۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تمدید مذاکرات، فرصتی نهایی برای سنجش صداقت غرب
کد خبر: ۳۴۷۳۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با صبح قزوین مطرح کرد

تمدید مذاکرات، فرصتی نهایی برای سنجش صداقت غرب

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: ایران بخشی از اورانیوم غنی سازی شده خود را اکسید کرده و برخی از فعالیت ها به تعلیق درآمده است تا صحنه صداقت غرب سنجیده شود اگر این توافق صورت نگیرد یکی از دلایلی است که عدم صداقت غرب اثبات می شود.

تمدید مذاکرات، فرصتی نهایی برای سنجش صداقت غرب
فاضل فیضی در گفت و گو با خبرنگار سرویس سیاسی صبح قزوین  درخصوص تمدید مذاکرات هسته ای با آمریکا اظهارداشت: نمی توان گفت تمدید مذاکرات به نفع یا به ضرر آمریکا بود؛ علت تمدید مذاکرات، اختلاف دو طرف بر روی موضوعات اساسی است و تا زمانی که یکی از طرفین عقب نشینی نکند احتمال ادامه آن وجود دارد.
وی افزود: از طرفی چون دو طرف تمایلی به شکست در مذاکرات نداشتند بر روی یکسری اصول اولیه به توافق رسیدند ولی نقاط برخورد و حساس از جمله تعداد سانتریفوژها همچنان باقی است و مذاکرات پیش رو بسیار سخت و پیچیده است.
این کارشناس روابط بین الملل خاطرنشان کرد: مواضعی که آنها دارند با اصول و حقوق هسته ای ما فاصله دارد و قابل پذیرش نمی باشد.
  36   فیضی تصریح کرد: با توجه به اینکه اختلافات اساسی در 6ماهه گذشته و مرحله اول توافق ژنو حل و فصل نشده، نیاز به مذاکرات بیشتری را می طلبد تا طرفین در یک بازده زمانی 4 ماهه بتوانند به توافق برسند و امریکایی ها چاره ای ندارند که به مدلی از توافق با ایران دست یابند.
وی روند مذاکرات را تا کنون مثبت و سازنده توصیف کرد و گفت: طرفین در این که به توافق برسند جدی هستند و همه اذعان داشتند که این فرصت نباید از دست برود.
در فرصتی که پس از تمدید مذاکرات حاصل شده است، کشورهای غربی باید از زیاده خواهی خود دست بردارند.
  37 این کارشناس روابط بین الملل یادآورشد: در گام اول توافق ژنو یا همان گام 6 ماهه اول، مجموعه ای از تعهدات را هر دو طرف قبول کرده بودند.
تصمیم کلی این هست که آن تعهدات به همان ترتیب ادامه پیدا می کند اما در بعضی اقلام شرایط تغییر کرده است.
وی گفت: مثلا قرار بود بعضی از موادمان را یا رقیق و یا به اکسید تبدیل کنیم که این کار را کردیم و تمام شد.
استاد دانشگاه آزاد تاکستان و ابهرخاطرنشان کرد: موضوع مهم اکنون این است که مذاکرات به چه سمتی پیش می رود و از این مذاکرات چه نتیجه ای حاصل می شود؛ ایران امتیازاتی از جمله عدم تصویب تحریم جدید، لغو بخشی از تحریم های گذشته و آزاد کردن بخشی از دارایی های ایران به دست آورده است.
وی ادامه داد: تیم مذاکره کننده تا به حال هیچ‌گونه امتیازجدی که موجب ذلت ایرانیان شود به غربی‌ها نداده و نخواهد داد.
فیضی اظهارداشت: دستگاه اجرایی فعلی امریکا و دولت اوباما نیز تلاش جدی بر توافق و ادامه مذاکرات به دلیل مسائل سیاسی و اقتصادی موجود درآمریکا دارد.

91025_717

این کارشناس روابط بین الملل تصریح کرد: اکنون دو طرف اراده ای بر توافق دارند ولی چون روی موضوعات اساسی توافق حاصل نشده در نتیجه مذاکرات تمدید شده است.
نمی توان اکنون از برد یا باخت یکی از طرفین صحبت کرد؛ با پایان مذاکرات تا 4 ماه آینده و با توجه به نتایج حاصل از مذاکرات نهایی، می توان از برد یا باخت صحبت کرد.
وی اذعان داشت: جمهوری اسلامی ایران اراده خود را بر گفتگو و حسن نیت نشان داده است واین مرحله از مذاکرات، صحنه آزمایش صداقت غرب است؛ ایران بخشی از اورانیوم غنی سازی شده خود را اکسید کرده و برخی از فعالیت ها به تعلیق درآمده است تا آن صحنه صداقت غرب سنجیده شود اگر این توافق صورت نگیرد یکی از دلایلی است که عدم صداقت غرب اثبات می شود.
این کارشناس روابط بین الملل افزود: اکنون نوبت غربی ها است که با صداقت تصمیم گیری کنند و تیم مذاکره کننده هسته ای هم ضمن صداقت عمل، نشان داده است از حقوق مسلم ملت خود کوتاه نمی آیند.
انتهای پیام/3007/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان