۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ناباروری و سقط جنین نتیجه اختلال تیروئید در بدن/ با چه خوراکی‌هایی مانع بیماری‌ تیروئید شویم؟
کد خبر: ۳۴۷۲۶۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۱۷ ساعت: ۹:۲۶ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با متخصص طب سنتی مطرح شد؛

ناباروری و سقط جنین نتیجه اختلال تیروئید در بدن/ با چه خوراکی‌هایی مانع بیماری‌ تیروئید شویم؟

متخصص طب سنتی گفت: اختلالات تیروئیدی می‌تواند باعث ناباروری و سقط جنین شود و افراد باید قبل از بارداری با تنظیم تیروئید خود، اقدام به بارداری کنند.

ناباروری و سقط جنین نتیجه اختلال تیروئید در بدن/ با چه خوراکی‌هایی مانع بیماری‌ تیروئید شویم؟

به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ اختلالات تیروئیدی امروزه تقریبا جزو بیماریهای شایع در افراد است که بنا به عوامل مختلف بروز میکند؛ كم كاری شايعترين فرم بيماریهای تيروئيد است و در خانمها بيشتر از آقايان ديده میشود که با افزايش سن افزايش پیدا میکند.

تيروئيد غدهای به شكل پروانه در جلوی گردن و در پايين حنجره و بالای استخوانهای ترقوه است، تيروئيد دو نوع هورمون ترشح میكند به نامهای T4 و T3 كار اين هورمونها تنظيم چگونگی مصرف و ذخيره انرژی در بدن است. در حقيقت تيروئيد مسئول تنظيم سوخت و ساز بدن است

عملكرد تيروئيد توسط غده ديگری در بدن به نام هيپوفيز تنظيم میشود؛ هيپوفيز در مغز قرار دارد و با ترشح هورمون محرک تيروئيد، باعث افزايش ترشح هورمونهای تيروئيد میشود که تيروئيد ممكن است دچار كم كاری يا پركاری شود.

باتوجه به اینکه امروزه بسیاری از بیماریها به علت تغذیه ناسالم و عدم توجه ب رعایت سبک زندگی و تغذیه سالم رخ میدهد لذا نسخه درمان و اصلاح این عوامل را میتوان در طب سنتی هم یافت که بیماری تیروئید هم میتواند از آن دسته باشد.

نسترن عبادی در گفتوگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ با اشاره به اینکه امروزه یک سری بیماریها مانند بیماریهای تیروئید وجود دارند که عموما به صورت آزمایشگاهی تشخیص داده میشود، اظهار کرد: بیشتر مواقع متوجه بیماری تیروئید نخواهیم شد چراکه از آن دسته بیماریهایی است که ممکن است فرد دچار آن باشد اما تیروئید او بزرگ نباشد که در نتیجه فقط با آزمایش تیروئید میتوان این بیماری را تشخیص داد.

وی درباره علائم بیماری تیروئید افزود: در بعضی مواقع این بیماری با علائم غیراختصاصی همچون خستگی، اختلال قائدگی، بهم ریخگی خواب و استرس در افراد رخ میدهد و ممکن است عوامل ژنتیکی و محیطی در این بیماری دخیل باشد.

متخصص طب سنتی تاکید کرد: در گذشته بیماری تیروئید به خوبی شناخته و بررسی نشده اما یک سری شواهد تاریخی به ما نشان میدهد که جالینوس اولین فردی است که بیماری تیروئید را شرح داده و برخی شواهد دیگر بیان میکنند که بقراط این بیماری را شرح داده و در اصل اکنون پرداختن به این بیماری مهم است.

عبادی ابراز کرد: در آثار جالینوس، ابن سینا و جورجانی که برای قرن دوازدهم هستند، این بیماری را این طور شرح میدهند که چشم بیرون میزند و تورمی در ناحیه گلو وجود دارد و جورجانی بیان کرده که این بیماری موجب تورمی در جلوی گلو و همراه با تپش قلب نمایان میشود اما امروزه تورم در جلوی گلو که همان گواتر است الزاما در همه بیماران تیروئیدی دیده نمیشود.

وی اضافه کرد: بعد از قرن 19 و 20 با دیدگاههای طب سنتی به بیماری تیروئید پرداخته شده و به این نتیجه رسیدهاند، افراد سرد مزاج تیروئید کم کار و افراد گرم مزاج تیروئید پرکار دارند اما این نظر کاملا اشتباه است چراکه سرد مزاجی و گرم مزاجی در افراد عادی وجود دارد اما کم کاری یا پرکاری تیروئید یک بیماری است.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: بر اساس طب سنتی در همین قرن گفته شد افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، سطح هورمون تیروئیدی آنها در بالاترین مقدار قرار دارد و افرادی که مزاج سرد دارند، سطح هورمون تیروئیدی آنها در کمترین حد نرمال قرار دارد که این نظر تا حدی قابل قبول است.

از بیماران تیروئیدی باید شرح حال دقیق گرفته شود

عبادی یادآور شد: تشخیص بیماری در افراد بسیار دشوار است و به همین دلیل باید از فرد بیمار شرح حال دقیق گرفته شود تا مزاج آن فرد مشخص شود؛ پس با این موارد ذکر شده نمیتوان گفت که کم کاری تیروئید تنها با زالودرمانی، درمان میشود.

وی افزود: در طب سنتی بحث مهمی به نام اصلاح سبک زندگی وجود دارد که برای همه بیماران این موضوع مطرح میشود و امروزه برای بیماری تیروئید باید به علم تغذیه روز مراجعه کرد تا براساس مزاج فرد، روند اصلاح سبک زندگی طی شود.

این متخصص طب سنتی تاکید کرد: یکی از مهمترین نکاتی که برای بیماران تیروئیدی وجود دارد نحوه پخت غذا است؛ چراکه این بیماران ممکن است بعد از کمبود ریزمغذیها، بیش از بقیه آسیب ببینند پس بهتر است که روش پخت برای این افراد به صورت استفاده از فر یا بخارپز باشد تا مواد مغذی موجود در خوراکیها حفظ شود.

عبادی بیان کرد: یکی دیگر از مهمترین راهکارها برای این افراد حذف مواد گواتردار است و برای افراد کم کار و پرکار تیروئیدی متفاوت است اما امروزه کم کاری تیروئید در میان افراد بسیار شایعتر است.

وی اضافه کرد: خوراکیهایی همانند شلغم، کلم، روغن کلزا، اسفناج، سویا و بادام زمینی گواتر ساز هستند و کسانی که کم کاری تیروئید دارند و دارو استفاده میکنند، بهتر است که سویا را از سبد غذایی خود حذف کنند چراکه سویا باعث میشود داروهای تیروئیدی جذب بدن فرد دارای کم کاری تیروئید نشود.

بیماران کم کار تیروئید باید مصرف قند و شکر را کاهش دهند

این متخصص طب سنتی ابراز کرد: افراد دارای کم کاری تیروئید بهتر است مصرف قند و شکر را محدود کنند و هر چقدر که کمتر چربی استفاده کنند قطعا به نفع آنها خواهد بود چراکه گاها دیده میشود که چربی خون در بیماران دارای کم کاری تیروئید، وجود دارد به همین دلیل بهتر است که کره، روغن حیوانی و خامه را کمتر استفاده کنند.

عبادی گفت: بیماران دارای کم کاری تیروئید میتوانند از دانههای روغنی یعنی کنجد استفاده کنند؛ اما باید از روغن کنجد هم مداوم استفاده نکنند چراکه استفاده بیش از حد از این روغن باعث خشکی بدن میشود اما روغنهایی مانند آفتابگردان و زیتون برای این افراد انتخاب بهتری است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از محدودیتها برای افراد دارای کم کاری تیروئید عدم استفاده از کافئین و میانه روی در استفاده از فرآوردههای شیر، گندم و استفاده بسیار از غذاهای دریایی است.

موادغذایی دریایی مناسب برای بیماران تیروئیدی

این متخصص طب سنتی بیان کرد: چینیهای قدیم برای درمان بیماریهای تیروئید علفهای دریایی و ماهی استفاده میکردند چراکه موادغذایی دریایی سرشار از یُد است و چون این بیماران اختلال در جذب یُد دارند باید بیشتر از غذاهای دریایی استفاده کنند.

عبادی تاکید کرد: یکی از اشتباهاتی که بیماران دارای کم کاری تیروئید انجام میدهند این است که از نمک دریا استفاده میکنند؛ نمک دریا علاوه بر یُد ممکن است مواد دیگری را شامل باشد و موجب شود املاح دیگر را دفع کند؛ در نتیجه به بیماران دارای تیروئید کم کار توصیه میشود نمک یُددار استفاده کنند.

وی افزود: فردی که دچار بیماری کم کاری تیروئید است متابولیسم بدن او کُند است و معمولا این افراد درجاتی از یوبوست دارند که ما به این افراد توصیه میکنیم نان سبوسدار مصرف کنند چراکه فیبری که این نان دارد باعث میشود یوبوست فرد بهبود پیدا کند.

ویتامین B موثر در کاهش استرس بیماران دارای کم کاری تیروئید
این متخصص طب سنتی ابراز کرد: اگرغلات به طور کامل و صحیح استفاده شود ویتامین B12 در بدن فرد افزایش پیدا میکند و این ویتامین B در کاهش استرس افراد دارای کم کاری تیروئید موثر است.
عبادی اذعان کرد: مصرف پروتئین و سبزیجات برای افراد دارای کم کاری تیروئید باید در حد نرمال باشد و در مصرف گوشت قرمز افراط نکنند چراکه کم خونی برای این افراد بسیار مضر است؛ پیشنهاد ما این است از گوشت قرمز گوسفندی کم چرب، ماهی و غذاهای دریایی، گوشت اردک و گوشت مرغ مصرف کنند.

وی اضافه کرد: افراد دارای بیماری کم کاری تیروئید باید پوست مرغ را جدا کرده و سپس از آن استفاده کنند؛ مرغ سلنیوم دارد و برای این افراد بسیار مفید است و همچنین گوشت اردک به لحاظ هضمی میتواند منبع امگا باشد.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: افراد کم کار تیروئید به دلیل کمبود متابولیسم در بدن خود بهتر است از چاشنیها استفاده نکنند و به جای استفاده از سسهای چرب از سرکه سیب استفاده کنند اما باید مراقب باشند چراکه سرکه ممکن است بدن را سرد و خشک کند پس هرگز در مصرف سرکه سیب افراط نکنند.

بیماران تیروئیدی از خوردن غذاهای سرد پرهیز کنند

عبادی تاکید کرد: سبزیهای معطر مانند گشنیز، ریحان و جعفری برای افراد دارای کم کاری تیروئید موثر است و برخی از مطالعات نشان می دهد افرادی که سطح هورمونهای تیروئیدی پایینی دارند نشانههای کندی در آنها دیده میشود، به این افراد توصیه میکنیم از خوردن موادغذایی سرد پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: این افراد باید از خوراکیهایی مانند دوغ، کاهو و ماست که میتواند سردی بدن را تشدید کند به میزان خیلی کم استفاده کنند اما هرگز توصیه نمیکنیم که دائما گرمی استفاده کنند چراکه اگر در استفاده از گرمیجات هم افراط شود به بدن آسیب خواهد رسید.

کم خونی برای بیماران کم کاری تیروئید بسیار مضر است

این متخصص طب سنتی ابراز کرد: به افراد دارای کم کاری تیروئید توصیه میکنیم به غذای خود زعفران اضافه کنند، عسل را در سبدغذایی خود قرار دهند و اگر اختلال خواب دارند در شب از عسل استفاده کنند چراکه عسل حالت خواب آوری خواهد داشت.

عبادی افزود: کم خونی برای افراد دارای کم کار تیروئید بسیار مضر است و اگر این افراد کم خونی دارند باید حتما با دارو درمان شوند یا از بروز آن پیشگیری کنند.

وی گفت: ورزش برای همه الزامیست و برای بیماری که اختلال تیروئید دارد، پیاده روی روزانه نیم ساعت با شدت متوسط، بسیارمفید است چراکه موجب میشود حرارت مناسب در بدن او ایجاد شود؛ افراد دارای کم کاری تیروئید باید به سبد غذای خود انجیر، انبه، سیاه دانه و روغن نارگیل اضافه کنند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه آفتاب گرفتن برای این افراد بسیار مفید است، ادامه داد: خواب در روز برای همه افراد، بد و برای افراد دارای کم کاری تیروئید بدتر است چراکه موجب میشود تری بدن بالا رود و موجب کسالت بیشتر او شود و این افراد اگر اختلال خواب دارند باید به پزشک مراجعه کنند تا در کنار اصلاح مزاج، اختلال خواب را برطرف کنند.

عبادی درباره استفاده از داروهای گیاهی برای این بیماران، بیان کرد: داروهای گیاهی همچون بادرنجوبه، رزماری، مریم گلی، شنبلیله، ریجان و آلوئه ورا برای افراد دارای پر کاری تیروئید مناسب است.
اختلالات تیروئیدی میتواند باعث ناباروری و سقط جنین شود

وی افزود: اختلالات تیروئیدی میتواند باعث ناباروری و سقط جنین شود و افراد باید قبل از بارداری با تنظیم تیروئید خود، اقدام به بارداری کنند و داروهای تیروئیدی را با تنظیم پزشک غدد مصرف کنند؛ ما هیچ گیاهی دارویی را برای کنترل تیروئید به خانمهای باردار توصیه نمیکنیم چراکه سعی میکنیم با اصلاح سبک زندگی، آنها را درمان کنیم.

این متخصص طب سنتی ددر پایان تاکید کرد: زمانی که متابولیسم بدن کم شود قطعا زمینه ساز بقیه بیماریها خواهد شد و در سنین پایین، اختلال در تیروئید موجب عقب ماندگی ذهنی میشود.

انتهای پیام/1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان