۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین عجله دولتمردان برای خرید واکسن‌های خارجی تعجب‌برانگیز است/ اولویت مجلس حمایت از واکسن ایرانی است
کد خبر: ۳۴۷۳۲۹ نویسنده: دکتر محمدبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۲۰ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

عجله دولتمردان برای خرید واکسن‌های خارجی تعجب‌برانگیز است/ اولویت مجلس حمایت از واکسن ایرانی است

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اولویت مجلس یازدهم تهیه واکسن داخلی است و همین طور طی یک ماه گذشته در فراکسیون دیپلماسی سلامت با تعدادی از نمایندگان به صورت ویژه درحال کارکردن برای تهیه واکسن هستیم.

عجله دولتمردان برای خرید واکسن‌های خارجی تعجب‌برانگیز است/ اولویت مجلس حمایت از واکسن ایرانی است

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ درباره آسیب‌های احتمالی واکسن‌های خارجی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب روز گذشته صحبت‌های بسیار مهمی در حوزه واکسن کرونا ایراد کردند که یک بخش آن مربوط به حمایت از تولید واکسن به همت دانشمندان ایرانی بود.

وی افزود: قطعا تزریق امید بیشتر به تولیدکنندگان داخلی می‌تواند عامل ایجاد شور و نشاط علمی برای رفع مشکلات بیولوژیکی کشور شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس ابراز کرد: سرمایه‌گذاری برای انبوه تولید واکسن کرونا هم نشان از پیشرفت علمی فوق العاده ایران دارد و هم نشان دهنده اقتدار جمهوری اسلامی در حوزه‌های علمی است.

تجربه بد ورود خون‌های آلوده و انتشار ویروس ایدز را داریم

وی ادامه داد: قطعا این حمایت‌ها فقط برای تولید واکسن کرونا به کار گرفته نمی‌شود و حداقل هم اکنون نیازمند ۱۰نوع واکسن ضدویروسی هستیم که زیرساخت‌های تولید واکسن کرونا برای آنها هم به کارگرفته خواهد شد.

عضو‌ هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: تهدید دشمنان برای ملت‌های مسلمان همیشه حائز اهمیت بوده و سران کشورهای اسلامی تلاش دارند تا مردم خود را در برابر این تهدیدات حفظ کنند، همچنین با توجه به سابقه بد ورود خون‌های آلوده در دهه ۶۰ و ایجاد بیماری ایدز برای مردم و وجود دشمنی‌های پلید امریکا و انگلستان با جمهوری اسلامی، احتمال هرگونه حمله بیماری‌های بیولوژیکی به کشور وجود دارد‌.

وی عنوان کرد: برخورد عقلانی با رفع تهدیدات این است که ما این کشورها را در لیست واردات واکسن قرار ندهیم و طبیعی است که اگر این کشورها قادر بودند با واکسن کرونا این بیماری را در کشور خودشان کنترل کنند، تا به امروز این اقدام را انجام داده بودند.

واکسن‌های خارجی هیچ تضمینی برای سلامت ندارند

محمدبیگی اذعان کرد: آمار کشته‌شدگان کرونا در کشورهای غربی و اروپایی نشان از ضعف آنها در کنترل بیماری دارد و نمی‌توان به آنها اعتماد کرد، همانطور که در گزارشات علمی که اعلام می‌شود میزان آسیب دیدگان فایزر بسیار بالاست و نمی‌توان به آن اعتماد کرد، از سوی دیگر در زمان خرید هیچ تضمین اطمینان بخشی برای اثرگذاری این واکسن داده نمی‌شود که این موضوع جای نگرانی ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: ضرورت اینکه هر کشوری برای ساخت واکسن برای مردم خود پیشقدم شود، ضرورت پیدا می‌کند، ایران اسلامی به میزانی اقتدار علمی دارد که بتواند در حوزه‌های مختلف واکسن سازی ورود جدی داشته باشد و جزو صادرکنندگان واکسن به کشورهای دیگر باشد.

این نماینده مجلس گفت: البته به جز سه کشور امریکا و انگلیس و فرانسه، ایران به دنبال همکاری مشترک با کشورهای دیگر برای تولید واکسن و در صورت ضرورت برای بیماران، به دنبال گزینه خرید است و سعی می‌کنیم از کشورهای خوش سابقه علمی که در مورد کیفیت واکسن تضمین دهند، خرید داشته باشیم.

چندین گروه درحال تهیه واکسن هستند

وی عنوان کرد: امروز عقلانی‌ترین روش، حمایت از تولیدات داخلی است، همچنین موضوعی که باید به مردم گوشزد شود این است که واکسن ضدکرونا تنها راه برون رفت از بیماری کرونا نیست و تنها یکی از مسیرهای کنترل اپیدمی کروناست و قطعا نیاز است، اما اینکه همه قدرت و انرژی ما صرف تولید و خرید واکسن شود راهکار مطمئنی نیست.

این مقام مسئول ابراز کرد: هدف ما این است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای طرح‌های موفق همچون طرح شهید سلیمانی با همدلی و وحدت بین همه گروه‌های دولتی و مردم و سازمان‌های انقلابی بتوانیم این ویروس منحوس را ریشه کن کنیم.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و کار خارالعاده ای که دکتر مخبر و خانواده اش در تزریق واکسن داشتند یکی از موفق ترین نهادها در تولید واکسن است، البته چند مرکز دیگر نیز هم اکنون در حال پژوهش‌هایی در کشور هستند که امیدواریم این گروه‌ها موفق شوند و ما نیز در کشور از تمام گروه‌های تولیدکننده حمایت خواهیم کرد.

منتظر ارسال گزارش دولت برای خرید واکسن هستیم

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: متاسفانه عجله بانک مرکزی و تعجیل برخی مقامات دولتی و برخی مسئولان وزارت بهداشت برای تهیه واکسن خارجی جای تعحب دارد، درحالی که هنوز کشورهای صاحب واکسن از ایمنی و اثربخشی واکسن تولیدی خودشان مطمئن نیستند.

وی ادامه داد: هم اکنون این سوال مطرح است که چرا علیرغم درخواست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هنوز به طور مشخص گزارش کار خاص و دقیقی از سوی مسئولان بهداشت و اشخاصی که کنسرسیوم تهیه واکسن را تهیه کردند، برای مجلس ارسال نشده است؟

محمدبیگی اضافه کرد: ما همچنان منتظر ارسال گزارش‌های دقیق از سوی بانک مرکزی، برنامه و بودجه و وزارت بهداشت درباره نحوه خرید واکسن‌ها هستیم، قطعا نظر مجلس در این باره بسیار حائز اهمیت است. کسانی که گمان می‌کنند با خرید واکسن از سه کشور امریکا و انگلیس و فرانسه به نیات سوء خود می‌رسند، دندان اعتماد به غربی‌ها را بکشند و بدانند که دانشمندان داخلی در زمینه تولیدات حوزه سلامت بسبار پیشتازانه فعالیت می‌کنند.

ایران باید در حوزه بیولوژیک قدرتمندتر شود

وی تصریح کرد: در این میان مافیای ورود دارو هم بسیار مهم است، عده ای در داخل القا می‌کنند که در کشور توان صنعتی تولید واکسن وجود ندارد و به طور مرتب القای ناامیدی می‌کنند.

این مقام مسئول عنوان کرد: امروز ایران در بسیاری از علوم همچون هسته ای، سانتریفیوژها و درمان ناباروری و بسیاری از علوم پزشکی و هوافضا توانسته انگشت حیرت بر دهان بسیاری از بدخواهان خارجی و مخالفان داخلی بنشاند.

وی با بیان اینکه اولویت مجلس یازدهم تهیه واکسن داخلی است، گفت: طی یک ماه گذشته در فراکسیون دیپلماسی سلامت با تعدادی از نمایندگان به صورت ویژه درحال کارکردن برای تهیه واکسن هستیم.

محمدبیگی در پایان اذعان کرد: به نظر می‌رسد که امروزه دیپلماسی سلامت توام با مسائل امنیتی است و با توجه به اینکه گزینه جنگ نظامی شاید به واسطه گزینه جنگ‌های بیولوژیکی روی میز بسیاری از قدرت‌ها نیست، باید ایران اسلامی در توان دفاعی حوزه بیولوژیک خود را اماده و توانمندتر از گذشته کند.

انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان