۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین قیام خونین ۷دی مردم قزوین نمونه بارزی از سرمایه اجتماعی بود/ زندگی اشرافی برخی مسئولان عامل بی‌اعتمادی مردم می‌شود
کد خبر: ۳۴۷۰۳۸ نویسنده: سید احمد نصری تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۷ ساعت: ۱۳:۴۰ ↗ لینک کوتاه

مبارز دوران انقلاب در قزوین:

قیام خونین ۷دی مردم قزوین نمونه بارزی از سرمایه اجتماعی بود/ زندگی اشرافی برخی مسئولان عامل بی‌اعتمادی مردم می‌شود

مبارز دوران انقلاب در قزوین گفت: هر زمان سطح و سبک زندگی مقامات مسئول مانند اقشار متوسط جامعه باشد قطعا اعتماد هم به وجود می‌آید؛ اما اگر سطح زندگی و میزان برخورداری از مواهب زندگی مسئولین با مردم فاصله زیادی داشته باشد طبیعتا اعتمادی هم وجود نخواهد داشت.

قیام خونین ۷دی مردم قزوین نمونه بارزی از سرمایه اجتماعی بود/ زندگی اشرافی برخی مسئولان عامل بی‌اعتمادی مردم می‌شود

سید احمد نصری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، درباره واقعه کشتار مردم قزوین در هفت دی ماه سال ۱۳۵۷ توسط رژیم شاه اظهار کرد: واقعه هفت دی در زمانی اتفاق افتاد که تازه از زندان آزاد شده بودم و همزمان با این واقعه در قزوین بودم.

وی با اشاره به خاطره‌ای از واقعه قیام خونین مردم قزوین افزود: در دو ماه منتهی به پیروزی انقلاب هر ۱۰روز یک شخصیت برجسته جهت سخنرانی به قزوین دعوت می‌شد که عمدتا هم در مسجدالنبی(ص) برگزار می‌شد؛ در روز هفتم دی مرحوم آیت‌الله فاکر خراسانی برای سخنرانی در مسجد حضور داشت.

این مبارز انقلابی ادامه داد: آیت‌الله فاکر در مسجدالنبی(ص) مشغول سخنرانی بود که در این میان فردی به او اطلاع می‌دهد که تانک‌های ارتش به سمت شهر حرکت کرد‌ه‌اند و وی بلافاصله به اطلاع مردم می‌رساند که بهتر است محل اجتماع را ترک کنند و به سمت خانه هایشان بروند.

نصری با بیان اینکه من هم در آن جلسه حضور داشتم، یادآور شد: عده‌ای از درب غربی مسجد که منتهی به بازار و بعد بازار مسگرها و بازار مسقف قزوین منتهی می‌شود، خارج شدند و تعدادی هم از درب شرقی که منتهی به بازار وزیر یا سعدالسلطنه می‌شود و عده‌ای هم از درب شمالی منتهی به خیابان امام خمینی(ره) فعلی خارج شدند.

درب اتاق مدیران به روی مردم بسته است

استاندار اسبق قزوین اضافه کرد: جمعیت به سرعت مسجد را تخلیه کردند و من هم جزو جمعیتی بودم که از درب غربی خارج شدیم و رسیدیم به خیابان مولوی که معروف به "دهنه دیمه" بود و اکنون "دیماج" گفته می‌شود؛ پس از ورود به خیابان مولوی متوجه شدیم که تانک‌ها از سمت شمال به جنوب در حال حرکت هستند، دل به دریا زدیم و عرض خیابان را طی کردیم و وارد کوچه دیماج شدیم.

مبارز دوران انقلاب در ادامه بیان کرد: به یک مسجد به نام سرگُل وارد شدیم، یک خانه نسبتا بزرگی در نزدیکی‌های مسجد بود که صاحبخانه درب خانه را باز کرد و به عده‌ای از افراد که در کوچه‌ها پراکنده شده بودند، گفته شد که وارد خانه شوید؛ من صاحبخانه را شناختم چون خودم تقریبا در همان کوچه دیماج به دنیا آمده و بزرگ شده بودم و تا کلاس پنجم دبستان در آن محله بودم لذا آن فرد را می‌شناختم.

وی ادامه داد: ما تا صبح در آن خانه ماندیم و از طریق تلفن با خانواده‌ها تماس گرفتیم که "ما اینجا هستیم و از خانه نمی‌توانیم خارج شویم"؛ تا صبح روز بعد که از خانه بیرون آمدیم، متوجه شدیم که چه اتفاقاتی در شهر رخ داده است به طوری که در آن واقعه عده‌ای به شهادت رسیده و عده‌ای هم زخمی شده بودند که در بیمارستان‌های قزوین بستری شدند.

وی افزود: بعد از واقعه هفت دی قزوین مجدد به تهران بازگشتم و در کنار دوستانم به فعالیت‌های مبارزاتی خود ادامه دادیم.

مدیران کشور دست از دروغ‌گویی بردارند

استاندار اسبق قزوین با اشاره به سرمایه اجتماعی عظیم در پیروزی انقلاب اسلامی ابراز کرد: مردم به امام و رهبران دینی خود اعتماد کردند که اگر این اعتماد به تدریج از بین برود طبیعتا این سرمایه اجتماعی کمرنگ می‌شود که در این صورت کارها مشکل می‌شود یا به درستی پیش نمی‌رود.

نصری تاکید کرد: برای جلب اعتماد مردم مهمترین مسئله این است که مدیران و مسئولان نظام در همه سطوح و رده‌ها به مردم راست بگویند اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد و مقامات عالی کشور و حتی در سطح استانی به طور شفاف عمل نمی‌کنند و مردم هم به خوبی متوجه این عدم صداقت می‌شوند.

وی با بیان اینکه قدم اول و مهمترین قدم این است که مدیران کشور دست از دروغ‌گویی بردارند، گفت: شاید مسئولین تصور کنند دروغی گفته‌اند و مردم هم باور کرده‌اند در حالی که این طور نیست و جامعه به خوبی به همه مسائل واقف است، از این رو عدم شفافیت و عدم صداقت موجب از دست دادن سرمایه اجتماعی می‌شود.

مبارز دوران انقلاب با بیان اینکه مسئولان باید به قول‌ها و وعده‌ها پایبند باشند، اذعان کرد: ما مدیران صادق، دلسوز و فداکار هم بسیار داریم اما برخی از مدیران هم به مردم دروغ می‌گویند و هم به قول و قرارهایی که می‌دهند، عمل نمی‌کنند لذا مردم به تدریج اعتماد را از دست می‌دهند.

باید شرایط پرسش و پاسخ بین مردم و مسئولین ایجاد شود

استاندار اسبق قزوین عنوان کرد: از همه بدتر اینکه درب اتاق مدیران به روی مردم کاملا بسته است یعنی اگر کسی بخواهد مقام مسئولی را ببیند این امکان وجود ندارد؛ مقامات مسئول برای مردم تصمیم می‌گیرند اما این مردم حق ندارند از آن‌ها سوال کنند و آن‌ها را ببینند که نتیجه‌اش همین بی‌اعتمادی‌ها و از دست رفتن سرمایه اجتماعی است.

نصری بیان کرد: صورت مسئله و راه حل آن مشخص است لذا هرگاه مقامات مسئول به این نتیجه رسیدند که دست از دروغ‌گویی بردارند، به وعده‌ها عمل کنند و درب اتاقشان به روی مردم باز باشد و مردم حق داشته باشند که از آن‌ها سوال کنند قطعا بسیاری از مشکلات امروز حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: هر کسی که خود را مسئول می‌داند باید ببیند سائلش چه کسی است، مسئول بدون سائل معنی ندارد. نکته دیگر اینکه اطلاع رسانی بسیار ناقص است و مردم توجیه نمی‌شوند تصمیمی که گرفته شد آیا درست بود یا غلط؟ ازاین رو مردم در پرسش و پاسخ با مسئولین حضور ندارند.

مبارز دوران انقلاب ابراز کرد: بهترین کار این است که جلسات پرسش و پاسخی بین مسئول و مردم ایجاد شود و عرصه برای انتقاد و پیشنهاد مردم باز باشد؛ قطعا بدون حضور مردم در صحنه هیچ مدیری و هیچ دستگاهی قادر به انجام کاری نیست.

جدایی مسئولان از مردم جزو چالش‌های امروز کشور است

نصری با اشاره به نقش آفرینی مردم در در عرصه‌های مختلف، افزود: مردم در دفاع مقدس وارد شدند و معجزات زیادی به وجود آمد، لذا هر جا که ما از مردم خواهش کردیم و دعوت کردیم و مردم به صحنه آمدند، مسائل حل شد و آنجا که نسبت به مردم بی‌اعتنایی کردیم و خود را برتر از مردم دانستیم، نه کاری انجام شد و نه کاری پیش رفت.

استاندار اسبق قزوین تصریح کرد: برای احیاء سرمایه اجتماعی باید بر این راهبردها پایبند بود یعنی راستگویی، عمل به وعده‌ها، باز بودن درب مدیران به روی مردم و اینکه اجازه دهیم مردم امکان سوال و جواب داشته باشند؛ امروز حتی برای دلسوزان نظام هم سخت شده است که با مسئولین ملاقات کنند درحالی که بسیاری از افراد باتجربه درصدد کمک و راهنمایی مدیران هستند.

این مبارز انقلابی اضافه کرد: هر زمان سطح و سبک زندگی مقامات مسئول مانند اقشار متوسط جامعه باشد قطعا اعتماد هم به وجود می‌آید؛ اما اگر سبک و سطح زندگی و میزان برخورداری از مواهب زندگی مسئولین با مردم فاصله زیادی داشته باشد طبیعتا اعتمادی هم وجود نخواهد داشت.

وی در پایان با بیان اینکه جدایی مسئولان از مردم یکی از مهمترین چالش‌های کنونی کشور است، گفت: مسئولین از مردم فاصله دارند و قادر به درک مسائل آن‌ها نیستند؛ وقتی هم از سمت خود کنار می‌روند خیلی تنها می‌شوند چون با مردم نبودند و مردم هم به آن‌ها نگاه محبت‌آمیز نخواهند داشت.

انتهای پیام/۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان