۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین دنبال فیلترینگ نیستیم، اما حوزه تولید محتوا متولی ندارد/ عده‌ای در حوزه واکسن کرونا اعتقادی به توان داخلی ندارند
کد خبر: ۳۴۷۳۸۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۲۲ ساعت: ۱۳:۱۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس در قزوین:

دنبال فیلترینگ نیستیم، اما حوزه تولید محتوا متولی ندارد/ عده‌ای در حوزه واکسن کرونا اعتقادی به توان داخلی ندارند

رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس در قزوین گفت: ما دنبال فیلترینگ نیستیم و برای تاثیرگذاری در دنیا باید راه ارتباطی داشته باشیم اما مسئله مهم این است که در حوزه تولید محتوا هیچکدام از دستگاه‌‌های متولی کار نمی‌کنند.

دنبال فیلترینگ نیستیم، اما حوزه تولید محتوا متولی ندارد/ عده‌ای در حوزه واکسن کرونا اعتقادی به توان داخلی ندارند

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ سیدنظام‌الدین موسوی در اختتامیه جشنواره ابوذر که به همت سازمان بسیج رسانه قزوین امروز(دوشنبه) در سازمان تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره ابوذر عنوانی بسیار بامفهوم برای رسانه‌ها است که این جشنواره یک کار خوب و دقیق از سوی سازمان بسیج رسانه است که با همکاری همه ارگان‌ها در همه استان‌ها برگزار می‌شود که مورد استقبال همه اهالی رسانه بوده است.

وی با بیان اینکه بسیج رسانه تنها خود متولی جشنواره ابوذر نیست بلکه کمک همه نهادها را به همراهی می‌طلبد به طوری که همه رسانه‌ها نسبت به آن قرابت دارند، افزود: امروز این شبکه عظیم شکل گرفته و به عنوان نهاد مردمی در کشور ریشه دوانده و توانسته چتر رسانه‌ای را فراهم کند که همه مردم تولیدات رسانه‌ای خود را به آن عرضه می‌کنند.

رئیس فراکسیون فضای مجازی در مجلس ابراز کرد: امروز دنیا شاکله اصلی اقتدار را از رسانه می‌گیرد؛ اما به این مفهوم نیست که سرچشمه‌های قدرت و اقتدار در دنیا که بخش نظامی در راس آن قرار دارد، نادیده بگیریم چراکه هیچ کشوری بدون قدرت نظامی توانایی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ندارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر هر کشوری بخواهد قدر دنیا تاثیرگذار باشد باید از قدرت اقتصادی برخوردار باشد که یک اصل و مولفه مهم است و توان سیاسی و ایدئولوژیک، فرهنگی و معنوی هم اصل است چراکه کشوری که هویت نداشته باشد، نمی‌تواند در دنیا سربلند باشد لذا نفوذ فرهنگی، سیاسی و معنوی در دنیا یک اصل است.

رئیس‌جمهور شدن ترامپ محصول یک کار رسانه‌ای بود

موسوی بیان کرد: هر کشوری که بخواهد تبدیل به ابرقدرت چندبُعدی شود باید دارای تمام مولفه‌های قدرت باشد، اما در عصر نوین منبع اصلی قدرت نیز قدرت رسانه‌ای یا قدرت اغناء افکار عمومی است و اگر کشوری از این قدرت و فناوری برخوردار نباشد، نمی‌تواند در دنیا جایگاهش را تثبیت کند.

وی عنوان کرد: در تحولات کنونی در صحنه بین‌المللی آنچه که مردم و فرهنگ‌ها را به هم پیوند می‌دهد، اخباری است که توسط رسانه‌ها انجام می‌شود؛ اگر بخواهیم کشورها را بشناسیم نیاز به سفر نیست بلکه از طریق رسانه‌هاست که به راحتی از آن‌ها شناخت پیدا می‌کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: کشوری که توان استفاده بهینه از رسانه داشته باشد می‌تواند واقعیت‌های دنیا را براساس اهداف خود نشان دهد که این قدرت بی‌نظیر است و هر چه پیش برود در سایر قدرت‌ها توفق پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در تبیین مسائل روز ضعیف عمل می‌کنیم، اذعان کرد: اگر در تحولات امریکا نگاه کنیم خواهیم دید که روی کار آمدن پدیده ترامپ محصول یک کار رسانه‌ای بود، چراکه او یک دلال و تاجر بود اما عنصر رسانه‌ای بود که می‌دانست چطور از فضای رسانه‌ای استفاده کند لذا با این ابزار توانست خود را بالا بیاورد و صدایش را به گوش دنیا برساند و بر افکار عمومی توفق پیدا کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: آن چیزی که انتخابات امریکا را شکل داد، قدرت رسانه‌ای بود لذا آنچه که عرصه سیاست را مشخص می‌کند رسانه است به طوری که در تحولات اخیر امریکا دیدیم که فیس بوک و توییتر صدای ترامپ را خاموش و مسدود کردند، یعنی با خاموش کردن تریبون‌های مربوط به ترامپ و هوادارانش اجازه ندادند که حاکمیت امریکا خطر بی‌افتد که قدرت رسانه را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اکنون پدیده‌های سیاسی و اجتماعی توسط رسانه رقم می‌خورد و رسانه‌ها نیز حاکمیت‌ها و هسته‌های مرکزی قدر در دنیا را دست کاری می‌کنند و می‌بینیم که خیلی راحت ترامپ را حذف اطلاعاتی و محدود می‌کنند تا تصویر ارائه شده از امریکا در دنیا مخدوش نشود، در حالی که اگر این اتفاقات در سایر کشورها رخ می‌داد، موج رسانه‌ای عظیمی راه می‌انداختند.

موسوی یادآور شد: امروز بسیاری از حساب‌های اینستاگرام و توییتر ما را تنها به خاطر تصویر و نام شهید سلیمانی مسدود و حذف می‌کنند، لذا بازیگران اصلی پدیده سیاسی امریکا تبدیل به دو رسانه گوگل و توییتر که قدرت هسته‌ای در آمریکاست، شده است که مورد حمایت صهیونیست سرمایه سالار است و هدف آن‌ها این است که چیزی در اختیار کار افکار عمومی قرار گیرد که مطابق با منافعشان باشد.

قدرت رسانه‌ای انتخابات اخیر امریکا را رقم زد

وی افزود: امروز رسانه‌ها افکار عمومی را می‌سازند و آن چیزی را نشان می‌دهند که در دستور کار دارند نه اینکه در عالم واقعیت وجود دارد؛ اگر بخواهیم قدرت داشته باشیم باید خود را در این حوزه تقویت کنیم اما متاسفانه تجهیز لازم برای اقتدار رسانه‌ای در کشور کمتر دیده می‌شود و در دستگاه‌ها نسبت به این حوزه نگاه سخت افزاری وجود دارد و در این حوزه تولید محتوا صورت نمی‌گیرد.

نماینده مردم قزوین در مجلس عنوان کرد: متاسفانه کسی متولی تولید محتوای قوی رسانه‌ای در کشور نیست، این در حالی است که در سیاست‌های نظام تمهیدات لازم اندیشیده شده و در ۱۰ سال گذشته مقام معظم رهبری شورای فضای مجازی را شکل دادند به طوری که فرمودند؛ اگر رهبر نبودم، مسئولیت این شورا را برعهده می‌گرفتم که نشان دهنده اهمیت این حوزه است.

وی تاکید کرد: گویا عده‌ای در داخل تصمیم گرفته‌اند تا اجازه ندهند که کشور در زمینه رسانه به جایگاه عالی برسد که این نوع دیدگاه را در سایر حوزه‌ها هم شاهد هستیم به طوری که استقلال کشور را مخدوش می‌کنند تا به قله اقتدار نرسیم؛ ما تاکید داریم که پلدفرم و شبکه داخلی داشته باشیم اما اجازه نمی‌دهند.

موسوی اضافه کرد: ما دنبال فیلترینگ نیستیم و برای تاثیرگذاری در دنیا باید راه ارتباطی داشته باشیم اما مسئله مهم این است که در حوزه تولید محتوا هیچکدام از دستگاه‌‌های متولی کار نمی‌کنند؛ باید نیروهای انقلابی و پیشرو در این حوزه حضور یابند و حمایت شوند.

عده‌ای اجازه نمی‌دهند در حوزه رسانه به اقتدار برسیم

وی ابراز کرد: امروز این عدم اطمینان و اعتقاد به توان داخلی از سوی عده‌ای را درباره واکسن کرونا می‌بینیم به طوری که نسخه خارجی هنوز تبعاتش دامن‌گیر کسانی است که استفاده کردند، اما برخی در داخل کشور اصرار بر واردات این واکسن‌ها دارند، لذا این نوع تفکر در حوزه رسانه و فضای مجازی هم وجود دارد.

رئیس فراکسیون فضای مجازی در مجلس بیان کرد: برگزاری جشنواره ابوذر در ابعاد استانی کار بسیار خوب و دقیقی است چون در دنیا هم به سمت خردرسانه و رسانه‌های محلی حرکت می‌کنیم که این جشنواره رسانه استانی مصداقی از آن است؛ لذا امروز رسانه نمی‌تواند در انحصار طیف خاصی باشد و هر شهروند خود یک رسانه است.

این مقام مسئول تصریح کرد: رسانه‌های انقلابی و مردمی باید به صورت مویرگی در تمامی سطوح جامعه نفوذ و اثر کنند تا اثرات خود را به منصه ظهور بگذارند؛ این رسانه‌ها باید در کشور به مرجع تبدیل شوند اما متاسفانه فقط نگاه امنیتی به خبرنگار و رسانه داریم که باید آن‌ها را به عنوان فرصت و ظرفیت ببینیم و اجازه دهیم واقعیت‌ها را منعکس کنند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها ابزار امر به معروف و نهی از منکر هستند، افزود: باید اجازه دهیم تا رسانه‌ها دستگاه‌ها را راستی آزمایی کنند و دستگاه‌ها نباید رسانه‌ها را رقیب خود بدانند، چراکه حضور رسانه اجازه بروز فساد در بدنه دستگاه را هم نمی‌دهد و امروز مفاسد زیادی در دنیا به واسطه رسانه افشا شده است.

موسوی در پایان گفت: ما نیاز به همدلی، همفکری و شناخت دقیق ظرفیت ملی و سواد رسانه‌ای در کشور داریم لذا فضای مجازی در کشور یک فرصت است؛ امروز وقتی دشمن تاثیر فرهنگی خون شهید سلیمانی را می‌بیند مجبور می‌شود که فیلتر کند که نشان دهنده تاثیر رسانه است.

انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان