۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین ماجرای جدایی بحرین از ایران را روایت کردم/ مستندساز تاریخی وقایع را از دل تاریخ بیرون می‌کشد
کد خبر: ۳۴۷۳۷۹ نویسنده: محسن کریمیان تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۲۲ ساعت: ۸:۰ ↗ لینک کوتاه

مستندساز و برگزیده جشنواره عمار در مصاحبه با صبح‌قزوین:

ماجرای جدایی بحرین از ایران را روایت کردم/ مستندساز تاریخی وقایع را از دل تاریخ بیرون می‌کشد

مستندساز و برگزیده جشنواره عمار گفت: مستند "استان چهاردهم" ماجرای جدایی بحرین از ایران در دهه ۴۰خورشیدی را روایت می‌کند؛ شخصیت محوری مستند محمدرضا پهلوی است و بطور خلاصه مستند به اتفاقاتی که به جدایی بحرین از ایران ختم می‌شود پرداخته است.

ماجرای جدایی بحرین از ایران را روایت کردم/ مستندساز تاریخی وقایع را از دل تاریخ بیرون می‌کشد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ محسن کریمیان مستندساز جوان اهل قزوین است که اخیرا فانوس بخش "حافظه ملی" برای کارگردانی اثر "استان چهاردهم" در جشنواره مردمی «فیلم عمار» را در سال جاری به خود اختصاص داد.

وی دارای مدرک تحصیلی‌ کارشناسی ارشد سینماست؛ در حوزه مستند، برنامه سازی و تیزرسازی فعالیت دارد.

کریمیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگ‌و‌هنر صبح قزوین درباره شروع فعالیت هنری خود اظهار کرد: شروع فعالیت هنری‌ام از ساخت یک فیلم کوتاه به نام "امیر رهایم نکن" در حوزه هنری استان قزوین بود؛ پس از آن نیز مانند همه هنرمندان قزوین که فضای کار برایشان مهیا می‌شود به تهران رفتم.

فعالیت در شبکه تلویزیونی مستند

وی افزود: کارم را در مرکز مستند حوزه هنری ادامه دادم و شروع به ساخت مستندی به نام «استان چهاردهم» کرده و رفته رفته پروژه‌های دیگری همچون تیزر «ایران آینده» را به سرانجام رساندم؛ در این بین کارهای کوچکی مانند نماهنگ و موشن گرافیک نیز انجام دادم؛ هم اکنون در حوزه هنری تهران و در برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» که از شبکه مستند پخش می‌شود، فعالیت دارم.

این مستندساز بیان کرد: به مستندسازی در موضوعات سیاسی_تاریخی علاقه‌مند هستم؛ زمانی هم که وارد حوزه هنری شدم این مبحث از طرف دوستان به من پیشنهاد داده شد و از آنجایی که این دغدغه را داشتم، بیش از قبل درگیر موضوع شدم؛ هم اکنون چند پروژه تاریخی در دست پژوهش و تولید دارم.

وی ادامه داد: بیشتر به تاریخ معاصر علاقه دارم زیرا هرچه وقایع به لحاظ زمانی نزدیک‌تر باشد بیشتر مورد مناقشه قرار گرفته و روایت گروه‌ها ضد‌و‌‌نقیض می‌شود؛ همچنین در تاریخ معاصر مستندات بیشتری همچون عکس و فیلم وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد.

این هنرمند اذعان کرد: از آنجایی‌که تاریخ تکرار می‌شود، وظیفه مستندساز تاریخی این است که وقایع را از دل تاریخ بیرون بکشد و نگذارد اشتباهاتی که در تاریخ رخ داده مجددا تکرار شود.

روایت تاریخ بدون غرض‌ورزی

وی تصریح کرد: قاعدتا وقتی یک مستندساز به دنبال موضوعی می‌رود خودش نیز روی آن جهت‌گیری دارد؛ زیرا اگر نگاه خنثی باشد طبیعتا مستندی هم تولید نمی‌شود، پس ناخودآگاه باید جهت‌گیری وجود داشته باشد؛ اما دست بردن در وقایع تاریخی هم اشتباه است.

کریمیان اضافه کرد: همیشه تلاش کردم بدون غرض‌ورزی تاریخ را روایت کنم؛ هرچند جهت‌گیری فکری‌ام در مستند قابل مشاهده است؛ اما درنهایت نتیجه‌گیری به عهده مخاطب است.

وی گفت: نزدیکی قزوین به تهران یک چالش برای هنرمندان بومی قزوین است؛ زیرا بسیاری از هنرمندان بعد از توانمند شدن از استان خارج می‌شوند یا تمایلی برای کار در فضای شهر خود را ندارند‌؛ به همین دلیل سطح و کیفیت آثار از یک حدی به بعد بالاتر نمی‌رود.

لزوم حمایت از سوژه‌های بومی

این مستندساز تصریح کرد: فضای رسانه در ایران مرکز‌گراست، به همین دلیل برای این اتفاق نمی‌توان راه حلی داشت؛ استان قزوین چون نزدیک تهران است به سختی می‌تواند در رسانه قطب ایجاد کند.

وی درباره مستند "استان چهاردهم" که فانوس بخش حافظه ملی جشنواره مردمی فیلم عمار را کسب کرده است؛ بیان کرد: این مستند ماجرای جدایی بحرین از ایران در دهه ۴۰خورشیدی را روایت می‌کند؛ شخصیت محوری مستند محمدرضا پهلوی است و بطور خلاصه مستند به اتفاقاتی که به جدایی بحرین از ایران ختم می‌شود، پرداخته است.

این هنرمند ادامه داد: بحرین موضوع مناقشه‌ برانگیزی است؛ برخی عمل جدایی بحرین را بزدلانه می‌دانند و بعضی نیز اعتقاد دارند از دست شخص شاه کاری ساخته نبود؛ وجود این دوقطبی برای من جذاب بود؛ همچنین دوره‌ای که شروع به کار کردم هیچ مستندی در این‌باره ساخته نشده بود؛ بنابراین اشتیاقم برای ساخت این مستند بیشتر شد.

کریمیان در پایان گفت: در استان قزوین سوژه‌هایی وجود دارد که مختص قزوین بوده و این یک نقطه قوت محسوب می‌شود و اگر مسئولین از کارهایی که زمینه ساخت آن بومی است حمایت کنند؛ می‌تواند در آینده اتفاقات مثبتی را رقم زد. انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان