۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین مراکز ترک اعتیاد قزوین به مکان‌های توزیع اعتیاد تبدیل شده/ متادون درمانی مغایر با پروتکل‌هاست
کد خبر: ۳۴۷۲۳۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ساعت: ۸:۳۵ ↗ لینک کوتاه

معاون دادستان قزوین:

مراکز ترک اعتیاد قزوین به مکان‌های توزیع اعتیاد تبدیل شده/ متادون درمانی مغایر با پروتکل‌هاست

معاون دادستان قزوین با بیان اینکه امروز مراکز ترک اعتیاد در استان قزوین به مراکز تجاری و توزیع اعتیاد تبدیل شده‌اند، گفت: برخی پزشکان در این مراکز برای خود بازاریابی می‌کنند.

مراکز ترک اعتیاد قزوین به مکان‌های توزیع اعتیاد تبدیل شده/ متادون درمانی مغایر با پروتکل‌هاست

علی فولیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با بیان اینکه مراکز ترک اعتیاد غیرتخصصی عمل می‌کنند، اظهار کرد: در این مراکز صرفا به بُعد جسمی توجه می‌شود و به ابعاد روحی و روانی افراد توجه نمی‌شود.

وی افزود: بحث درمان جسمی، روانی و در مرحله بعدی پذیرش اجتماعی یک زنجیره متصل به هم در درمان اعتیاد هستند که اگر یک زنجیره کامل نشود، این چرخه قابل بازگشت است.

معاون دادستان قزوین ادامه داد: متاسفانه تحقیقات ما نشان می‌دهد که در مراکز ترک اعتیاد قزوین به فرد معتاد متادون داده می‌شود که این خلاف پروتکل‌ها است در حالی که باید مصرف هر گونه دارو طبق تجویز پزشک باشد و پزشک در این مراکز حضور پیدا کند.

برخی پزشکان در مراکز درمان اعتیاد بازاریابی می‌‌کنند

فولیان تصریح کرد: بُعد درمان روان معتادین همیشه باید مد نظر باشد درواقع در فرد معتاد باید یک تغییر نگرش ایجاد شود که دیگر به اعتیاد برنگردد که این رویکرد در مراکز ترک اعتیاد خیلی کمرنگ است.

این مقام مسئول عنوان کرد: اگر دو بُعد درمان جسمی و روانی معتادین توام باهم صورت نگیرد در صورت ایجاد شغل هم افراد ممکن است در راستای تامین مواد مخدر مصرفی خود کار کنند.

وی اذعان کرد: طبق گزارشاتی که داریم برخی پزشکانی که در مراکز اقامتی ترک اعتیاد فعالیت می‌کنند دارای مراکز سرپایی هستند که این موضوع در روند درمان اختلال ایجاد می‌کند چراکه بیشتر پزشکان برای بازاریابی، مراکز خود را به مراکز اقامتی معرفی می‌کنند.

مشاوره در مراکز ترک اعتیاد مغفول مانده است

معاون دادستان قزوین افزود: در جریان تستی که از افراد معتاد در مراکز ترک اعتیاد گرفته شده، این بیماران هم از حیث شیشه و متادون مثبت شدند که قابل تامل است و نشان می‌دهد که این مراکز به صورت غیرتخصصی کار می‌کنند.

فولیان با بیان اینکه امروز مراکز ترک اعتیاد در استان قزوین به مراکز تجاری و توزیع اعتیاد تبدیل شده‌اند، گفت: پلیس و علوم پزشکی باید بر مراکز متادون درمانی نظارت کند چراکه این مراکز نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه خود موجب شیوع بیشتر اعتیاد می‌شود و هیچکدام هم مشاوره را قبول نمی‌کنند.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: اکنون در شهر قزوین 130 مرکز مرکز متادون وجود دارد که باید نظارت جدی روی آن‌ها صورت گیرد و بر عملکرد این مراکز نظارت جدی شود.

انتهای پیام/1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان