۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین حوزه هنری یک پایگاه همیشه حزب‌اللهی برای هنر است/ رگه‌هایی از تجدد در هنر قزوین دیده می‌شود
کد خبر: ۳۴۷۲۵۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ساعت: ۱۴:۴۶ ↗ لینک کوتاه

رئیس حوزه هنری کشور:

حوزه هنری یک پایگاه همیشه حزب‌اللهی برای هنر است/ رگه‌هایی از تجدد در هنر قزوین دیده می‌شود

رئیس حوزه هنری کشور گفت: عقبه و اصالت مذهبی و هنری تاریخ استان قزوین با هنر خوشنویسی گره خورده که این استان با توجه به اساتید این شاخه از هنر نیز نقش مهمی در هنر خوش نویسی داشته است؛ هر چند اکنون رگه‌هایی از تجدد در هنر قزوین دیده می‌شود اما تاکید ما بر احیای هنر اصیل است.

حوزه هنری یک پایگاه همیشه حزب‌اللهی برای هنر است/ رگه‌هایی از تجدد در هنر قزوین دیده می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، محمدمهدی دادمان در مراسم معارفه رئیس حوزه هنری قزوین که امروز(سه شنبه) در سالن مولانای قزوین برگزار شد، با اشاره به سوابق دینی و هنری استان قزوین در طول تاریخ اظهار کرد: قزوین از دیرباز پایگاه مستحکم دینی و مرکز هویت بخش برای ایرانیان بوده است که هویت شیعی و دینی را با ابزارهای گوناگون فرهنگی و هنری در جامعه تبیین و نهادینه کرده است.

وی افزود: سابقه حوزه علمیه قزوین در دوره قاجار، مهاجرت علما به این استان و نقش فرهنگی و سیاسی مردم و شخصیت‌های قزوین در انقلاب اسلامی نقش بی‌بدیل بوده به طوری که بزرگان انقلاب اسلامی در این استان نقش آفرینی کردند.

رئیس حوزه هنری کشور تصریح کرد: عقبه و اصالت مذهبی و هنری تاریخ استان قزوین با هنر خوشنویسی گره خورده که این استان با توجه به اساتید این شاخه از هنر نیز نقش مهمی در هنر خوش نویسی داشته است؛ هر چند اکنون رگه‌هایی از تجدد در هنر قزوین دیده می‌شود اما تاکید ما بر احیای هنر اصیل است.

وی ادامه داد: با این وجود اصالت هنری در استان قزوین حفظ شده و قزوین از دیرباز پایگاه اصلی در خوش نویسی و تعزیه بوده است؛ همچنین سینماگر بزرگ کشورمان مرحوم سلحشور از این خطه برخاست که در هنر انقلاب نقش آفرینی کرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: حوزه هنری در استان قزوین باید به رسالت و اصالت خود بازگردد و بر مدار انقلاب اسلامی حرکت کند، هر چند که تاکنون هم اینگونه بوده و اقدام شده است اما باید با استفاده از ظرفیت‌های بومی و اصیل قزوین، هنر ارزشی و متعهد را بیش از پیش پررنگ کنیم.

وی یادآور شد: اکنون همه ما به برکت انقلاب اسلامی و مجاهدت‌های امام راحل در این جایگاه حضور داریم لذا عزت و آبرو و دین‌داری ما مدیون این مرد بزرگ است؛ امام(ره) در سال آخر حیات مبارکشان کلماتی را خطاب به خانواده شهدای هنرمند کردند که یک منظومه معرفتی را پیش روی ما قرار می‌دهد.

رئیس حوزه هنری کشور ابراز کرد: از نظر امام خمینی(ره) تنها هنری قابل قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ شرق و غرب باشد.

وی عنوان کرد: صیقل بخشی، قسمتی از رسالت ذاتی هنر برای هر پدیده واقعی است که امام(ره) به هوشمندی و ذکاوت هنر مورد قبول قرآن را صیقل بخش اسلام مدافع پابرهنگان تعبیر کردند؛ از نظر امام راحل هنری زبیاست که کوبنده سرمایه‌داری، کمونیست خون آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام سازش و مرفهین بی‌درد و در یک کلمه اسلام امریکایی باشد.

این مقام مسئول افزود: از نظر امام راحل هنر باید نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، سیاسی، اقتصاد و نظامی باشد؛ هنر در عرفان اسلامی آنگاه هنر است که ترسیم روشن عدالت و شرافت و انصاف باشد؛ آیا ما به این منشور و پیام امام(ره) پایبند هستیم و ایستادیم؟

دادمان تصریح کرد: از منظر امام(ره) تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهان خواران غرب و شرق و در راس آن امریکا را به ما نشان دهد؛ این یک مسیر روش است که به تعبیر مقام معظم رهبری؛ حوزه هنری به عنوان یک پایگاه همیشه حزب اللهی برای هنر، موظف است که این بیانه امام(ره) را سرفصل و چراغ راه خود قرار دهد.

رئیس حوزه هنری کشور اضافه کرد: خوشبختانه حوزه هنری همیشه در مدار انقلاب بوده است و امروز باید فلسفه تاسیس حوزه هنری را با تقویت مراکز استانی حوزه دنبال کرد.

وی بیان کرد: فلسفه تاسیس حوزه هنری ایجاد یک محفل هنری جریان ساز بوده که به شناسایی و گرد هم آمدن برای رشد استعدادهای هنری انقلاب اسلامی کمک می‌کند؛ باتوجه استعدادهایی که در سراسر ایران شناسایی کردیم امروز باید رشد و گسترش هنر انقلابی را در مراکز استانی دنبال کنیم.

این مقام مسئول اذعان کرد: اکنون و در این دوره باتوجه به تحولات صورت گرفته، حوزه هنری مرکز رشد هنر انقلاب برای هنرمندان جوان انقلابی و مرکزی برای رشد سنت‌های زنده هنری خواهد بود.

دادمان عنوان کرد: در کنار پیوند اندیشه و هنر توجه بیش از پیش به تغییراتی که در اجتماع اتفاق افتاده خواهد شد و به پیوند اندیشه و هنر با رسانه و فضاهای جدید اجتماعی و مجازی توجه ویژه خواهد شد.

رئیس حوزه هنری کشور در پایان گفت: هنر انقلاب سوژه‌هایش را از دل حقیقت زیبای جلوه یافته در این ۴۲ سال و از دل تاریخ مبارک مردم در این سده پیدا خواهد کرد؛ تاریخ شفاهی و ادبیات پایداری و ادبیات مقاومت الهام بخش سایر هنرها خواهد بود.
انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان