۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین میراثی به نام «خانه‌مومنان» قزوین زیر تیغ تخریب
کد خبر: ۳۴۷۴۱۱ نویسنده: علیرضا خزائلی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۲۳ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

پیگیری صبح‌قزوین از حواشی طرح توسعه امامزاده حسین(ع)؛

میراثی به نام «خانه‌مومنان» قزوین زیر تیغ تخریب

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: در جلسه‌ای که با حضور دستگاه‌های متولی طرح توسعه امامزاده حسین(ع) برگزار شد، حفظ خانه مؤمنان و لحاظ کردن این بنا در طرح ساماندهی و مرمت پروژه مصوب شد.

میراثی به نام «خانه‌مومنان» قزوین زیر تیغ تخریب

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ خانه مومنان از بناهای متعلق به دوره پهلوی اول واقع در محله دباغان به شمار می‌رود که در سال‌های گذشته به ثبت فهرست آثار ملی رسیده است.

این خانه که در مجاورت امامزاده حسین(ع) قرار دارد، با وجود ثبت در فهرست میراث ملی کشور با بی‌توجهی مسئولان به مرور تخریب شده و در معرض نابودی قرار دارد.

البته ناگفته نماند که رایزنی‌هایی برای حفظ خانه مومنان توسط دستگاه‌های متولی صورت گرفته است تا اینکه چندی پیش زمزمه تخریب خانه مومنان در پروژه طرح توسعه امامزاده حسین(ع) قزوین به گوش رسیده و موجب نگرانی دوستداران آثار تاریخی و فرهنگی استان قزوین شد.

علیرضا خزائلی دراین باره در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به طرح توسعه امامزاده حسین(ع) و تخریب خانه مؤمنان اظهار کرد: در آخرین سفر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان قزوین، ساماندهی امامزاده حسین(ع) و ثبت خانه مؤمنان در حین اجرای فاز تملکات پروژه، اعتراضات بسیاری را توسط دستگاه‌های متولی به همراه داشت.

وی افزود: در جلسه‌ای که با حضور دستگاه‌های متولی طرح توسعه امامزاده حسین(ع) برگزار شد، حفظ خانه مؤمنان و لحاظ کردن این بنا در طرح ساماندهی و مرمت پروژه مصوب شد.

ضرورت حفظ آثار تاریخی و دارای ثبت ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بیان کرد: اجرای طرح حفظ خانه مؤمنان توسط مشاور در حال بررسی بوده و این طرح در پروژه توسعه امامزاده حسین (ع) درنظرگرفته شده است.

خزائلی درباره فضای خانه مؤمنان عنوان کرد: محدوده‌ای که برای آن طرح لحاظ می‌شود، تقریبا محدوده بزرگی است و مجموع محدوده غربی امامزاده حسین(ع) را تا گذر محله دباغان دربرمی‌گیرد.

وی با اشاره به برنامه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی استان قزوین برای حفظ آثار فرهنگی یادآور شد: ضرورت حفظ آثار تاریخی و آثار دارای ثبت ملی، بر همگان واضح است؛ بخشی از این آثار نیز در تملک دستگاه‌هایی است که به عنوان مالک آن هستند. براساس قانون بودجه سال گذشته و سال‌جاری، دستگاه‌های دولتی موظف به مرمت، حفظ و نگهداری فضاهای فرهنگی هستند که پشتیبانی‌های لازم فنی را در این زمینه خواهیم داشت.

خزائلی مطرح کرد: برای بناهای تاریخی که در تملک میراث فرهنگی قرار دارد، برنامه‌های حفاظتی و مرمتی درنظر داریم؛ برای بناهای تاریخی دارای ثبت ملی و واجد ارزش که در اختیار بخش خصوصی و مردم قرار دارد نیز تشویق‌نامه‌ها و مرمت‌نامه‌های مشارکتی درنظرگرفته شده است.

وی در پایان یادآور شد: تفاهم‌نامه مشارکتی برای بناهای تاریخی دارای ثبت ملی و واجد ارزش امضا می‌کنیم که براساس این تفاهم‌نامه، هزینه این بناها را در دوران مرمت تا سقف ۵۰ درصد تامین می‌کنیم.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان