۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه آفتی بر جان و مال طارمی‌ها/ وقتی مسئولان چشم‌ها را بر تخلفات آشکار می‌بندند!
کد خبر: ۳۴۶۹۲۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۳ ساعت: ۸:۴۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از گلایه‌های مردمی گزارش می‌دهد؛

برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه آفتی بر جان و مال طارمی‌ها/ وقتی مسئولان چشم‌ها را بر تخلفات آشکار می‌بندند!

برداشت غیراصولی شن و ماسه در رودخانه‌ها مشکل چندین ساله‌ای است که گریبانگیر بسیاری از روستاها بویژه روستای میرخوند سفلی شده اما متاسفانه کمبود نظارت‌ها و بی‌توجهی مسئولین انگیزه افراد را برای فعالیت در این عرصه دوچندان می‌کند.

برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه آفتی بر جان و مال طارمی‌ها/ وقتی مسئولان چشم‌ها را بر تخلفات آشکار می‌بندند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، با اجرای ممنوعیت برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان گیلان، این برداشت‌های غیرمجاز از بستر رودخانه‌های طارم سفلی به امری طبیعی تبدیل‌شده که این اتفاق تقریبا رودخانه‌های این بخش را به مرز نابودی کشانده است.

بر اساس بند دو، ماده شش قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی هرگونه تخریب محیط زیست و برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها بدون اخذ مجوز از دستگاه‌های متولی، ممنوع است.

همچنین بسیاری از کارشناسان محیط زیست معتقدند که برداشت غیراصولی شن و ماسه در رودخانه‌های منطقه باعث فرسایش و گودافتادگی و به هم خوردگی بستر، ناپایداری و ریزش کناره‏‌ها و تغییر بستر رودخانه و انتقال پدیده ژرف‌‏شدگی به بالادست می‏‌شود.

مشکل چندین ساله‌ای که گریبانگیر بسیاری از روستاها بویژه روستای میرخوند سفلی شده است، اما متاسفانه کمبود نظارت‌ها و بی‌توجهی مسئولین از دلایلی است که انگیزه افراد را برای فعالیت در این عرصه دوچندان می‌کند.

با وجود اینکه حدود ۱۰سالی است که دو شرکت با اسامی مشخص در منطقه لوشان اقدام به برداشت بی رویه از سطح رودخانه میرخوند سفلی و همینطور به سمت روستاهای بالاتر نظیر میرخوند علیا و اورکن‌کرد می‌کنند و تاکنون صدمات زیادی به محیط زیست وارد کرده و حتی بندها و نهرهای آب کشاورزی را برهم زده است؛ اما گویا هیچ مسئولی قصد ندارد اقدامی علیه این برداشت غیرمجاز انجام دهد.

رسانه‌های محلی بارها خواستار رسیدگی به این موضوع شدند اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد که به داد این مردم مظلوم روستایی برسد و اگر این روند ادامه داشته باشد این امکان وجود دارد که آب شرب روستا را هم تحت تاثیر قرار دهد.

چندی پیش اهالی این شهرستان در تماس با پایگاه خبری صبح قزوین، خواستار پیگیری این مشکل شدند و اظهار کردند: برداشت غیرمجاز شن و ماسه از حریم رودخانه‌ها خسارت‌های جبران ناپذیری به اکوسیستم و طبیعت رودخانه وارد ساخته و حتی به دلیل تناژ بالا؛ راه مواصلاتی طارم را هم در معرض تهدید قرار داده است.

آنها بیان کردند: مردم روستاهای ذکر شده از این موضوع اعلام نارضایتی می‌کنند، چراکه این شرکت‌ها، نه تنها هیچ منفعتی برای آنها نداشته بلکه کارهای کشاورزی و طبیعت روستاها را مورد تهدید قرار داده‌ است.

صاحبان این مشاغل اقدام به تهدید مردم می‌کنند

این شهروندان گفتند: با وجود اینکه این چندمین بار است که این شرکت‌ها در همان محل‌ها اقدام به برداشت می‌کنند؛ مردم  به این موضوع اعتراض دارند چراکه علاوه بر مشکلات ذکر شده کل مسیر باغداران را نیز تخریب کرده‌اند.

آنها ادامه دادند: از آنجایی که رودخانه در مسیر باغات قرار دارد زمانی که مردم اعتراض خود را اعلام کردند، صاحبان این مشاغل اقدام به تهدید مردم کرده‌اند، چه بسا که بارها مردم در اعتراض به آنها در مسیرشان قرار گرفتن اما صدایشان به جایی نمی‌رسد.

اهالی منطقه طارم ابراز کردند: اکنون با وجود اینکه عمق برداشت از حریم رودخانه بیش از سه متر رسیده اما همچنان برداشت‌ها ادامه دارد و با توجه به اختلاف ارتفاع و افت فشار ممکن است حتی آب آشامیدنی آنها را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

پشت پرده برداشت‌های غیرمجاز چیست ؟!

آنها تصریح کردند: موضوع اینجاست که علی‌رغم پیگیری‌های متعدد؛ دستان چه کسانی پشت پرده است که یک کارگر ساده این شرکت ماسه شویی به خودش اجازه می‌دهد اقدام به تهدید مردم این روستاها کند؟!

این شهروندان بیان کردند: شاید برخی ورود به این عرصه را شرایط اقتصادی و بیکاری و نبود شغل مناسب عنوان می‌کنند اما همین مسئله می‌تواند باعث تضعیف قانون و در نتیجه رواج بی قانونی درجامعه شود و هرکسی به خود اجازه دهد تا برای تامین معاش خود دست به هر کاری بزند.

آنها با تاکید بر ضرورت برخورد قاطع با تخلفات معادن شن و ماسه در مسیر لوشان به کلج گفتند: این معادن شن و ماسه مشکلات عدیده‌ای را برای روستا ایجاد کرده‌اند و محور مواصلاتی را که مسیر بیش از ۵۰ روستا است را در معرض تخریب قرار داده است.

این شهروندان طارمی عنوان کردند: باتوجه به قوانین حمل بار در محورهای مواصلاتی کشور حمل بیش از میزان تعیین شده خلاف قانون و ممنوع است، اما متاسفانه ماشین آلات این معادن شن و ماسه بیش از حد مجاز بارگیری می‌کنند و همین عامل سبب تخریب جاده‌ها شده و نیاز به بازسازی دارد.

آنها ادامه دادند: باتوجه به اینکه باغات ما سنتی هستند تنها مسیر تردد به باغات راه رودخانه بود که با توجه به برداشت‌های صورت گرفته؛ عمق رودخانه به حدی زیاد شده که رفت و آمد را برای مردم بویژه باغداران سالمند با مشکل مواجه کرده است.

جولان ماشین‌های سنگین در جاده‌های کم عرض طارم

این شهروندان طارمی تصریح کردند: از طرفی آیا محور قدیمی و کم عرض طارم سفلی با بیش از ۴۰ سال ساخت که صرفا با هدف تردد روزانه چند خودروی سبک ساخته شده بود، ظرفیت این حجم از خودروهای سنگین را دارد؟ این در حالی است که بعد از تاسیس این معادن شن و ماسه چندین تصادف مرگبار در حوالی این معادن رخ داده است.

آنها ابراز کردند: جولان ماشین‌های سنگین حمل شن و ماسه در جاده‌های ناایمن طارم سفلی دوچندان شده و متاسفانه بارها عامل تصادف در جاده‌های طارم شده‌اند و وضعیت ایمنی و کیفیت این جاده از قبل بدتر شده است.

اهالی منطقه طارم در پایان گفتند: وجود کارخانه‌های ماسه شویی علاوه بر آسیب‌های فراوان زیست محیطی موجب سلب آرامش و به خطر انداختن جان مسافران گذری از جاده طارم سفلی شده است؛ لذا از مسئولان تقاضا داریم که برای رفع این مشکل اقدام کنند.

گفتنی است؛ علی‌رغم پیگیری‌های متعدد خبرنگار صبح قزوین از نهادهای ذی‌ربط تاکنون پاسخی از سوی مسئولان استان قزوین به خصوص متولیان حوزه محیط زیست قزوین به ما داده نشده است، اما پیگیری‌ها ادامه دارد.

انتهای پیام/ 1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان