۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین مکتب حاج قاسم، نقطه مقابل تسلیم و سازش و انفعال است
کد خبر: ۳۴۷۲۰۱ نویسنده: محمدرضا ذاکـر تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۱۴ ساعت: ۲۳:۰ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

مکتب حاج قاسم، نقطه مقابل تسلیم و سازش و انفعال است

مکتب حاج قاسم خلاصه می‌شود در باورِ توانستن‌ها، باورِ شدن‌ها، باورِ تکیه بر قدرت الهی و خدامحوری و نقطه مقابل تسلیم و سازش و انفعال و خستگی و خودتحقیری هایی که امروز گریبان برخی از مسئولین بی کفایت کشور را گرفته است.

مکتب حاج قاسم، نقطه مقابل تسلیم و سازش و انفعال است

صبح قزوین؛______محمدرضا ذاکر.

امروز در اولین سالگرد شهادت سیدالشهدای مقاومت، شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (اعلی الله مقام الشریف)، ملت های آزادیخواه جهان از ایران تا عراق و سوریه، از لبنان تا فلسطین و یمن، از آسیا تا آفریقا و آمریکا و اروپا خواهان انتقام سخت و مجازات عاملان ترور و برچیدن بساط ظلم و ستم و آتش افروزی در کشورهای اسلامی هستند.

اما سوال اینجاست که چه چیز از شهید سلیمانی، چهره ای بین المللی و فراجناحی ساخت و از او الگویی ساخت برای همه عدالتخواهان و آزادیخواهان جهان؟ برای پاسخ به این پرسش، بهترین راه رجوع به بیانات فرمانده این شهید بزرگوار است! امام خامنه ای(مدظله العالی) در تمجید از شخصیت مُنحصر بِفرد شهید سلیمانی می‌فرمایند: «نباید به حاج قاسم به چشم یک فرد نگاه کرد! باید به او به چشم یک مدرسه درس آموز و یک [مکتب] بنگرید».

لذا در شرایط فتنه گون کنونی عالم، واکاوی سبک زندگی و سیره عملی و منظومه فکری و تفکرشهید بیش از پیش برای ما ضروری و مفید به فایده بنظر می‌رسد.

سردار سلیمانی، مرد میدان جنگ بود

مکتب حاج قاسم خلاصه می‌شود در باورِ توانستن‌ها، باورِ شدن‌ها، باورِ تکیه بر قدرت الهی و خدامحوری و نقطه مقابل تسلیم و سازش و انفعال و خستگی و خودتحقیری‌هایی که امروز گریبان برخی از مسئولین بی کفایت کشور را گرفته است.

مکتب حاج قاسم را باید در سبک زندگی او جُست. آنجاییکه تناقض‌های زندگی اش با سایرین رخ می‌نمایاند! قائده کلی زندگی متعارف امنیتی، پنهان کاری و در پشت صحنه بودن است ولی حاج قاسم سال‌ها در میانه میدان و در وسط معرکه حضور داشت و با این کار حقارت آمریکا و اسراییل را به رخ جهانیان کشید!

سبک زندگی حاج قاسم شبیه هیچ کدام از مدیران امنیتی طراز اول کشور و حتی فرماندهان عالی رتبه نظامی کشور نبود. حُبّ نفس و صیانت از جان غریزه ای قوی و غیرقابل انکار است ولی خیلی هنر می‌خواهد که بر هرچه ترس و اضطراب غلبه کنی و مرد میدان جنگ باشی و در بُحبوحه جنگِ سخت، بالاترین و والاترین عواطف ممکن را به نمایش بگذاری!

به خانه مراجع رفت تا کفنش را امضا کنند

حاج قاسم یک عارف به تمام معنا بود، همچنان که مدیری با تدبیر و فرمانده ای شجاع و دوراندیش و کاربلد بود. خشونت، ذات جنگ است و جنگجوی متعارف را خشن بار می آورد ولی جهاد با همه جنگ‌ها فرق دارد. جهاد انسان ساز است.

انسان‌هایی مثل حاج قاسم را تربیت می‌کند که برای صاحب خانه سُنّی مذهب جنوب شرق سوریه نامه می‌نویسد و حلالیت می‌طلبد که از منزلش برای عملیات آزادسازی [بوکمال] استفاده کرده است! خیلی حوصله می‌خواهد که در هنگامه جنگ به این بَسَنده نکنی و شماره تلفن منزل خود را هم زیر نامه بنویسی و از صاحب خانه بخواهی در صورت تمایل برای جبران خسارت احتمالی تماس بگیرد!!

کدام مدیر امنیتی متعارف را می‌شناسیم که برای حلالیت گرفتن از مردم شماره تلفن بدهد؟! کدام شخصیت نظامی یا وزیر و وکیل عالی رتبه می‌شناسیم که به قُم برود و سراغ خانه علما و مراجع را بگیرد تا کَفَنَش را امضاء کنند؟! کدام نماینده مجلس یا سیاست مدار را سراغ داریم که مخاطبانش را به اصرار به اِستشهاد بگیرد که آیا او را به عنوان مؤمن قبول دارند؟ و آیا حاضرند روز قیامت همین را گواهی کنند؟!

اما شاهکار مکتب حاج قاسم، وصیت نامه الهی سیاسی شهید سلیمانی است که با ژرف اندیشی بی نظیری بنیان های فکری ضدانقلاب کوردل و دشمنان قسم خورده انقلاب و اسلام عزیز را نشانه رفته است. آنجا که در مقابل دشمنی‌های آشکار و نهانِ بددلان داخلی و خارجی با اصل ولایت و شخص رهبر انقلاب اسلامی می‌گوید: «من آیت اله خامنه ای را مظلوم و تنها می بینم! او نیازمند یاری و همراهی شما [علما و مراجع] است...

دفاع از اسلام هوشمندی نیاز دارد... در مسائل سیاسی، ولایت فقیه را بر سایر امور ترجیح دهید و حرمت ولی فقیه را حرمت مقدسات بدانید و برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید... ولله ولله ولله از مهمترین شئون عاقبت بخیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد! در قیامت خواهیم دید که مهمترین [محور محاسبه] این است»!

راز ماندگاری شهید سلیمانی اخلاص بی نظیرش است

در فرازی دیگر از این وصیت نامه، سردار سلیمانی به ضرورت پاسداری از جمهوری اسلامی اشاره می‌کند که: «امروز قرارگاه حسین بن علی ایران است. اگر جمهوری اسلامی آسیب ببیند بیت الله الحرام آسیب می بیند! حرم رسول الله و ائمه اطهار(س) آسیب می‌بیند...» آمران و عاملان جنایت ترور سردار، ابتدا یزیدوار برای از میان برداشتن فرمانده نیروی قدس سپاه جشن گرفتند، غافل از اینکه [شهید سلیمانی] بسیار خطرناک تر از [ژنرال سلیمانی] است!

این ادعای ما، اعتراف کریس مورفی سناتور آمریکایی هم هست که در مَزَمتِ ترور سردار گفت: «زمانی که (قاسم سلیمانی) ترور شود خطرش بیشتر از زنده بودنش خواهد بود! او به محض ترور، به رسانه‌ی قدرتمندی برای نرم افزار جبهه مقاومت بدل خواهد شد».

راز ماندگاری مکتب و اثربخشی محبّتِ سردار در دل‌های عاشقانش، عملگرا بودن، شجاعت، صراحت گفتار و اخلاص بی نظیر این شهید عزیز است.

امروز برای هرآنکس که بخواهد در خیمه ولایت برای دفاع از اسلام و انقلاب مجاهدت کند، مکتب انسان سازِ (حاج قاسم) الگویی روشن، منطقی، دست یافتنی و قابل اطمینان است. حاج قاسمی که هرچه از زمان شهادتش می گذرد، نفوذ باورهایش و جای خالی اش در بین ما بیش از پیش احساس می شود.

انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان