۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین جوشش دریای احساس در بدرقه‌ای باشکوه از جنس آسمانی‌ها/ شهادت حاج قاسم دل یک جهان را داغ‌دار کرد
کد خبر: ۳۴۷۱۵۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۱۳ ساعت: ۸:۱۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح‌قزوین از اخلاصی که عزت آفرید؛

جوشش دریای احساس در بدرقه‌ای باشکوه از جنس آسمانی‌ها/ شهادت حاج قاسم دل یک جهان را داغ‌دار کرد

اخلاص شهید حاج قاسم سلیمانی در شکستن قلوب همه در مراسم تشییع نمایان شد؛ چراکه او با رفتنش دل یک جهان را داغدار کرد به طوریکه پس از گذشت یکسال از زمان فراغش همچنان ذکر نام و یادش غباری از غم و اندوه بر چهره‌ها نمایان می‌سازد.

جوشش دریای احساس در بدرقه‌ای باشکوه از جنس آسمانی‌ها/ شهادت حاج قاسم دل یک جهان را داغ‌دار کرد

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ یکسال از فراغ حاج قاسم می‌گذرد؛ او که عاشق امام و رهبری، مطیع رهبر و مالک اشتر زمانه بود، با منش و کردار خویش نشان داد از مکتب حسین(ع) درس‌ها گرفته است.

حزب و جناح برایش مفهوم نداشت، چشم و گوشش به امر رهبر بود و بصیرت و شجاعتش مالک اشتر علی علیه السلام را در ذهن‎ها تداعی می‌کرد.

کسی که با یاد شهدا زندگی کرد و در زمان حیاتش بی‌ادعا بارها شهید شد نه با حرف، بلکه با عمل و این است مفهوم واقعی "اخلاص" در اعمال. او مفهوم واقعی خلیفه‌الله بودن را به رخ جهانیان کشید و اغراق نیست اگر بگوییم در تشییع پیکر پاکش، لبخند خدا را به نظاره نشستیم.

دور از انتظار نبود وقتی جمعیتی را می‌دیدی که نه فقط برای بدرقه، که برای شناخت خویش در مکتب سردار آمده بودند. مراسم تشییع، مراسم وداع ما با نهان پنهان شده خویش بود که ای انسان، چشم باز کن و برای خدا باش بی‌نام باش تا خدا نامدارت کند.

همه همراه بودند با آن سیل جمعیت، حتی کسانیکه که از پشت تصویر و از فرسنگ‌ها فاصله آن عظمت و شکوه خیل جمعیت را از شبکه‌های تلویزیونی به نظاره نشسته بودند؛ چراکه همه به مفهوم واقعی کلمه، با پای دل در مراسم حضور داشتند و این همان معجزه مکتب سردار بود.

اخلاص او در شکستن قلوب همه نمایان شد، او با رفتنش دل یک جهان را داغدار کرد؛ به طوریکه پس از گذشت یکسال از زمان فراغش همچنان ذکر نام و یادش غباری از غم و اندوه بر چهره‌ها نمایان می‌سازد.

ولایت پذیری سردار سلیمانی بی‌بدیل و بی‌نظیر بود

فاطمه اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین به منش و کردار شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: از شهید سلیمانی زیاد گفته و شنیده شده است، همه وجودش سرشار از شاخصه‌های اخلاقی و تربیتی بود؛ از این رو همه اقشار جامعه با هر اعتقاد و سلیقه‌ای شهید را دوست داشتند و پس از یکسال هنوز داغ شهید سلیمانی برای مردم کهنه نشده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری دلیل اینکه همه از سلیمانی با نیکی یاد کرده و عاشقانه دوستش دارند را اخلاص شهید یاد کردند؛ در حقیقت علت برتری و عشق همگانی حق‌دوستان و حق‌طلبان جهان به دلیل اخلاص زیاد این شهید بزرگوار در کارهایش بود.

این فعال قرآنی گفت: در طول تاریخ نیز همه کسانیکه از اخلاص بالایی برخوردار بودند به همان نسبت محبوبیت بیشتری در قلب‌ها داشتند همچون شهید ابراهیم هادی و شهید حججی.

وی تصریح کرد: شهید سلیمانی به مقام شهادت رسید و به حق لایق این مقام هم بود و خداوند او را عزیز دلها کرد؛ زیرا اعمال شهید و ولایت پذیری بالایش و روحیه مقاومتی که در جهان اسلام ایجاد کرد بی‌بدیل و بی‌نظیر است.

روز شنیدن خبر شهادت سردار، از تلخ‌ترین لحظات زندگیم بود

رقیه ملاحسنی دیگر شهروند قزوینی است که در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین از حال و هوای روز شهادت سردار اینگونه گفت: روزی که خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی را شنیدم یکی از دردناک‌ترین و تلخ‌ترین لحظات زندگیم بود. آنقدر فراغ ایشان برایم دردناک بود که همراه با خانواده از قزوین برای شرکت در آیین تشییع و خداحافظی با پیکر سردار و همراهان راهی تهران شدیم.

وی افزود: غم و بهت در میان جمعیت میلیونی حاضر در مراسم تشییع سردار به وضوح دیده می‌شد و نشان می‌داد شهید بزرگوار تا چه میزان نه تنها در میان مردم ایران، بلکه در بین تمامی آزادگان جهان نفوذ دارد.

سردار سلیمانی آیینه تمام نمای تعالیم ناب محمدی

این فعال حوزه رسانه عنوان کرد: شاید بتوان یکی از دلایل این دلدادگی را تلاش مخلصانه و همیشه در صحنه حاج قاسم دانست؛ چراکه در مسیر خدمت به مردم و انقلاب همیشه پیش‌ قراول بود و برایش عقب نشستن و دستور دادن معنا نداشت بلکه همیشه در خط مقدم جهاد و خدمت حاضر بود.

وی اضافه کرد: اطاعت از ولایت فقیه خط قرمز سردار بود و در این مسیر نه یک قدم عقب می‌ایستاد و نه یک قدم جلو، می‌توان او را آیینه تمام نمای تعالیم ناب محمدی دانست که در عمق روح و جانش رخنه کرده بود.

ملاحسنی در پایان گفت: گرچه یک سال است حاج قاسم سلیمانی در میان ما نیست؛ اما عطر فکر و اندیشه و اخلاق نیکو و مرامش در جهان پراکنده شده و همگان او را به عنوان یک الگوی بزرگ برای خود متصور می‌دانند.

شهادت پایان کار نیست

سمیرا علیخانی یکی دیگر از شهروندان قزوینی به خبرنگار صبح قزوین گفت: به نظرم عزت و ذلت انسان‌ها دست خداوند است و اینکه یک انسان با شهادتش تا این اندازه عزیز می‌شود فقط کار خداست؛ چراکه اگر انسان در همه امور فقط رضای الهی را در نظر بگیرد خدا هم او را اینگونه عزیز کرده و به او مقام والا می‌بخشد.

این مربی قرآن اضافه کرد: شهادت پایان کار نیست بلکه خون تازه‌ای به جامعه تزریق کرده و موجب ارتقای سطح آگاهی جامعه می‌شود. همانطور که شهادت امام حسین(ع) باعث زنده نگه داشتن اسلام شد، گویا برای این دوره از جامعه اسلامی ما هم این شهادت لازم بود تا دل‌های خفته را بیدار سازد.

دشمن هم روی صحبت شهید سلیمانی حساب باز می‌کرد

مولود نانکلی دیگر شهروندی است که در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین بیان کرد: شهید سلیمانی در کارهایش هوای نفس و تظاهر نداشت، در برابر ظالم ایستادگی می‌کرد و به کمک مظلوم می‌رفت، حتی اگر آن شخص مسلمان نبود و این عملش باعث بزرگی او شد زیرا روح بی‌نهایتی داشت.

وی عنوان کرد: راه سردار سلیمانی مشخص بود و انقلابی بودن، ولایتی بودن و در برابر مخالفان صبر پیشه کردن از ویژگی‌های بارز این سردار بزرگ بود؛ حتی گفته می‌شد دشمن هم روی صحبت شهید حساب باز می‌کرد؛ زیرا می‌دانستند شهید سلیمانی اهل خیانت نیست همچنین شنیدم شهید سلیمانی همواره در خط مقدم بود و مثل برخی از فرماندهان نبود که از مکانی امن، سربازان را هدایت کند.

حاج قاسم عاشق ولایت و گوش به فرمان آقا بود

فریده پورحیدری در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: به نظر من سردار دل‌ها به خاطر این عزیز بود که هیچ وقت دوست نداشت دیده شود و تمام کارها را فقط برای خدا انجام می‌داد و دنبال آن نبود که به دلیل خدماتش از او قدردانی شود.

وی که با افتخار از سردار یاد می‌کرد؛ افزود: شهید سلیمانی به دنبال کسب پست و مقام نبود و هر جا لازم بود بدون چشم‌داشت حاضر می‌شد. عاشق ولایت و گوش به فرمان آقا بود و دلش می‌خاست ایران برای همه مردمانش امن باشد.

شهادت سردار سلیمانی چشم دل انسان‌ها را باز کرد

علیرضا محمدی در مورد ویژگی‌های برجسته شهید سلیمانی به خبرنگار صبح قزوین گفت: انسان‌ها ذاتا حق‌جو و حق‌طلب هستند که در برخورد با بعضی حوادث خاص و ویژه این خصلت انسانی نِمود پیدا کرده و خودش را نشان می‌دهد.

وی افزود: در چنین مواقعی دیگر حجاب و پوشش و فرهنگ و قومیت مطرح نیست بلکه وجدان آگاه و بیدار است که از درون افراد مختلف و متفاوت در فرهنگ‌ها و مکتب‌ها خودش را برای هرچند مدتی کوتاه نشان می‌دهد به ویژه آنکه حقانیت، درستی و ایمان هم در مقابل چشم‌ها قرار بگیرد و حق را از باطل تشخیص دهد.

این شهروند قزوینی تصریح کرد: در واقع در حادثه‌ی شهادت سردار سلیمانی بصیرت و حق‌گرایی نقش اصلی را ایفا و چشم دل انسان‌ها را باز کرد و در تشییع باشکوه ایشان این بصیرت را به نمایش گذاشت.

شهادت اجر صبری است که در راه رضای خدا پیشه کرد

زهرا قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین بیان کرد: از نظر من افرادی همچون سردار سلیمانی چون همیشه مخلصانه برای خدا زندگی کردند چنین مرگی پاداش صبر و زحماتی است که در راه خدا پیشه کردند.

وی اضافه کرد: شاید خیلی از آدم‌ها سردار را ندیده و رابطه‌ای با او نداشتند؛ اما با پای دل در مراسم تشییع شهید سلیمانی حاضر شدند و آن روز این دل به سمت خدا و اولیاء الله رجوع کرد چراکه قلب‌ها تحت تسلط خداست‌.

خون شهیدان مخلص پس از شهادت نیز انقلابی بزرگ به پا می‌کند

این بانوی جوان با بیان اینکه بحث حق و باطل و ظلم و ظالم برای همه‌ی زمان‌هاست، گفت: تاثیر چنین مرگی بر قلب‌ها برمی‌گردد مثلا شهادت امام حسین علیه السلام در آن زمان بسیاری را هوشیار و از خواب غفلت بیدار کرد.

وی تصریح کرد: شاید حقانیت حاج قاسم و راه و تفکرش باتوجه به تبلیغات بیگانگان و دلایل متعدد در زمان حیاتش به اندازه پس از دوران شهادتش به اثبات نرسیده بود؛ اما خون شهیدان مخلص هم به اندازه‌ی زمان حیات و چه بسا بیشتر و آشکارتر از آن، انقلابی بزرگ به پا می‌کند.

حاج قاسم پاداش یک عمر اخلاص برای خداوند را گرفت

قنبری یادآور شد: چه بسیار آدم‌هایی که پس از شهادت حاج قاسم راه دوستی و الگویابی از ایشان را در پیش گرفتند و اتفاقاتی از قبیل اقدامی که سپاه با پایگاه امریکا در عراق کرد در واقع ادامه‌ی همان کارهایی بود که حاج قاسم در طول حیاتش انجام می‌داد و این کار ارزشمند هم به برکت خون شهید رخ داد.

وی عنوان کرد: دوست داشتم در مراسم تشییع سردار باشم اما میسر شد و تنها حسم با مشاهده آن شکوه و عزت همین بود که "حاج قاسم پاداش یک عمر اخلاص برای خداوند را گرفت".

حاج قاسم کم سخن می‌گفت و بیشتر عمل می‌کرد

شهاب یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین ابراز کرد: سردار شهید سلیمانی کم سخن می‌گفت و بیشتر عمل می‌کرد و اهل وعده دروغین نبود. مغز متفکر عملیات ضدتروریستی بوده و فردی باهوش، مقتدر و باایمان بود.

این کارآموز وکالت افزود: سردار سلیمانی متعلق به هیچ جناحی نبوده و از جنس مردم بود، ظرفیت سازی در جهان اسلام برای مقابله با استکبار از ویژگی شاخص این سردار بزرگ بود که در پایان عنایت پروردگار متعال شامل حال سردار سرافراز شد و به او عزت داد؛ چراکه اگر خداوند بخواهد به کسی خیری برساند هیچ چیز نمی‌تواند مانع آن شود.

شهید سلیمانی تطمئن القلوب رهبری بود

فرزانه جعفری بانوی جوان قزوینی است که به خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: تنها حسی است که نمی‌شود بیانش کرد، بلکه فقط می‌توان با آن بغض کرد و اشک ریخت. آن روز با دیدن قاب عکسی از شهید ناخودآگاه حس تهی بودن به انسان دست می‌داد.

وی گفت: سردار سلیمانی مفهوم واقعی ولی و امام را می‌دانست و آن را درک کرده بود و برای حمایت از ولی فقیه و امامش با جان و دل کار کرد. وقتی از شهدای کربلا نام برده می‌شود یقینا وفاداربودن به امام عصر برای انسان تداعی می‌شود، این شهید بزرگوار هم مصداق بارز همان شهدای عصر عاشورا بود.

این شهروند قزوینی عنوان کرد: در واقع کسی که ولی فقیه زمانش را تنها نگذاشت و تطمئن القلوب رهبری بود خداوند هم محبت نام و یاد او را در قلب‌های تمامی انسان‌های آزاده و حتی دشمنان اسلام قرار داد و همچنان که حضرت آقا فرمودند رحمت و حضور سردار سلیمانی بعد از شهادت هزاران برابر خواهد شد، همین طور هم بود.

حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع حقانیت هدف شهید را اثبات ‌کرد

سکینه طارمی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به مردمی بودن شهید سلیمانی گفت: محبت و عشق به شهید سلیمانی به دلیل فعالیت‌‌های گسترده‌ و جایگاهی که داشت، نه فقط در دل‌های مردم ایران بلکه فراتر از مرزهای کشور، در قلوب همه ملت‌های آزاده نیز ریشه دوانده بود.

وی افزود: با وجود یاوه گویی‌های فراوان برخی افراد در مورد شهدای مدافع حرم و رزمندگان سپاه قدس، اما مردم با بصیرت و قدرشناس ایران نشان دادند به خوبی واقف هستند اگر فرسنگ‌ها‌ دورتر از مرزهای جغرافیایی از کشور دفاع و پاسداری نشود این کار به مرزهای ایران کشیده می‌شود و این هوشمندی و دقت نظر و درایت رزمندگان ایران به ویژه سردار سلیمانی را اثبات می‌کرد.

این شهروند قزوینی بیان کرد: حضور جمعیت میلیونی در مراسم باشکوه تشییع سردار، حسی از غم همراه با غرور و عرق ملی را در من زنده می‌کرد. مردم متوجه هدف مقدس سردار بودند و حضور باشکوه مردم در مراسم به نوعی حقانیت هدف شهید سلیمانی را اثبات کرد.

طارمی تصریح کرد: گفته شده اگر برای خدا قدم برداری خدا نیز همه عالم را مسخّر تو می‌کند، شهید سلیمانی نیز همه عمر با اخلاص و فقط برای رضای خدا کار کرد لذا کمترین پاداش او هم مشاهده آن شکوه و عظمت در مراسم تشییع بود.

شهید سلیمانی پاداش بندگی‌اش را گرفت

پوریا قلیچ خانی دیگر شهروند قزوینی است که در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به خصایص برجسته شهید سلیمانی گفت: سردار سلیمانی با خدای خود معامله کرد و پاداش بندگی‌اش را گرفت؛ زیرا کسی که غرق در خواست و اراده الهی باشد جز این هم نصیبش نخواهد شد.

این کارآموز وکالت تصریح کرد: فکر می‌کنم تمام این مسائل را بتوانیم در این موضوع دنبال کنیم که شهید سلیمانی زندگی خود را وقف در بندگی و تبعیت از خداوند کرد.

حاج قاسم اسطوره ایثار و مقاومت بود

اعظم اصلانی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: به نظر من حاج قاسم اسطوره ایثار و مقاومت بود. به اندازه‌ای شجاع بود که دشمنانش به او ژنرار می‌گفتند و معتقد بودند خاورمیانه روی انگشتان این سردار بزرگ می‌چرخد.

وی افزود: شهید به حدی خاکی و بی‌ریا و بی‌ادعا و مردمی بود که به جز مراسم‌های رسمی درجاتش را نصب نمی‌کرد و با چهره‌ای دوست داشتنی همه را به سوی خود جذب می‌کرد.

این شهروند قزوینی عنوان کرد: سردار سلیمانی اهل تجمل نبود و خانه ساده‌ای داشت. مناعت طبع و بزرگواری‌اش باعث می‌شود که از همسرش بخواهد روی سنگ قبرش لقب یا عنوان سردار ننویسند و فقط از او با عنوان سرباز قاسم سلیمانی یاد کنند و با اینکه واقعا حقش بود مزاری باشکوه در حد یک الگو و قهرمان ملی و برجسته داشته باشد اما پیش‌دستی کرده و اینگونه سفارش کرد.

وی اضافه کرد: سردار حاج قاسم سلیمانی کودکان یتیم را بسیار دوست داشت به ویژه آنکه توجه خاصی نسبت به فرزندان شهدا داشت و مثل قلعه محکمی بود که امنیت ایران را تامین می‌کرد؛ اما دشمنان که چشم دیدن او را نداشته و از سویی دیگر شجاعت رویارویی با سردار را هم نداشتند برای همین در دل شب همچون افرادی ترسو از طریق هوایی او را به شهادت رساندند.

اصلانی عنوان کرد: هیچ وقت تاریخ ۱۳دی سال۹۸ را فراموش نمی‌کنم، روزی که خبر شهادتش را شنیدم به قدری شوکه شدم که تا یک هفته اشک می‌ریختم؛ ایشان خیلی به ایران و ملت ایران خدمت کرد.

وی در پایان گفت: سردار عاشق شهادت بود و همیشه در دعاهایش از خدا طلب شهادت می‌کرد که در نهایت خداوند نیز او را به آرزوی دیرینه‌اش رساند و شهادت را روزی‌اش کرد و چه زیبا مردم در مراسمی حماسه‌ای او را تا آرامگاه ابدی‌اش بدرقه کردند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان