۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین اجرای طرح شهید سلیمانی با عنوان "هر ایرانی ۵هزارتومان" در بازسازی عتبات/ طرح «بنای نور» با هدف پرداخت نذورات در قزوین راه‌اندازی شد
کد خبر: ۳۴۷۰۸۲ نویسنده: مهدی طاهرخانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۹ ساعت: ۱۳:۴۵ ↗ لینک کوتاه

 مدیرکل ستاد بازسازی عتبات استان قزوین اعلام کرد

اجرای طرح شهید سلیمانی با عنوان "هر ایرانی ۵هزارتومان" در بازسازی عتبات/ طرح «بنای نور» با هدف پرداخت نذورات در قزوین راه‌اندازی شد

مدیرکل ستاد بازسازی عتبات استان قزوین گفت: سال گذشته سردار سلیمانی طرحی برای بازسازی عتبات ارائه و ابلاغ کرد مبنی براینکه هر ایرانی در سال پنج هزارتومان برای ساخت عتبات کمک کند؛ برداشت شهید بزرگوار این بود که با جمع شدن این مبلغ در طول سال می‌توان فعالیت‌های عمرانی را انجام داد.

اجرای طرح شهید سلیمانی با عنوان "هر ایرانی ۵هزارتومان" در بازسازی عتبات/ طرح «بنای نور» با هدف پرداخت نذورات در قزوین راه‌اندازی شد

سرهنگ مهدی طاهرخانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به تلاش سردار سلیمانی در تشکیل ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار کرد: هدیه بزرگی که اهل بیت(ع) توسط حاج قاسم سلیمانی به مردم دادند، ستاد بازسازی عتبات عالیات است؛ زیرا زحمات و تلاش‌های این شهید بزرگوار باعث شد به توفیق بازسازی عتبات در سرزمین عراق و سوریه دست یابیم.

وی افزود: سردار شهید سلیمانی تعصب زیادی در برقراری و ایجاد ستاد بازسازی عتبات عالیات داشت و همیشه به فعالیت مداوم ستاد تاکید می‌کرد.

مدیرکل ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین تصریح کرد: این ستاد با هدف حفظ، نگهداری و بازسازی ابنیه، ساختمان‌ها و ارائه خدمات به مردم عراق تشکیل شد و تاکنون به توفیقات خوبی در بازسازی عتبات دست یافته‌ایم، به ویژه در ساخت صحن حضرت زهرا(س) در جوار حرم امیرالمومنین علی(ع) که سال گذشته در اربعین مورد بهره‌برداری زائرین قرار گرفت.

پیشرفت فیزیکی ۳۰درصدی صحن عقیله بنی هاشم(ع)

وی در ادامه گفت: شروع به کار صحن عقیله بنی‌هاشم(ع) در کربلا در دستور کار قرار گرفت که تاکنون نیز ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ اگر فاز اول و دوم این طرح به پایان برسد می‌تواند در ایام اربعین، همزمان ۱۰۰هزار نفر را اسکان بدهد.

طاهرخانی بیان کرد: متولی پروژه صحن عقیله بنی هاشم(ع) هم از نظر مالی و هم از نظر پشتیبانی نیرو، مجموعه کشور است یعنی نیروها از تمام کشور در آنجا برای خدمت حضور دارند؛ نذورات نیز از سراسر کشور جمع می‌شود که استان قزوین نیز در آن سهم دارد.

وی ابراز کرد: ساخت و بازسازی ایوان نجف شروع شده و بعد از پروژه صحن عقیله، اقدامات جامع و کامل‌تری در سامرا و کاظمین نیز شروع می‌شود؛ ضمن اینکه مردم استان قزوین از ساخت صحن طفلان مسلم در شهر مسیب استقبال کرده و مسئولیت آنرا پذیرفته‌اند؛ فاز بعدی کار در شهر مسیب با پشتیبانی مردم قزوین شروع می‌شود.

مشارکت قزوینی‌ها در ساخت صحن طفلان مسلم

این مقام مسئول‌ عنوان کرد: مردم قزوین بازسازی صحن طفلان مسلم را پذیرفتند؛ اقدامات مورد نیاز پیش‌بینی و در طرح آورده شد، تملک زمین‌های مورد نیاز برای ساخت و ساز با کمک مردم عراق و عتبه مقدسه صورت گرفت؛ در نهایت مسئولیت ساخت و ساز با مردم کشورمان، به ویژه مردم قزوین است که با تامین اعتبارات و جمع آوری نذورات انجام‌ می‌شود‌.

وی گفت: هم اکنون علی‌رغم محدودیت‌هایی که به دلیل کرونا بین کشور ایران و عراق وجود دارد، همچنان با مجوز عراق تعدادی از افرادی که برای بازسازی مورد نیاز است، در آنجا حضور دارند و بااینکه این بیماری تاثیر خود را گذاشته اما فعالیت‌ها تعطیل نشده است.

مدیرکل ستاد بازسازی عتبات عالیات قزوین تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که انجام شده است منتظر دریافت مجوز برای صدور ویزا برای اعزام گروه پیشرو هستیم.

طرح شهیدسلیمانی برای بازسازی عتبات

وی بیان کرد: سال گذشته سردار سلیمانی طرحی برای بازسازی عتبات ارائه و ابلاغ کرد مبنی براینکه هر ایرانی در سال پنج هزارتومان برای ساخت عتبات کمک کند؛ برداشت شهید بزرگوار این بود که با جمع شدن این مبلغ در طول سال می‌توان فعالیت‌های عمرانی را انجام داد.

طاهرخانی ادامه داد: قزوین حدود یک میلیون و دویست هزارنفر جمعیت دارد که اگر پنج هزار تومان در این جمعیت ضرب شود باید در سال حدود شش میلیارد تومان نذورات داشته باشیم تا سهم خود را ادا کنیم؛ اعتبارات ستاد همه بر پایه کمک‌های مردمی است و غیر از زمان اربعین هیچگونه اعتبار دولتی برای ستاد وجود ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد: بخشی از اعتبارات مورد نیاز توسط مردم پرداخت شده است؛ اما به جهت بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی این اعتبارات نسبت به سال گذشته کمتر بود؛ باوجود این موکب‌ها فعالیت‌های مضاعفی در داخل داشته‌اند.

این مقام مسئول یادآور شد: به جهت اینکه امسال توفیق حضور در پیاده‌روی اربعین را نداشتیم، جمع‌آوی کمک‌ها به سمت محرومیت‌زدایی و کمک‌های معیشتی جهت‌دهی شد.

اقدامات مواکب در طول سال مورد ارزیابی قرار می‌گیرد

وی درمورد فعالیت ستاد مردمی بیان کرد: بخش عمده فعالیت این ستاد کوتاه‌مدت و بخش دیگر بلندمدت است؛ بخش کوتاه‌مدت مختص سفر اربعین و حضور در مواکب و اقدامات آن زمان است؛ بخش دیگر فعالیت نیز که ساماندهی و سازماندهی موکب‌هاست در طول سال انجام می‌شود.

طاهرخانی عنوان کرد: اقدامات مواکب در طول سال مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر نمره قابل قبول دریافت کنند، مجوزهای آنها برای اربعین تمدید می‌شود؛ موکب‌ها اگر به دلایلی ضعف داشته باشند و نتوانند آنرا برطرف کنند طبیعتا این توفیق از آنها سلب می‌شود.

وی تصریح کرد: طرح "بنای نور" که یک طرح توافقی بین ستاد بازسازی عتبات و بانک رسالت است برای افرادی که نذوراتی دارند و امروز به دلایل مختلف مالی امکان ادای آنرا ندارند اجرا می‌شود.

فعالیت ۸۰‌ موکب قزوینی در مقابله با کرونا

این مقام مسئول اضافه کرد: در قالب طرح بنای نور یک وام بدون بهره و ضامن درنظر گرفته شده تا افراد بتوانند نذورات خود را ادا کنند؛ هرلحظه نیز که موفق نشدند اقساط را پرداخت کنند، ستاد متعهد است مابقی پول را به بانک بازگرداند.

وی بیان کرد: با سازمان‌های مختلف همچون سپاه، نیروی انتظامی، سازمان تامین اجتماعی، اداره اوقاف و کارمندان توافق‌نامه‌ای داریم تا برای کسانی که به ساخت عتبات علاقه‌مند هستند، اجازه کسر از حقوق تا هر سقفی که مایل هستند صادر شود.

طاهرخانی در پایان گفت: هم اکنون ۸۰‌ موکب فعال در سطح استان قزوین برای کمک رسانی به حوزه مقابله با کرونا فعالیت می‌کنند؛ طبیعی است این تعداد در ایام اربعین افزایش پیدا می‌کند؛ ضمن اینکه از همه اقشار جامعه برای مشارکت در امور درخواست کمک داریم، در ستاد بازسازی نیز از ظرفیت همه افراد استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان