۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین حواشی انتقال خط لوله گاز از قنات تاریخی فضعلی‌خان/ پروژه با دستور قضایی متوقف شد
کد خبر: ۳۴۷۰۲۵ نویسنده: رضا طاهری تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۷ ساعت: ۱۳:۱۹ ↗ لینک کوتاه

فرماندار تاکستان پاسخ می‌دهد؛

حواشی انتقال خط لوله گاز از قنات تاریخی فضعلی‌خان/ پروژه با دستور قضایی متوقف شد

فرماندار شهرستان تاکستان گفت: باتوجه به حساسیت مباحث میراث فرهنگی و محیط ‌زیست جلساتی برگزار و بنا شد ادامه پروژه انتقال لوله گاز از قنات تاریخی تاکستان با رعایت اصول قانونی و کمترین مشکل برای قنات فضلعلی‌خان ادامه یابد.

حواشی انتقال خط لوله گاز از قنات تاریخی فضعلی‌خان/ پروژه با دستور قضایی متوقف شد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، رشته قنات فضلعلی‌خان واقع در روستای رادکان شهرستان تاکستان با سابقه دو هزار ساله به دوره اشکانیان برمی‌گردد.

این قنات ۳۰ کیلومتر طول دارد و طی سال‌های اخیر آب مورد نیاز این روستا را تامین می‌کرد، اما در دهه‌های گذشته به دلیل برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها، وقوع سیلاب و فعالیت‌های متعدد روستایی، شبکه‌های مربوط به این قنات دچار آسیب شده است.

از طرفی انتقال خط لوله گاز از روی قنات تاریخی فضعلی‌خان برای راه‌اندازی شهرک گلخانه‌ای نودهک عامل دیگری است که دوست‌داران میراث ارزشمند گذشتگان را نگران کرده است.

رضا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین، درباره عبور خط انتقال گاز از قلعه تاریخی فضعلی‌خان در تاکستان اظهار کرد: یکی از سیاست‌های جهاد کشاوزری، دولت و سازمان آب منطقه‌ای با توجه به پیش‌بینی بحران آب در آینده، حداکثر استفاده از پتانسیل سفره‌های زیرزمینی با حداقل برداشت است، چراکه می‌تواند ۲۰برابر یک زمین روباز بازدهی داشته باشد. 

وی افزود: براساس این سیاست پروژه شهرک گلخانه‌ای نودهک با هدف مصرف بهینه آب و افزایش راندمان تولید در شهرستان تاکستان در دستور کار قرار گرفت که با توجه به مصوبات سفر دور اول ریاست جمهوری به استان، تمام اقدامات لازم برای اجرای آن انجام شد.

فرماندار شهرستان تاکستان بیان کرد: دولت اعتبارات لازم برای این شهرک با وسعت یک هزار هکتار به عنوان بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌ای کشور در نودهک تاکستان را برقرار کرده و آب این شهرک نیز از سد نهب تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: زیرسازی این زمین با همکاری کشاورزان انجام و همچنین زیرساخت برق آن نیز تکمیل شده است و تنها مسئله باقی مانده، بحث انتقال گاز بود که با توجه به پیگیری‌های انجام شده، نزدیک‌ترین مسیر برای این انتقال، عبور از مجاورت بخش ضیاء آباد به طول ۹ کیلومتر بود.

طاهری عنوان کرد: اقدامات لازم برای عبور گاز از این خط مسیر انجام شد که با توجه به درنظر گرفتن بحث حریم رودخانه؛ کم‌ترین ضرر و زیان به زمین‌های کشاورزی وارد شود؛ همچنین تملک بخشی از اراضی زراعی بر اساس لایحه ماده ۹ قانون تملک اراضی انجام شد و با قیمت‌های کارشناسی صورت گرفته بنا شد تا وجه آن از طریق وزارت جهاد کشاورزی به حساب کشاورزان واریز شود.

فرماندار شهرستان تاکستان ابراز کرد: متاسفانه در مسیر انتقال، پیمانکاران به جایی که در گذشته مسیر قنات بوده برخورد می‌کنند که بخشی از آن به خاطر سیلاب فروریخته است؛ از طرفی خط عبور مسیر لوله گاز در فاصله یک و نیم متری قنات قرار گرفته به طوری که از روی قناتی که در چهار و نیم متری عمق زمین است، عبور می‌کند.

وی عنوان کرد: باتوجه به حساسیت مباحث میراث فرهنگی و محیط ‌زیست جلساتی برگزار شد و با حضور مقامات قضایی، مدیران جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، اداره گاز، مدیرکل دفتر فنی و کارشناسان بازدیدی از این خط مسیر انجام شد و بنا شد ادامه این روند با رعایت اصول قانونی و کمترین مشکل برای قنات، ادامه یابد.

این مقام مسئول اضافه کرد: پروژه با درخواست میراث فرهنگی و دستور قضایی متوقف بود که اکنون بازدیدها انجام شده و بناست با بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان میراث فرهنگی، راه حل لازم ارائه شود تا بدون هیچ لطمه‌ای بتوانیم این خط انتقال را به پایان برسانیم و با رعایت قوانین و بحث‌های فنی این کار ادامه یابد.

فرماندار تاکستان بیان کرد: امیدواریم در سال‌های آینده اعتباری برای لایروبی قنات و اقدامات لازم درنظر گرفته شود؛ چراکه یکی از مطالبات مردم شهرستان تاکستان از مسئولین استان و کشور بحث کاوش‌ها و احیای آثار باستانی این شهرستان است.

وی ادامه داد: در شهرستان قزوین آثار فراوانی از دوران صفویه و قاجاریه وجود دارد که مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ اما در تاکستان با وجود ثبت آثار ملی فراوانی که به دوران صفویه و سلجوقیه و حتی عمده آثار به پیش از اسلام و دوران تاریخی ایران باستان بازمی‌گردد، مورد توجه قرار نگرفته است.

طاهری عنوان کرد: عمده آثار باستانی شهرستان تاکستان به صورت تپه‌ها، قلعه، امامزاده‌ها و بناهای تاریخی پیش از اسلام است که در مکان‌های مختلف شهرستان قرار دارند؛ اما با اعتبارات ناچیز نمی‌توانیم اقدام خاصی برای این آثار انجام دهیم؛ لذا از مسئولین میراث فرهنگی خواهشمندیم قدم مثبتی در این باره بردارند.

فرماندار تاکستان در پایان گفت: با اولین کاوش‌های صورت گرفته در تپه خله کوه تاکستان، اسکلت‌هایی با قدمت هفت هزار ساله یافت شده است؛ لذا بارها درخواست کردیم اقدامات لازم در این‌باره انجام و این مجموعه باستانی احیا شود.

انتهای پیام /1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان