۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین گزارش مناسبی از طرح "گفتگوی ملی خانواده" در قزوین دیده نمی‌شود/ شاهد نگاه‌های سیاسی در حوزه امور زنان هستیم
کد خبر: ۳۴۷۳۰۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۱۸ ساعت: ۱۴:۱۹ ↗ لینک کوتاه

عضو فراکسیون زنان مجلس در حضور ابتکار:

گزارش مناسبی از طرح "گفتگوی ملی خانواده" در قزوین دیده نمی‌شود/ شاهد نگاه‌های سیاسی در حوزه امور زنان هستیم

عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: مشکلی که در استان داریم این است که در حوزه مدیریت امور زنان و خانواده و آسیب‌های اجتماعی نگاه‌ها اغلب سیاسی بوده و از تمام ظرفیت نخبگانی استان استفاده نشده است.

گزارش مناسبی از طرح "گفتگوی ملی خانواده" در  قزوین دیده نمی‌شود/ شاهد نگاه‌های سیاسی در حوزه امور زنان هستیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ فاطمه محمدبیگی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که امروز(پنج شنبه) با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در استانداری قزوین برگزار شد؛ با بیان اینکه از منظر مقام معظم رهبری بحث خانواده به عنوان محور قانون گذاری، پیشرفت، برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های کشور و استان است، اظهار کرد: عمده فعالیت‌های صورت گرفته در استان در حوزه رفع مشکلات معیشتی، توانمندسازی اقتصادی، اشتغالزایی و کنشگری فعال زنان در اجتماع و اشتغال و مدیریت بانوان و ارتقاء مهارت‌های اجتماعی است که همه این‌ها اقدامات موثری است.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای حوزه زنان و خانواده باید چندوجهی باشد به طوری که برای همه عموم در نظر گرفته شود، بحث استحکام خانواده به عنوان سلول اصلی و کنشگر جامعه بسیار برای ما مهم است لذا باید علاوه بر رفع نیازهای معیشتی زن که اولویت است باید به حوزه‌های دیگر هم پرداخت.

عضو فراکسیون زنان مجلس بیان کرد: اولویت‌های ویژه ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی از جمله افزایش طلاق، کاهش میل به ازدواج، عدم تمایل به فرزندآوری و رشد آسیب‌های اجتماعی، کاهش توجه به ارزش‌های خانواده و دینی، هویت حقیقی دختران به عنوان مادران آینده و فرهنگ سازی و تقویت تعاملات اخلاقی است.

محمدبیگی تصریح کرد: مقابله موثر با جنگ نرم دشمنان برای فروپاشی از انحرافات روابط خانواده، رفع موانع و زدودن آسیب‌ها و چالش‌های تحکیم خانواده، مبارزه با اشرافیت و تجمل گرایی، حمایت از عزت و کرامت، نقش مادری و همسری، گرامیداشت یاد الگوهای زنان نخبه در عرصه‌های مختلف و شناسایی عوامل مختلف طلاق و فروپاشی خانواده از دیگر سرفصل‌های مهم است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: فرهنگ سازی برای کراهت طلاق و جبران آسیب‌های ناشی از طلاق، ساماندهی نظام مشاوره‌ای بسیار قوی در حوزه قبل از ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج بسیار مهم است که متاسفانه به نظر می‌آید در استان به آن کمتر پرداخته شده است.

از ظرفیت نخبگانی استان در حوزه زنان و خانواده استفاده نشده است

این مقام مسئول با اشاره به لزوم ایجاد فضای سالم برای روابط بین زنان و مردان از منظر روابط اسلامی و عفیفانه برای کنترل آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی، گفت: بازنگری اصلاح و تکمیل نظام حقوقی عدالت بین زنان و مردان در رویه‌های قضایی مسئله مهمی است که زنان ما در عرصه‌های عدالت و حوزه‌های قضایی نیاز به بازبینی داریم که با حضور حجت الاسلام رئیسی و ارائه لوایح جدید، این روند به سمت خوبی می‌رود.

وی با گلایه از نگاه‌های سیاسی در حوزه زنان در استان قزوین، اظهار کرد: مشکلی که در استان داریم این است که در حوزه مدیریت امور زنان و خانواده و آسیب‌های اجتماعی نگاه‌ها اغلب متاسفانه سیاسی است و از تمام ظرفیت نخبگانی استان استفاده نشده است.

نماینده مردم قزوین در مجلس تاکید کرد: بسیاری از زنان توانمند داریم که در حوزه‌های کشوری از آن‌ها استفاده می‌شود اما در استان حتی دعوت نمی‌شوند؛ بسیاری از گزارش‌هایی که امروز ارائه شد اولین بار بود که دیدم و شنیدم در حالی که 10 ماه است که نماینده این مردم هستم اما کسی برای این موضوعات با من مشورت نکرده است.

محمدبیگی بیان کرد: در عمده جلساتی که در استان و استانداری برگزار می‌شود نیز هیچگاه نیروهای انقلابی و حزب اللهی در حوزه زن و خانواده و زنان نخبه دارای NGO در حوزه زن و خانواده دعوت نمی‌شوند که این نگاه یک سویه و یک طرفه دودش به چشم مردم می‌رود و همین باعث شده که نتوانیم دور هم جمع شویم درحالی که دغدغه‌های ما مشترک است لذا امیدواریم حداقل با حضور یک نماینده زن، این محورها به وحدت تبدیل شود.

قزوین هشتمین استان دارای سالمند زیاد در کشور است

این مقام مسئول یادآور شد: گفت‌وگوی ملی خانواده طرحی است که اکران شده اما امروز گزارش مناسبی از آن در استان نشنیدیم، از سال 90 به عنوان مسئول کارگروه زن و خانواده بسیج و مدرس دانشگاه در این حوزه فعالیت می‌کنم اما عرصه بیان دغدغه‌ها داده نشده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس اضافه کرد: نگاه‌های یک سویه باعث نزاع‌های سیاسی می‌شود که دودش به چشم مردم برود و مردم آسیب می‌بینند ما آمدیم که وصل کننده باشیم، نیامدیم که قطع کننده باشیم.

محمدبیگی ابراز کرد: فارغ از نگاه‌های سیاسی، همه فعالان زنان و خانواده باید دور هم جمع شوند؛ از شورای برنامه‌ریزی استان می‌خواهیم برای حوزه‌هایی مثل جمعیت که 43بار مقام معظم رهبری فرموده‌اند، برنامه‌ریزی ویژه در استان شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه ما هشتمین استان دارای سالمند زیاد در کشور هستیم و یکی از عواملی که در حوزه کرونا در شدیدترین و سخت‌ترین شرایط قرار داریم این است که تعداد سالمندانمان زیاد و تعداد کودکانمان کم است به طوری که حدود 1/6 فرزند به ازای هر خانواده داریم.

نماینده مردم قزوین در پایان گفت: اگر برنامه‌ریزی ویژه‌ای در استان برای افزایش فرزندآوری دیده نشود، در آینده باید حوزه‌های اقتصادی و صنعتی ما تعطیل شود یا باید به دست خارجی‌ها سپرده شود.
انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان