۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین قزوین در رنکینگ شهرهای ۱۸۰۰ ساله است/ برج‌های «خرقان» قابلیت ثبت در یونسکو را دارد
کد خبر: ۳۴۷۴۲۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۲۳ ساعت: ۱۵:۱۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:

قزوین در رنکینگ شهرهای ۱۸۰۰ ساله است/ برج‌های «خرقان» قابلیت ثبت در یونسکو را دارد

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: بارها اعلام کرده‌ام قزوین در رنکینگ شهرهای ۱۸۰۰ ساله است و ما در دنیا منحصر به فرد هستیم؛ مفهوم این عدد این است که ما سابقه ۱۸۰۰ سال سکونت و تمدن به عنوان شهر داریم و این ثروت سرزمین ماست.

قزوین در رنکینگ شهرهای ۱۸۰۰ ساله است/ برج‌های «خرقان» قابلیت ثبت در یونسکو را دارد

علیرضا خزائلی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با بیان اینکه ویژگی غار قلعه کرد آوج آن را به یک یافته بی‌نظیر باستان شناسی در دنیا تبدیل کرد، اظهار کرد: غار قلعه کرد واقع در شهرستان آوج، مشرف به روستای قلعه کرد در منطقه کوهستانی که برای سازمان محیط زیست کشور کاملا شناخته شده است، واقع شده و غارنوردان آن را به خوبی می‌شناسند.

وی افزود: با مجوزهای صادر شده کاوش‌هایی در این غار صورت گرفت و  به یک یافته بی‌نظیر باستان شناسی در ایران و دنیا تبدیل شد و امیدواریم در کنار این ویژگی منحصر به فرد، استان قزوین را در حوزه تاریخ و پارینه سنگی متمایز کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین بیان کرد: ما به این رونمایی به عنوان "قدیمی‌ترین یافته انسانی در جغرافیای سیاسی فعلی ایران" دست پیدا کرده‌ایم و اکنون هیچ یافته انسانی نداریم که از این مورد قدیمی‌تر باشد.

خزائلی با اشاره به شیوع کرونا و متوقف شدن کاوش‌ها اضافه کرد: در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا و رعایت پروتکل‌ها، کاوشی نداشتیم و امیدواریم با برطرف شدن این مشکل از سال ۱۴۰۰ کارها از سر گرفته شود‌.

آثار فاخری در محل دولتخانه کاوش خواهد شد

این مقام مسئول اذعان کرد: بارها اعلام کرده‌ام قزوین در رنکینگ شهرهای ۱۸۰۰ ساله است و ما در دنیا منحصر به فرد هستیم؛ مفهوم این عدد این است که ما سابقه ۱۸۰۰ سال سکونت و تمدن به عنوان شهر داریم و این ثروت سرزمین ماست.

وی افزود: وقتی در مقابل این یافته قرار می‌گیریم شگفت زده می‌شویم و ما امروز از سن کربن ۱۴ که حداکثر ۴۵ هزار سال است عبور می‌کنیم و به ۱۰۰ هزار ساله می‌رسیم؛ به خود می‌بالیم که در این سرزمین زندگی می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین عنوان کرد: در سفر اخیر وزیر گردشکری به استان با گزارش‌هایی که ارائه شد نیز پیگیری تجهیز آزمایشگاه‌های باستان شناسی در دستور کار قرار گرفت.

خزائلی با اشاره به کاوش ها در محوطه دولت خانه یادآور شد: در سال ۹۸ یک سازه آبی مفصل در محوطه دولتخانه به دست آوردیم که بخش زیادی از این سازه در زیر چمن این مکان قرار دارد؛ از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان، مقرر شد مساعدتی صورت گیرد و اداره ورزش و جوانان استان و آموزش و پرورش ، محوطه را خالی کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: صراحتا اعلام می‌کنم ‌با گمانه زنی با درصد تحقق بالا، در زیر سالن تختی به آثاری خواهیم رسید که بسیار نادر است و بخشی از ایوان نادری را خواهیم یافت که واقعا ثروت ایوان نادری که از درون خاک بیرون بیاید قابل مقایسه با کاربری فضاهای فعلی نیست.

کاوش‌ها در غار قلعه کرد تا ده‌ها سال ادامه دارد

وی تاکید کرد: باید این کاوش‌ها ادامه‌دار باشد و مکان برای باستان شناسان آماده شود؛ از این فضاها در استان بسیار داریم که می‌توان به خلده کوه تاکستان، قلعه حس صباح در گازرخان الموت و سگزآباد اشاره کرد؛ همچنین درمورد اعتبارات در سفر وزیر گردشگری، اعتبار خوبی برای ادامه کاوش‌ها در خلده کوه تاکستان گرفتیم.

مدیرکل میراث فرنگی استان قزوین گفت: متاسفانه دست درازی‌ها و سوداگری‌هایی که شکل می‌گیرد منجر به پول نمی‌شود و در هیچ جای دنیا  ارزش این یافته‌ها با پول قابل قیاس نیست؛ شاید از نظر عوام گنج با ارزش باشد ولی ارزش این دندان کشف شده در غار قلعه کرد آوج برابر با میلیون‌ها میلیون گنج است چون هویت یک ملت را تعیین می‌کند.

خزائلی ابراز کرد: کل مساحت کاوش شده در غار قلعه کرد آوج به ۱۰۰ متر نمی‌رسد و پیش‌بینی ما برای ادامه کاوش‌ها تا ده‌ها سال است و این منطقه جزء مناطق محافظت شده قرار گرفته که با مصوبه شورای تامین استان، درب غار بسته است و جز با مجوزهای خاص کاوش،  کسی به آنجا دسترس ندارد.

این مقام مسئول با اشاره به ظرفیت برج‌های خرقان برای ثبت در یونسکو گفت: برج‌های خرقان برای گردشگران جذابیت زیادی دارد و امیدواریم آن منطقه با حوزه گردشگری ، رونق اقتصادی خوبی پیدا کند؛  اداره کل استان تلاش دارد در وجب به وجب خاک استان نقش ارزنده قزوین را در کل کشور نشان دهد چراکه ظرفیت‌های بسیار مناسبی داریم که نمونه آن موزه‌های استان است که قابلیت این را داشته تا الواح با ارزش هخامنشی را در خود به نمایش بگذارد.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان