۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین قدیمی‌ترین دندان کشف‌شده از انسان‌های اولیه در قزوین رونمایی شد
کد خبر: ۳۴۷۰۷۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۹ ساعت: ۹:۳۷ ↗ لینک کوتاه

با حضور وزیر میراث فرهنگی و مسئولان استان قزوین؛

قدیمی‌ترین دندان کشف‌شده از انسان‌های اولیه در قزوین رونمایی شد

با حضور وزیر میراث فرهنگی و مسئولان استان قزوین، قدیمی‌ترین دندان کشف‌شده از انسان‌های اولیه در قزوین رونمایی شد.

قدیمی‌ترین دندان کشف‌شده از انسان‌های اولیه در قزوین رونمایی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ آیین رونمایی از دندان نئاندرتال از یافته‌های هیئت باستان‌شناسی ایران و فرانسه در غار قلعه کرد آوج با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شب گذشته(دوشنبه) در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد.

دندان نئاندرتال کشف شده در غار قلعه کرد آوج به عنوان قدیمی‌ترین عضو کشف شده از انسان نئاندرتال یا اولیه در ایران است که در غار قلعه کرد آوج واقع در جنوب غربی استان قزوین کشف شده است.

این دندان، دندان شیری یک کودک نئاندرتال است که به دو آزمایشگاه در اروپا و امریکا ارسال شده و نتایج آزمایشات سن‌سنجی بوسیله رادیو کربن انجام شده روی آن نشان می‌دهد قدیمی‌ترین تمدن گونه انسانی نئاندرتال شناخته شده در ایران با فاصله زمانی زیاد و با حدود ۱۰۰ هزار سال متعلق به غار قلعه کرد آوج بوده است.

یافته‌های باستان شناسی نشان می‌دهد غار قلعه کرد جزو قدیمی ترین سکونتگاه‌های ایران با قدمت ۱۰۰ هزار سال است.

یافته‌های باستان شناسی از دوران پیش از تاریخ به دو بخش مواد فرهنگی و بقایای انسانی تقسیم می‌شود و در غار قلعه کرد آوج بقایای انسانی یافت شده که منحصر به فرد بوده و در واقع این برای بار دوم است که در قلمرو جمهوری اسلامی ایران یافته‌های انسانی از پیش از تاریخ داریم و در این کاوش بیش از ۲۰ قطعه دندان پیدا شده که یکی از آن‌ها مورد آزمایش قرار گرفته است.

سن قطعات کشف شده از سن کربن ۱۴ که بیش از ۴۵ هزار سال است بیشتر است و در آزمایشگاه تخمین اولیه صدهزار ساله در نظر گرفته شده است.

فاطمه محمدبیگی در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: حمایت از بازسازی و نوسازی بافت‌های تاریخی و شناسایی هویت تاریخی و حفظ میراث کهن بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند بستر توسعه و رونق را در حوزه‌های مختلف ایجاد کند.

وی افزود: مرمت مجموعه گردشگری مذهبی امامزاده حسین(ع) قزوین که از دارایی‌های معنوی بسیار مهم مردم استان به شمار می‌رود در حال انجام است؛ اما نیازمند حمایت بیشتر بوده تا روند مرمت آن سرعت بیشتری بگیرد.

نماینده مردم قزوین در مجلس عنوان کرد: همچنین تسریع در روند بازسازی طرح محله دباغان و توسعه حرم نیز یکی از مطالبات جدی مردم و نمایندگان استان است.

وی عنوان کرد: قزوین دارای ظرفیت‌های بسیار شاخص در حوزه‌های گردشگری، صنایع دستی و میراث تاریخی و فرهنگی است؛ لذا تقویت و معرفی این جاذبه‌ها و آثار و هویت برجسته به مردم کشور و اقصی نقاط دنیا بسیار مهم است و می‌تواند استان قزوین را به عنوان مقصد گردشگری معرفی کند.

محمدبیگی در پایان یادآور شد: ادامه فرایند تکمیل پروژه دولتخانه صفوی، استفاده از ظرفیت آبگرم‌های استان از جمله آبگرم یله گنبد، ایجاد موزه صنعت و خانه موزه شهید خلبان حسین لشکری در شهر ضیاءآباد از دیگر مطالبات است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان