۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین وعده‌های توخالی دولت به قشر زحمتکش پرستار/ پرداخت سلیقه‌ای حقوق به مدافعان سلامت ادامه دارد!
کد خبر: ۳۴۷۲۰۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۱۵ ساعت: ۸:۱۵ ↗ لینک کوتاه

صبح‌قزوین از مشکلات صنفی پرستاران گزارش می‌دهد؛

وعده‌های توخالی دولت به قشر زحمتکش پرستار/ پرداخت سلیقه‌ای حقوق به مدافعان سلامت ادامه دارد!

با وجود سر دادن شعارهای مختلف در حمایت از کادر پرستاری، مدافعان سلامت همچنان از اختلاف پرداخت‌ها در حوزه دستمزد رنج برده و سایه سنگین تبعیض را بالای سر خود احساس می‌کنند.

وعده‌های توخالی دولت به قشر زحمتکش پرستار/ پرداخت سلیقه‌ای حقوق به مدافعان سلامت ادامه دارد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح ‌قزوین؛ با وجود اینکه از بهمن‌ماه گذشته و همزمان با آغاز روند شیوع و همه‌گیری کرونا همه مسئولان در هر نقطه و جغرافیای شغلی از تلاش‌های مجاهدانه پرستاران به مثابه خادمان سلامت سخن می‌گویند، اما آنچه که امروز در عمل مشاهده می‌شود، بی‌توجهی به بدیهی‌ترین حقوق این قشر به ویژه در بیمارستان‌های خصوصی و سایر مراکز درمانی است که تحت مدیریت دولت و وزارت بهداشت اداره نمی‌شوند.

از پرداخت تبعیض‌آمیز حقوق بین پرستاران بخش دولتی و خصوصی تا تبعیض آشکار میان پرستاران شرکتی و پرستاران استخدام‌شده دولت در دانشگاه علوم پزشکی همگی از چالش‌های بزرگ پیش‌روی مدافعان سلامت هستند که ادامه این مشکلات تا حدود زیادی از انگیزه‌های خدمت در کادر پرستاری و پیراپزشکی چه در استان قزوین و چه در کشور خواهد کاست.

در این میان وعده‌های زیادی هم از طرف دولت برای اتمام مشکلات پرستاران داده شده که البته بخشی از پرستاران این وعده‌ها را چندان جدی نمی‌گیرند.

تعیین سلیقه‌ای دستمزد و پرداخت نشدن کارانه

یک پرستار جوان و نسبتاً باسابقه قزوینی با بیان اینکه قوانین حوزه پرستاری در بیمارستان‌های خصوصی استان قزوین کاملاً سلیقه‌ای اجرا می‌شود، به صبح قزوین گفت: در این چند سالی که در بیمارستان‌های خصوصی قزوین خدمت می‌کنم، متوجه شدم قوانینی که از سوی وزارت بهداشت به بیمارستان‌های خصوصی ابلاغ می‌شود، کاملاً سلیقه‌ای توسط هیئت رئیسه بیمارستان‌های خصوصی اجرا می‌شوند و اگر قوانین باب میل مدیران نباشند، اصلاً اجرایش نمی‌کنند.

داوود حسنلو قزوینی پرداخت نشدن کارانه به پرستاران در برخی بیمارستان‌های خصوصی استان را نمونه کامل اجرای سلیقه‌ای قانون یادشده دانست و افزود: برای نمونه بین دو پرستار بخش خصوصی در دو بیمارستان مختلف بخش خصوصی تا سه میلیون تومان اختلاف دستمزد وجود دارد که همین پرداخت سلیقه‌ای حقوق واقعیت ماجرا را روشن می‌کند و متاسفانه هیچ نظارتی هم از سوی دانشگاه علوم پزشکی بر بیمارستان‌های خصوصی اعمال نمی‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی پرستاران ما در بیمارستان‌های خصوصی سطح استان با قرارداد کارگری حقوق می‌گیرند و دستمزد آنها با دستمزد یک کارگر برابر است.

ظلم حقوقی به پرستاران شرکتی

همچنین رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری استان قزوین در مورد مشکلات قشر پرستار و پیراپزشک استان به صبح قزوین گفت: یکی از مشکلات اصلی کمبود حقوق و دستمزد پرستاران شرکتی است؛ به طوری که پرستاران و نیروهای پرستاری که با قرارداد شرکتی در بیمارستان‌های استان قزوین به کار گرفته شده‌اند، دو تا سه میلیون تومان کمتر از پرستاران استخدام دولتی حقوق می‌گیرند.

وهب نصیری اضافه کرد: این پرستاران شرکتی با قراردادهای 89 روزه(کمتر از سه ماه) در دانشگاه‌های زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی قزوین مشغول به کار هستند که البته قرادادهای آنها تمدید می‌شود؛ اما در نهایت هیچ کارانه‌ای به این پرستاران شرکتی پرداخت نمی‌شود؛ ضمن اینکه حقوق آنها خیلی دیر و معمولاً با تاخیر سه تا چهار ماهه به دست آنها می‌رسد.

وی ادامه داد: این شرایط باعث شده که نهایت حقوق و دستمزد دریافتی پرستاران شرکتی در استان قزوین 4 میلیون و 100 هزار تومان باشد، در حالی که پرستاران استخدام‌شده توسط دانشگاه علوم پزشکی حداقل 5/5 تا 6 میلیون تومان حقوق و دستمزد از دولت دریافت می‌کنند.

کمبود پرستار در بیمارستان‌های قزوین

از سوی دیگر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با صبح قزوین کمبود نیروی انسانی متخصص را یکی از مشکلات عمومی بخش بهداشت و درمان استان دانست و اظهار کرد: بخش درمان استان قزوین با مشکل کمبود پرستار مواجه است و هم‌اکنون یکی از مشکلات ما بازنشستگی نیروهای پرستار و جایگزین نشدن آنهاست.

پیمان نامدار اضافه کرد: با توجه به نیاز فوری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ما به پرستار، وقتی به فهرست 180نفره پرستاران جویای کار در استان قزوین مراجعه کردیم و با آنها تماس گرفتیم، در نهایت نتوانستیم بیشتر از 7 تا 8نفر پرستار جدید جذب کنیم که دلیل این مشکل کمبود شدید نیروی پرستار در استان قزوین و حتی کل کشور است.

وی پایین بودن حقوق و مزایا را یکی از دلایل کاهش انگیزه افراد برای فعالیت در شغل پرستاری دانست و ادامه داد: با این نظام پرداختی و دستمزد و مزایای ناچیزی که همکاران ما در کادر پرستاری می‌گیرند، قطعاً انگیزه‌های آنها برای خدمت در بیمارستان‌ها کاهش می‌یابد؛ ضمن اینکه این حقوق تناسبی با میزان سختی کار پرستاران ندارد.

300 پرستار قراردادی منتظر تعیین تکلیف شدن هستند

نامدار با اشاره به مشکلات پرستاران قراردادی استان اظهار داشت: 300نیروی قراردادی پرستار ما در انتظار تعیین قراردادهای خود و مشخص شدن آینده شغلی خود هستند.

وی با بیان اینکه حدود 98درصد کل جمعیت کادر بهداشت و درمان استان قزوین را پرستاران و کادر پرستاری و پیراپزشکی تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: از سه هزار کادر درمان استان 2 هزار و 930نفر جزو کادر پرستاری ما هستند که علاوه بر پرستار بخش متخصصان هوشبری و بهیار و بهورز را هم شامل می‌شوند.

سهمیه قزوین از جذب 30 هزار پرستار در هاله‌ای از ابهام

با این همه دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است که سازمان برنامه و بودجه فقط مجوز جذب 30هزار پرستار را در کل کشور صادر کرده و البته هنوز هیچ بودجه‌ای برای این کار تعیین نشده و تخصیص نیافته است.

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با صبح قزوین دراین‌باره عنوان کرد: سازمان برنامه و بودجه هنوز به شکل دقیق و صریح اعلام نکرده که 30هزار کادر پرستار قرار است بر چه اساس و با چه سازوکاری جذب دانشگاه‌های علوم پزشکی در سرتاسر کشور شوند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: البته احتمال زیاد می‌دهیم که این پرستاران بر پایه آزمون استخدامی جذب دولت شده که در این صورت نیروهای شرکتی با قراردادهای 89روزه هم می‌توانند در آزمون شرکت کرده و از طریق این آزمون جذب دولت شوند.

وی در ارتباط با سهمیه استان قزوین از این 30هزار پرستار هم گفت: در این خصوص هنوز هیچ تقسیم‌بندی و سهمیه‌بندی‌ای صورت نگرفته و معلوم نیست که چه تعداد پرستار از محل استخدام این 30هزار پرستار نصیب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان خواهد شد.

به گزارش صبح قزوین؛ سخن آخر با توجه به مدت زمان کم باقی‌مانده تا پایان دولت و برگزاری احتمالی آزمون جذب 30هزار پرستار در فروردین یا اردیبهشت‌ماه آینده به نظر می‌رسد قول جذب پرستاران جدید هم می‌تواند به یکی از انبوه وعده‌های توخالی دولت دوازدهم بدل شود.

با این حال اگر این نگاه بدبینانه هم باشد، بهتر است دولت هر چه زودتر سهیمه هر استانی را از این جذب اعلام کند تا پرستاران شرکتی هم بدانند که تا چه حد می‌توانند به آینده شغلی خود در ابتدای قرن پانزدهم هجری شمسی امیدوار باشند.

هر چند جذب پرستارانی با چندین سال سابقه از طریق آزمون استخدامی یکی از همان توهین‌هایی که معمولاً به تخصص و سابقه شاغلین حرفه‌ای در کشور می‌شود و نشان می‌دهد که همچنان معیار برخورداری از رفاه نزد دولتمردان تخصص و زحمت کشیدن نیست!

انتهای پیام/۵۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان