۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین نبود بازار عرضه، پیشرفت محصولات دانش‌بنیان را کُند کرده است/ مشکل زیرساختی پارک علم و فناوری قزوین باید حل شود
کد خبر: ۳۴۶۸۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۲ ساعت: ۸:۵۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین:

نبود بازار عرضه، پیشرفت محصولات دانش‌بنیان را کُند کرده است/ مشکل زیرساختی پارک علم و فناوری قزوین باید حل شود

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین گفت: مسئله بزرگی که ما در پارک علم و فناوری قزوین با آن مواجه هستیم مسئله زیرساخت است به طوری که اگر زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و گاز را تامین کنیم قطعا توسعه بیشتری خواهیم داشت.

نبود بازار عرضه، پیشرفت محصولات دانش‌بنیان را کُند کرده است/ مشکل زیرساختی پارک علم و فناوری قزوین باید حل شود

مصطفی مافی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین، با بیان اینکه از سال 50 اقتصاد کشور ما بر پایه نفت بود، اظهار کرد: در چند سال اخیر مباحث مربوط به تحریم‌ها باعث شد که اقتصاد نفتی تغییر پیدا کند و به مرور به سمت اقتصاد مبتنی بر فناوری و نوآوری حرکت پیدا می‌کنیم.

وی افزود: حدود 10 سال است که شعار نظام و سیستم و همه متخصصین اقتصاد دانش‌بنیان است بنابراین ‌می‌توان گفت که ضرورت این مسئله در میان نخبگان حفظ شده است به طوری که طرح‌ها و برنامه‌ها به وجود آمده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین ابراز کرد: از سال 1389 مجلس قانون دانش بنیان را تصویب کرد بنابراین مجلس حرکت را از این سال آغاز کرده است؛ از طرفی هم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم تقویت شد اما قبول داریم که سرعت پیشرفت در حوزه اقتصاد دانش بنیان کُند است.

این مقام مسئول با بیان اینکه منابع و پشتیبانی در زمینه دانش بنیان محدود است، تصریح کرد: تغییرات به سمت اقتصاد دانش بنیان در حال شکل‌گیری است اما آن چیزی که مطلوب کشور است را دست نیافتیم و نتایج این تلاش‌ها برای مردم ملموس نیست.

برخی مسئولین به دانش‌بنیان اعتقادی ندارند

مافی با اشاره به اینکه تغییرات خوبی در حوزه دانش بنیان را شاهد هستیم، عنوان کرد: در سال‌های گذشته حتی پارک علم و فناوری در کشور وجود نداشت، اما اکنون همه استان‌ها پارک علم و فناوری و همه دانشگاه‌ها مجهز به مراکز رشد دانشگاهی هستند.

وی اذعان کرد: مشکل اصلی ما در توسعه محصولات دانش بنیان بحث بازار است؛ در این راستا ابتدا مردم ما باید به خرید کالای ایرانی توجه ویژه داشته باشند و نباید انتظار داشت شرکتی که با یک گروه چنده نفره شروع به کار کرده است نیز بتواند با تمام قدرت‌های تولیدی جهان برابری کند لذا نیاز به صبوری در این راه است.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین ادامه داد: باید به جوانان بها دهیم و مردم باید بدانند که خرید کالای ایرانی یعنی چرخیدن چرخ دانش بنیان؛ اگر در کالاها انحصار ایجاد شود درواقع انگیزه تولیدکننده را از بین می‌بریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه بسیاری از کشورهای قدرتمند اقتصادی مانند ژاپن و آلمان با سیاسیت خرید کالای داخلی به این جایگاه رسیدند؛ تاکید کرد: در شرایط تحریم‌ها و باتوجه به محدودیت واردات اجناس خارجی شاهد هستیم که بسیاری از صنایع داخلی با پیشرفت تولید و ارتقاء کیفیت همراه هستند که این یکی از اتفاقات مثبت به علت وجود تحریم‌ها است.

وی با اشاره به اینکه 200 شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری قزوین وجود دارد، یادآور شد: مسئله بزرگی که ما در پارک علم و فناوری قزوین با آن مواجه هستیم مسئله زیرساخت است به طوری که اگر زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و گاز را تامین کنیم قطعا توسعه بیشتری خواهیم داشت.

فعالیت ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک قزوین

مافی با اشاره به کمرنگ بودن تعامل بین مراکز علمی و صنعت ابراز کرد: در حوزه صنعت تا چند سال اخیر همه نیازمندی‌ها به صورت واردات برطرف می‌شد و چون قیمت دلار نسبت به عرف جامعه قیمت کمتری بود و توان تولیدکننده داخلی برای رقابت با کالای خارجی کم بود، اما در سال‌های اخیر این روند معکوس شده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین تصریح کرد: تمام محصولات پارک علم وفناوری استان قزوین در راستای صنعت است و در این حوزه بسیار خوب عمل کردیم، اما در حوزه کشاورزی مشکلی که وجود دارد بحث سنتی و خرد بودن کشاورزی است لذا کشاورزان ما با این وضعیت نمی‌توانند پذیرنده فناوری باشند.

این مقام مسئول اذعان کرد: در گذشته تولیداتی در زمینه کشاورزی داشتیم اما چون بازاری برای آن شکل نگرفت، ادامه پیدا نکرد؛ خوشبختانه در مجلس فراکسیونی به نام فراکسیون دانش بنیان شکل گرفته است که روسای پارک‌ها طرحی به اسم طرح جهش تولید را تهیه می‌کنند که نیاز امنیت غذایی و کشاورزی در آن احصا شده است.

وی افزود: طرح جهش تولید که به زودی مصوب خواهد شد وزارتخانه را مکلف می‌کند، هرآنچه را که ارزبری بیش از یک میلیون دلار در سال دارد را با کمک دانش بنیان‌های داخل کشور برطرف کند و برنامه‌ریزی شود که کالاهای حساس و استراتژی توسط دانشگاه‌ها، فناورها و دانش بنیان‌ها تولید شود؛ اگر نگاه به درون کشور و صادر محور باشد قطعا موفق خواهیم بود.
انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان