۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین تامین زنجیره سرما برای واردات واکسن مهم است/ واکسن ایرانی کرونا مراحل تولید را طی می‌کند
کد خبر: ۳۴۶۹۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۶ ساعت: ۸:۴۲ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

تامین زنجیره سرما برای واردات واکسن مهم است/ واکسن ایرانی کرونا مراحل تولید را طی می‌کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: یکی از مشکلاتی که برای خرید واکسن وجود دارد بحث زنجیره سرماست که باید تهیه شود چراکه به زنجیره سرمای منهای ۷۰ درجه نیاز دارد.

تامین زنجیره سرما برای واردات واکسن مهم است/ واکسن ایرانی کرونا مراحل تولید را طی می‌کند

پیمان نامدار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با بیان اینکه راه‌های متفاوتی برای به دست آوردن واکسن وجود دارد، اظهار کرد: روشی که اکنون در کشور ما صورت می‌گیرد استفاده از ویروس کشته شده و ضعیف شده ویروس کرونا برای تولید آنتی‌بادی در بدن است که مراحلش را طی می‌کند.

وی افزود: یکسری از واکسن‌هایی که اکنون تولید می‌شود از روش mrna است که درباره‌اش صحبت می‌شود، در این روش قسمتی از پروتئین این ویروس برای تولید آنتی ‌بادی به سلول بدن وارد می‌کنند؛ آنچه که مهم و مسلم است تازه بودن این روش است که برای اولین بار در دنیا صورت می‌گیرد.

رئیس علوم پزشکی قزوین ادامه داد: درست است که به دلیل بحران کرونا فرایند تولید واکسن بسیار سریع انجام شده و تائیدیه‌هایی که امریکا و اروپا برای این واکسن صادر کردند از روال معمول خارج بوده اما به هر حال حداقل یک سال زمان برای این واکسن طی شده است، در نتیجه به نظر می‌آید که نگرانی وجود ندارد و اکنون کشور ما هم در صف هم تولید و هم خرید واکسن قرار دارد.

وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که برای خرید واکسن وجود دارد بحث زنجیره سرماست که باید تهیه شود چراکه به زنجیره سرمای منهای 70 درجه نیاز دارد؛ از طرفی هم برای حمل و نقل واکسن به یک کشور گسترده مانند ایران خواه ناخواه با یک محدودیت‌های زیادی همراه است.

نامدار عنوان کرد: نکته دومی که وجوددارد این است که با توجه به اینکه ویروس مدام در حال جهش است چه اتفاقی برای واکسن خواهد افتاد که تا این لحظه هنوز هیچ گزارشی مبنی بر مقاومت واکسن وجود نداشته است.

ویروس به طور مداوم در حال جهش و تغییرات است 

رئیس علوم پزشکی قزوین ادامه داد: اما واقعیت این است که اگر بخواهد تغییری یا جهشی در ویروس اتفاق بیفتد قطعا با فاصله زمانی خیلی کمتری می‌شود این واکسن را دوباره ارتقاء داد و از آن نوع استفاده کرد به طوری که درمورد آنفلوآنزا هم همین طور است؛ وقتی در یک سال یک واکسن آنفلولانزایی موثر واقع می‌شود ممکن است آن واکسن در سال آینده موثر نباشد و باید واکسنی با سوشه‌های جدید ویروس تولید شود.

این مقام مسئول اذعان کرد: این ویروس به طور مداوم در حال جهش و تغییرات است همانطور که بدن ما تولید آنتی‌بادی می‌کند تا خود را مقاوم سازد، ویروس هم به طور مداوم خود را تشدید تولید می‌کند لذا اتفاقی که در انگلیس افتاده این است که جهش‌های بیشتری در رشته "آر ان آی" ویروس اتفاق افتاده است به طوری که اکنون تعداد جهش بیشتری بالغ بر 10 جهش خصوصا در نقاط اسپایت "آر ان آ" که از آن به عنوان تولید واکسن استفاده می‌کردند اتفاق افتاده است.

 نامدار در پایان گفت: اکنون این نگرانی ایجاد شده که ممکن است ویروس کرونا در آینده بتواند تعداد جهش‌های بیشتری را پیدا کند و به یک سوشه دیگری تبدیل شود، اما از طرفی هم ممکن است که براثر محدودسازی که اتفاق می‌افتد در همان منطقه‌ای هم که جهش وجود دارد دوباره فروکش کندو ویروس با همان روال خودش باشد.

انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان