۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین منشا آلودگی‌های اخیر خارج از استان قزوین بود/ بخشی از معادن آبیک بلوکه می‌شود
کد خبر: ۳۴۷۲۲۰ نویسنده: سیدابراهیم موسوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۱۵ ساعت: ۱۵:۳۰ ↗ لینک کوتاه

معاون نظارت و پایش محیط‌ زیست قزوین:

منشا آلودگی‌های اخیر خارج از استان قزوین بود/ بخشی از معادن آبیک بلوکه می‌شود

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان قزوین گفت: اکنون در حال تهیه سیاهه انتشار آلودگی هوا هستیم تا بتوانیم سهم هر کدام از منابع آلودگی را در شهرستان آبیک مشخص کنیم، البته منشا آلودگی‌های اخیر خارج از استان قزوین بود.

منشا آلودگی‌های اخیر خارج از استان قزوین بود/ بخشی از معادن آبیک بلوکه می‌شود

سیدابراهیم موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درباره آلودگی هوا در استان قزوین طی روزهای گذشته اظهار کرد: براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور و استان از اوایل هفته گذشته، بحث پایداری و اینورژن(وارونگی دما) در استان قزوین اعلام شد؛ لذا باتوجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از آن روز به بعد شرایط سطح کیفی هوا مورد رصد قرار گرفت.

وی افزود: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته در شهرستان آبیک، روز دوشنبه تا چهارشنبه هر روز بین یک تا دو ساعت شاهد آلودگی هوا بودیم؛ اما روز پنج‌شنبه بیشترین تعداد ساعت یعنی به میزان سه تا چهار ساعت یعنی بیشترین عدد شاخص کیفی هوا را در آبیک داشتیم که علت اصلی آن اینورژن یا همان وارونگی دماست که از طریق جو در سطح کشور مسئله‌ساز شده است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان قزوین بیان کرد: باتوجه به نقشه‌های سامانه پایش کیفی هوا، شرایط بالاتر از استاندارد بودن سطح کیفی هوا به ترتیب بیشتر در استان تهران، البرز و قزوین دیده می‌شد که به علت نزدیکی شهرستان آبیک به تهران و البرز، توده‌های هوایی که آلودگی در آن محبوس می‌ماند معمولا در آبیک تاثیرپذیری بیشتری نسبت به شهر قزوین دارد.

موسوی با بیان اینکه منشأ آلودگی اخیر از خارج استان قزوین بود، ابراز کرد: اگرچه ما در خود استان قزوین نیز کانون گردوغبار محلی را در حد فاصل بین جنوب شهر آبیک و بوئین زهرا در منطقه الله‌آباد را داریم؛ اما این منطقه کانون ضعیفی است که در شرایط بادخیز بودن و باد شدید فعال شده و شرایط را غیرنرمال می‌کند.

فعالیت معادن آبیک از عوامل موثر در بحث آلودگی هواست

وی افزود: فعالیت معادن در حوالی ضلع شمالی شهر آبیک یکی از موضوعات مهم دیگر در مورد آلودگی استان به‌ویژه شهرستان آبیک است که از طریق کارگروه جلوگیری از آلودگی هوا و بحث گردوغبار پیگیری می‌شود که بیشتر در بحث فعالیت معدنی مانند برداشت و فرآوری، سنگ‌شکنی و دانه بندی فعال هستند.

این مقام مسئول ابراز کرد: باتوجه به بررسی‌های صورت گرفته اکنون در حال تهیه فهرست یا سیاهه انتشار آلودگی هوا هستیم تا بتوانیم سهم هر کدام از منابع آلودگی اعم از خودروها، معادن، صنعت و خودروهای عبوری که در اتوبان تردد می‌کنند را در شهرستان آبیک مشخص کنیم و براساس آن تصمیم‌گیری کنیم که کدام مورد بیشترین تاثیر را دارد و چه کنیم تا بتوانیم به شرایط بهینه‌ای برسیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که ایستگاه پایش کیفی هوای شهرستان آبیک ثابت است پیش از این، یک مدلسازی را بر اساس دیتاهای موجود انجام داده بودیم و آنالیزهای میدانی صورت گرفته بود، اما جهت بررسی بیشتر، مجدد کارشناسان آزمایشگاه بسیج شدند تا در اندازه‌گیری‌های محیطی به ما کمک کنند.

موسوی تصریح کرد: سرانجام به این نتیجه رسیدیم که هوای شمال شهر آبیک تقریبا نسبت به داخل شهر کیفیت نامطلوب‌تری دارد به عبارتی هوای داخل شهر آبیک از بالای اتوبان یعنی همان ضلع شمالی آبیک بهتر است.

فعالیت معادن ۵۰درصد کاهش می‌یابد

وی عنوان کرد: از آنجایی که غلظت ذرات در بالای اتوبان در حوالی معادن بیشتر بود این موضوع در کارگروه آلودگی هوا و شورای معادن استان مطرح شد و باتوجه به حساسیتی که سلامتی مردم دارد؛ لذا براساس مصوبات استانداری بنا شد که این موضوع پیگیری شده و بخشی از معادن محدوده شمال شهر آبیک را بلوکه کنیم.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان قزوین اذعان کرد: با پیگیری‌‌های صورت گرفته توسط مدیرکل محیط زیست استان و هماهنگی مجموعه استانداری و مجموعه قضایی بنا شده که طی مدت مقرر شده هیچ گونه مجوزی برای معادن جدید صادر نشود و معادن موجود را نیز به صورت مستمر و با سخت گیری بیشتر مورد رصد قرار دهیم تا در صورت داشتن، مشکل آلودگی فعالیتشان را کاهش دهند.

موسوی اظهار کرد: اکنون این اقدام و تصمیم موقت محیط زیست است تا طرح ارزیابی شده که قرار است طی چند ماهه آینده در بهار ۱۴۰۰ به نتیجه می‌رسد، سهم هرکدام از واحدها یا خودروها را مشخص کند و براساس آن تصمیم لازم گرفته شود و در صورت لزوم فعالیت معادن ۵۰درصد کاهش یابد.

وی با اشاره به لزوم رعایت برخی نکات جهت جلوگیری از آلودگی بیشتر هوا بیان کرد: در شرایط پایداری و اینورژن؛ باید از برخی فعالیت‌ها نظیر سوزاندن لاستیک و شاخ و برگ درختان که کشاورزان معمولا برای گرمایش و هرس درختان استفاده می‌کنند خودداری شود.

معاینه فنی خودروها از اقدامات مثبت برای کاهش آلودگی هواست

این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین گروه‌های حساس نظیر افراد سالمند، کودکان و بیماران بویژه قلبی و تنفسی و آسمی با توجه به شرایط کرونا و آلودگی هوا سعی کنند حدالمقدور به خارج از منزل مراجعه نداشته باشند؛ چراکه ممکن است علائم کرونا با آلودگی هوا تشدید شود.

وی بیان کرد: افراد سالم نیز حدالامکان با خودرو تردد نداشته باشند اگرچه تا پیش از این، استفاده از خودروی عمومی در شرایط آلودگی هوا مطرح‌ می‌شد که متاسفانه باتوجه به شرایط کرونا این موضوع نیز نقض می‌شود، لذا توصیه می‌کنیم که در این شرایط حدالامکان از منزل خارج نشوید.

موسوی با اشاره به اینکه بحث پیگیری معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین از جانب رانندگان هم یکی از اقدامات مثبت در جهت کاهش آلودگی هوا محسوب می‌شود، گفت: برخی محدودیت‌هایی که معمولا در شرایط اضطراری آلودگی هوا مطرح می‌شد بحث تعطیلی مدارس بود که سال گذشته به دلیل اینکه کودکان آسیب‌پذیر هستند؛ انجام‌شد ‌تا در منازل بمانند و در فضای باز فعالیت نداشته باشند اما در شرایط کرونا کماکان همه بچه‌ها در منزل هستند.

وی عنوان کرد: اگر پلیس راهور بتواند تردد خودروهای دیزلی و گازوئیلی که ذرات بیشتری نسبت به خودروهای دیگر تولید می‌کنند را در اماکن شهری محدود کند؛ می‌تواند اقدام مثبتی باشد.

این مقام مسئول در پایان گفت: چراکه سال گذشته طی جلسه‌ای که برای آلودگی هوای آبیک داشتیم فرمانداری از دادستان و پلیس درخواست کرد که خودروهای سنگین را متوقف و هیچ خودروی دیزیلی در داخل سطح شهر فعالیت نکند که تاثیر خوبی در کنترل آلودگی داشت.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان