ها توسط تیم ایرانی صورت گرفته و علت حضور فرانسوی‌ها صرفا پشتیبانی آزمایشگاهی است چراکه برخی از تکنیک‌ها مانند رسوب شناسی، گرده شناسی، گیاه و جانورشناسی به لحاظ سخت افزاری، انجامش در ایران ممکن نبود و ما نیاز به لابراتوار و آزمایشگاه‌های داشتیم که در ایران موجود نبود.

وی درباره دندان کشف شده در غار قلعه کرد آوج، عنوان کرد: این دندان شیری متعلق به یک کودک پنج تا هفت ساله است؛ نئاندرتال‌ها انسان‌هایی بودند که به صورت گروهی و در خاورمیانه زندگی می‌کردند و آن‌ها قبل از انسان‌های هوشمند که اجداد ما هستند، وجود داشتند.

مدیر کارگروه کاوش‌های باستان شناسی با بیان اینکه پیدا کردن بقایای انسان با این قدمت بسیار نادر است، ادامه داد: انسان‌های نئاندرتال‌ در دوران سخت و یخبندان‌ها زیست می‌کردند و در مواجهه با انسان هوشمند کم کم جای خود را به اجداد ما دادند.

 تیم فرانسوی در مواجهه با این کاوش، شگفت زده شد 

وحدتی نسب ابراز کرد: در لحظه نخست ما سعی کردیم چاله‌هایی که حفاران غیرمجاز حفر کرده بودند را سامان‌دهی کنیم، بیشتر فعالیت‌های انسانی در دهانه غار بوده است و ظرافت کار در کاوش‌های پارینه‌سنگی این است که از بیل و کلنگ خبری نیست و همه کارها با ابزارو وسائل کوچک و ظریف انجام می‌شود.

وی در پایان گفت: همه ما صرف نظر از گرایش‌های متفاوتف وقتی نام ایران را می‌شنویم حس فرزند به مادر خود را داریم و هنگامی که در راه شناخت بین المللی کشورمان تلاش می‌کنیم، احساس خستگی نداریم؛ تیم فرانسوی در مواجهه با این کاوش، شگفت زده شد و معتقد بود این مورد در تاریخ کاوش‌ها یگانه است.

گفتنی است دندان انسان نئاندرتال کشف شده در غار قلعه کُرد آوج به عنوان قدیمی‌ترین بقایای انسانی کشف شده در قزوین رونمایی شد.

انسان نئاندرتال نوعی از انسان است که قبل از ما در این محدوده جغرافیایی زندگی می‌کرده است، این انسان‌ها از ۲۵۰ هزار سال تا ۴۰ هزار سال پیش در این منطقه زندگی می‌کردند، شکارچی بودند و در دسته‌های کوچک زندگی می‌کردند، بعد از ورود انسان هوشمند این انسان‌ها منقرض می‌شوند.

انتهای پیام/1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان