۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین قدرت و اقتدار ایران ، تنها زبانی است که امریکا می‌فهمد/ شروع غنی‌سازی ۲۰درصد دلیل محکمی بر سیاست‌های شکست‌خورده غربی‌هاست
کد خبر: ۳۴۷۲۳۸ نویسنده: فواد ایزدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ساعت: ۱۲:۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل بین الملل:

قدرت و اقتدار ایران ، تنها زبانی است که امریکا می‌فهمد/ شروع غنی‌سازی ۲۰درصد دلیل محکمی بر سیاست‌های شکست‌خورده غربی‌هاست

کارشناس مسائل بین الملل گفت: شروع غنی‌سازی ۲۰ درصد قطعاً دلیل دیگری بر شکست فعالیت‌های ترامپ و نگاهِ گرفتن امتیازات بیشتر از ایران با فشار و زور است.

قدرت و اقتدار ایران ، تنها زبانی است که امریکا می‌فهمد/ شروع غنی‌سازی ۲۰درصد دلیل محکمی بر سیاست‌های شکست‌خورده غربی‌هاست

فواد ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین با بیان اینکه تجمعی که در عراق برای بزرگداشت حاج قاسم انجام شد تجمع عظیم و تاثیرگذاری بود؛ اظهار کرد: مجموعه‌ای از رسانه‌های غربی، عربی و عبری مدتی است که هجمه تبلیغاتی در رابطه با حضور ایران در عراق و روابط ایران و عراق دارند و این بحث را مطرح می‌کنند که مردم عراق از ایرانی‌ها متنفر هستند؛ اما کسانی که در راهپیمایی اربعین شرکت کرده یا به عتبات سفر کردند؛ می‌دانند خیلی از این تبلیغات صحیح نیست.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: واقعیت امر این است که جمهوری اسلامی دوستان‌خوب، قوی و پایه کاری در عراق دارد و یکی از دلایلی که سردار سلیمانی را به شهادت رساندند نیز همین بود؛ چراکه متوجه شدند نزدیکی روابط بین ایران و عراق به نفع طرف امریکایی‌ نیست.

هزینه نظامی امریکا ۱۰۰برابر ایران است

وی بیان کرد: هزینه نظامی امریکایی‌ها حدود هزار میلیارد دلار در سال است و هزینه نظامی ایران بر اساس برآورد مرکز پژوهشی در سوئد ۱۰میلیارد دلار است؛ البته افرادی که با وضعیت بودجه نهادهای نظامی ایران آشنا هستند معتقدند هزینه نظامی ایران بسیار کمتر از این مبلغ است؛ اما اگر فرض کنیم هزینه نظامی ایران ده میلیارد و امریکا هزار میلیارد دلار است یعنی هزینه امریکا ۱۰۰برابر هزینه نظامی ایران است و این نکته پنهانی نیست.

ایزدی ادامه داد: سال‌هاست که در امریکا این سوال وجود دارد که چرا با وجود اینکه هزینه نظامی ایران بسیار کمتر از امریکاست؛ اما در منطقه غرب آسیا توانمندی بیشتری در پیشبرد اهدافش در حوزه سیاست خارجی دارد.

وی عنوان کرد: زمانی که امریکایی‌ها اعلام می‌کنند دولت سوریه باید عوض شود اما ایران اعلام می‌کند که نباید اینگونه شود و اگر هم قرار است تغییر کند باید از طریق مردمی صورت گیرد نه از طریق نظامی یا جنگ داخلی، که در عمل نیز حرف ایران محقق می‌شود.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: سوالی که مدت‌ها در امریکا مطرح بود این است که چطور ایران با هزینه نظامی بسیار کمتر در صحنه‌های نظامی موفق‌تر از امریکایی‌ها عمل می‌کند که مقامات امریکایی هم پاسخ مناسبی برای این سوال نداشتند.

رأی پارلمان عراق برای اخراج نیروهای امریکایی شواهدی بر تحقق اهداف سردار سلیمانی

وی اضافه کرد: یکی از جواب‌های مقامات امریکایی، رسانه‌ها و محیط‌های اندیشکده‌ای آنها این بود که ایران یک ژنرال به اسم قاسم سلیمانی دارد و این فرد بسیار توانمند است و در نهایت به دلیل توانمندی‌های این فرد، امریکایی‌ها نتوانستند در حدی که انتظار هست در رسیدن به اهدافشان در حوزه سیاست خارجی موفق شوند؛ حتی پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای هم در این زمینه داشتند.

ایزدی بیان کرد: یک سال از شهادت سردار سلیمانی می‌گذارد و امریکایی‌ها مشکل مضاعفی پیدا کرده‌اند؛ زیرا این سوالات همچنان مطرح است که چرا با وجود ترور سردار سلیمانی هنوز معادلات منطقه‌ای عوض نشده و ساختار نیروی قدس به هم نریخته و موفقیت‌های امریکا به حدی که انتظار هست نرسیده است.

وی ابراز کرد: در اعتراضاتی که در امریکا پس از شهادت سردار مطرح شد بسیاری به دولت ترامپ می‌گفتند که شما با کشتن این ژنرال ایرانی نه تنها به اهدافتان نمی‌رسید بلکه روحیه شهادت‌طلبی را در مجموعه علاقه‌مندان به سردار افزایش می‌دهید و این روحیه، رویش‌هایی را ایجاد می‌کند که در نهایت به ضرر امریکا خواهد بود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران عنوان کرد: تظاهرات عظیم مردم عراق و رأیی که در پارلمان عراق برای اخراج نیروهای امریکایی از عراق منتشر شد؛ می‌تواند شواهدی بر این موضوع باشد که اهداف سردار سلیمانی حتی پس از شهادتش نیز در مسیر تحقق قرار دارد.

بایدن یا ترامپ برای ایران فرقی ندارد

وی تصریح کرد: بایدن و اطرافیانش هیچ کدام از شهادت سردار ناراحت نشدند؛ چراکه در شهادت سردارسلیمانی و دانشمندان هسته‌ای، دموکرات‌ها کاملاً پای کار بودند و در زمانی هم که قدرت در دست آنها بود چهارنفر از دانشمندان هسته‌ای کشور به شهادت رسیدند؛ مطالبی هم که در چند سال گذشته منتشر شده نشان می‌دهد که عملیات ترور دانشمندان ایرانی، یک پروژه مشترک امریکایی اسرائیلی بوده است.

ایزدی بیان کرد: اتمام دوره ریاست جمهوری ترامپ و روی کار آمدن دولت بایدن برای ما ذوق زدگی ندارد؛ حالتی که بعضا در کشور از سوی فلان مقام مشهور در قوه مجریه مشاهده می‌شود که صحبت از فرصت و مذاکره می‌کند؛ درحالیکه این فرصت‌ها زمانی معنا دارد که افرادی که روی کار می‌آیند معتقد به سیاست ترامپ نباشند؛ اما این افراد سابقه ترور چهار تن از دانشمندان هسته‌ای ایران را در پرونده خود دارند.

وی عنوان کرد: دعوای دموکرات‌ها با ترامپ زمانی که از برجام خارج شد؛ این بود که با خارج شدن از برجام، پروسه‌ای که منجر به برجام دو و سه می‌شد به هم زدید و راحت از برجام خارج شده و هیچ امتیازی هم نگرفتید.

کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: شروع غنی‌سازی ۲۰ درصد قطعاً دلیل دیگری بر شکست فعالیت‌های ترامپ و نگاهِ گرفتن امتیازات بیشتر از ایران با فشار و زور است.

مشکل ایران و امریکا حل شدنی نیست

وی تصریح کرد: رابطه ایران و امریکا خیلی درست بشو نیست و در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب؛ جمهوری خواه یا دمکرات و هر حزبی که در امریکا روی کار آمده تلاش داشتند تا با روش‌های خود به ایران ضربه بزنند و اگر نمودار تحریم‌ها را هم مشاهده کنید، می‌بینید که مدام در حال صعود بوده و حتی در دوره پسابرجام تحریم‌های ایران بسیار بیشتر از قبل از برجام و فروش نفت ایران بسیار کمتر شده است.

ایزدی یادآور شد: دغدغه‌ای که در کشور وجود داشت و حداقل یک درصدی از نخبگان سیاسی کشور این ذهنیت را داشتند که ما با امریکا مذاکره کرده و امتیاز داده و مشکلات را حل کنیم اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد چون ایران مذاکره کرد، امتیاز هم داد اما وضعیت بدتر شد.

وی ابراز کرد: برخی هم معتقدند که مشکل اصلی ترامپ بود اما اکنون مشخص شده که این سخن درستی نیست، چون بسیاری از دمکرات‌ها که پس از روی کار آمدن بایدن قرار است پُست هم بگیرند؛ می‌گویند که باید از اهرم‌های فشاری که ترامپ ایجاد کرده استفاده کنیم؛ از این جهت به نظر من مشکل ایران و امریکا حل شدنی نیست و تنها زبانی که امریکایی‌ها می‌فهمند زبان قدرت است.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان گفت: به نظرم امریکا را باید آنگونه که واقعا است، شناخت و تجربیات چند سال گذشته باید عبرت‌هایی برای ما داشته باشد و امید داریم مسئولین کشور به این عبرت‌ها توجه کنند تا مشکلات قبل تکرار نشود.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان