۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین بودجه پژوهشی کشور حتی به یک درصد هم نمی‌رسد/ جهش تولید باید از طریق دانش‌بنیان محقق شود
کد خبر: ۳۴۶۸۸۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۱ ساعت: ۱۲:۴ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین:

بودجه پژوهشی کشور حتی به یک درصد هم نمی‌رسد/ جهش تولید باید از طریق دانش‌بنیان محقق شود

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین گفت: متاسفانه بودجه پژوهشی کشور حتی به یک درصد هم نمی‌رسد لذا از دانشگاه‌ها چه توقع باید داشت؟ از این رو اگر ۱۰۰ درصد بودجه را به دانشگاه می‌دهند ناچار هستیم که ۱۵ درصد آن را به بخش پژوهش دانشگاه اختصاص دهیم.

بودجه پژوهشی کشور حتی به یک درصد هم نمی‌رسد/ جهش تولید باید از طریق دانش‌بنیان محقق شود

ابوالحسن نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ با اشاره به اینکه شهید فخری‌زاده حرکت‌های بسیار مفیدی را در مسیر خودکفایی کشور در زمینه‌های مختلف داشت، اظهار کرد: دشمنان فکر می‌کنند با ترور این شخصیت‌ها می‌توانند پژوهش، فناوری و خودکفایی کشورمان را به تعویق اندازند اما باید بدانند که فخری‌زاده‌ها در کشور زنده هستند و تولید علم و پیشرفت علمی کشور با شتاب بیشتری ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: توسعه هر کشوری و رسیدن به افق‌هایی که پیش‌بینی شده صرفا در سایه توسعه علمی و فناوری کشور محقق می‌شود و دستیابی به این مهم هم جز با نهادینه کردن فرهنگ پژوهشگری و فراهم کردن زمینه‌های حضور و گسترش جدی همه اقشار جامعه میسر نخواهد شد؛ ما اگر بخواهیم در شرایط تحریمی که امروز قرار داریم خودکفا باشیم و کشور در مسیر جهش تولید توسعه پیدا کند قطعا جهش تولید بدون پژوهش و فناوری امکان پذیر نیست.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین با بیان اینکه همه پژوهشگران باید در زمینه جهش تولید فعال باشند، ابراز کرد: بحث جهش تولید با دانش‌بنیانی می‌تواند عملی شود؛ خوشبختانه طی سال‌های اخیر ما شتاب و حرکت‌های خوبی را در زمینه تولید علم و ثروت و محصول شروع کردیم که باید همین راه را ادمه دهیم و همه باهم همکاری کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: چند نکته در مسیر حرکت‌های علمی و پژوهشی وجود دارد، ابتدا اینکه همه ما باید به این موضوع اعتقاد داشته باشیم چراکه در این صورت قطعا پیروز خواهیم شد و فرهنگ پژوهشگری باید در جامعه نهادینه شود؛ یکی از راهکارهای نهادینه کردن این فرهنگ این است که از دبستان و دبیرستان آغاز کنیم چراکه دانش‌آموزانی داریم که ایدهو خلاقیت دارند.

نائینی با بیان اینکه نیازمند برنامه‌ریزی هستیم، تصریح کرد: آموزش و پرورش از یک سو و دانشگاه‎ها از سوی دیگر باید سرفصل‌های دروس را تغییر دهند و به‌روز کنند و دانشجو و دانش‌آموز خود را به صورت عملی تربیت کنیم؛ ما دو بخش پژوهش‌های بنیادی داریم که ضروری است و بحث پژوهش‌های کاربردی داریم که هر دو تبدیل به ثروت می‌‌شوند و خوشبختانه در هر دو زمینه رشد خوبی داریم.

باید فرهنگ مصرف ساخت ایران در جامعه نهادینه شود

وی اذعان کرد: باوجود تمام موانع و تحریم‌های موجود اما کشور ایران جایگاه خوبی را در مجماع بین‌المللی در زمینه علمی دارد؛ بسیاری از محصولاتی است که در کنار تحریم‌ها ایجاد شده اما مسائلی در این میان وجود دارد که باید با رفع آن‌ها، شتاب پیدا کنیم لذا باید از فعالان این حوزه به ویژه جوانانی که محصولی را تولید می‌کنند نیز پشتیبانی شود تا بتوانند به تولید انبوه برسند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین تاکید کرد: باید فرهنگ خرید ساخت ایران در جامعه نهادینه شود به طوری که امروز بسیاری از محصولات توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود اما هنوز به صورت وارداتی وارد کشور می‌شود لذا انگیزه‌ای باقی نمی‌ماند و تولیدکننده نمی‌تواند به تولید ادامه دهد.

این مقام مسئول بااشاره به شرایط بودجه‌ای پژوهش در دانشگاه‌ها بیان کرد: متاسفانه بودجه پژوهشی کشور حتی به یک درصد هم نمی‌رسد لذا از دانشگاه‌ها چه توقع باید داشت؟ از این رو اگر 100 درصد بودجه را به دانشگاه می‌دهند ناچار هستیم که 15 درصد آن را به بخش پژوهش دانشگاه اختصاص دهیم؛ دانشجویانی که وارد عرصه پژوهشی می‌شوند نیازمند زیرساخت و پشتیبانی مالی هستند که کمبود بودجه مانعی برای کار می‌شود.

نائینی افزود: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین که شرایط نسبتا بهتری از سایر دانشگاه‌های استان دارد تنها 15 درصد بودجه را به پژوهش اختصاص می‌دهیم؛ در گذشته مواردی داشتیم که فاز مطالعاتی و پژوهشی استان به دانشجویانی خارج از استان واگذار می‌شد اما در سال‌های اخیر این روند بازنگری شده است که طی فراخوان‌ها انجام می‌شود اما به هر حال همواره تاکید داریم که از ظرفیت دانشجویان داخلی استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: وقتی بودجه پژهشی کشوری حتی به یک درصد هم نمی‌رسد یعنی اعتقادی به پژوهش ندارند و این نگاه در سازمان بودجه و برنامه‌ریزی وجود ندارد که این روند باید از ریشه اصلاح شود؛ مسئولین باید به پژوهش اعتقاد داشته باشند و بدانند که امروز توسعه پایدار براساس پژوهش رقم می‌خورد..

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان