۲۴/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۶ جمعه

صبح قزوین معلمی که با قرآن همنشین نیست، نمی‌تواند کار تربیتی کند
کد خبر: ۳۴۶۸۶۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۳۰ ساعت: ۱۴:۳۳ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

معلمی که با قرآن همنشین نیست، نمی‌تواند کار تربیتی کند

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: خدای متعال به همه کسانی که کار ایمانی و تربیتی انجام می‌دهند، می‌گوید تا زمانی که خودت نوری نداری چگونه می‌خواهی به دیگران نوری منتقل کنی؟ بنابراین ما باید ابتدا با آیات قرآنی خود را نورانی کنیم و سپس به دیگران نورافشانی کنیم. 

معلمی که با قرآن همنشین نیست، نمی‌تواند کار تربیتی کند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امروز(یکشنبه) در ارتباط زنده تصویری از طریق شبکه شاد با بیش از هزار نفر از فرهنگیان استان قزوین که به مناسبت هفته قرآن و عترت و نماز برگزار شد با تبریک میلاد حضرت زینب سلام الله علیها و مناسبت روز پرستار به جامعه پرستاری اظهار کرد: شاید سالیان گذشته به مناسبت این ایام در اجتماعات و در نمازجمعه شاهد حضور شما عزیزان بودیم، اما در شرایط امروز جامعه از طریق فضای مجازی با شما دیدار می‌کنیم و خداقوت می‌گوییم.

امام‌ جمعه قزوین افزود: قرآن و عترت همه سرمایه ما و میراث انبیای عظام است که توسط خاتم الانبیا به دست مسلمانان رسیده است، همانگونه که پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند که بین قرآن و اهل بیت هیچ زمانی جدایی به وجود نمی‌آید.

وی ادامه داد: زمانی که اسمی از درس و مدرسه و تدریس و اندیشه و فکر و سیره و سبک مطرح می‌شود، همانگونه که خدای متعال تدبر و علم آموزی و نوشتن را در آیات قرآن مطرح کرده بسیار بجاست ما نیز به سراغ آیات قرآن برویم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: همه فرق اسلامی اولین آیات نازل شده قرآنی را مربوط به سوره علق می‌دانند که حرف از نظام آموزشی زده است و مخاطب آن تمام انسان‌ها هستند و مدیر این نظام آموزشی هم خدای متعال و موضوع درسی آن نیز کرامت انسانی است.

عابدینی ابراز کرد: انسان طبیعت بی‌جانی نیست که به قول برخی منکران خدا بر اثر اتفاق و حوادث به وجود آمده باشد و خالق و هدفی نداشته باشد، جهان و انسان خالق دارد و همه ما دارای شرافت مخلوقی هستیم. انسان طی مراحل تکوینی به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: انسان به عنوان شاگرد مکتب هستی باید متوجه باشد که چگونه و طی چه مراحلی تبدیل به یک معلم شده و دارای اندیشه حکیمانه شده است. خداوند می‌گوید من اکرم هستم و بندگان را از جنس کرامت آفریده‌ام بنابراین انسان‌ها هرجا هستند باید به کرامت بازگردند.

خدای متعال می‌خواهد ما با قرآن نفس بکشیم 

امام جمعه قزوین اذعان کرد: در کرامت هم ما باید خدایی شویم، برای حرکت در جاده و زندگی و اخلاق و سبک زندگی کریمانه باید اهل بندگی خدا باشیم، زیرا خداوند بندگانش را برای عبادت آفریده تا با این عبادت روح تقوا در انسان‌ها جان بگیرد و نور تقوا در آنها روشن شده و توانمندی‌های تقوایی در وجود انسان‌ها پیدا شود و استعدادهای درونی ما به شکوفایی برسد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: خدای متعال راه بندگی را بازگذاشته است و در آن هیچ جبری نیست تا هرکسی با اختیار خود در این وادی قدم بگذارد. زمانی که انسان به تقوا می‌رسد خدا می‌فرماید هرکس باتقواتر است نزد ما عزیزتر است و جاده کرامت از مسیر ایمان و تقوا می‌گذرد.

وی بیان کرد: انسان با دستیابی به کرامت، به شجاعت، عدالت، سخاوت، عفاف و همه فضائل اخلاقی و انسانی دست پیدا می‌کند و در واقع کرامت، ام الفضائل ملکات اخلاقی است.

عابدینی یادآور شد: این عالم مدرسه است و مدرسه نیازمند کتاب و آموزش است و قرآن کریم کتاب آموزشی این مدرسه است که خدای اکرم برای رفع نیازهای ما و دستیابی به کرامت نازل کرده است و هر آیه آن آرمان‌های الهی را برای ما بیان و تبیین می‌کند و ما را در جریان نیازهای واقعی انسان قرار داده و از آسیب‌های خطرساز دور می‌کند.

امام جمعه قزوین افزود: افرادی که با اغراض دنیوی و شرک و آلودگی به گناهان به قرآن مراجعه می‌کنند قرآن دست رد به سینه آنها می‌زند، زیرا آنها نامحرم هستند، در دوره‌های مختلف افرادی بوده‌اند که محافل قرآنی برپا کرده بودند اما پیام‌های قرآنی و سیره اهل بیت را متوجه نبودند بنابراین حتی یک آیه از قرآن روزیِ دل‌های این افراد نشده است.

وی با اشاره به آیه ۱۰سوره انبیا تاکید کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید، ای انسان‌ها این قرآن را من برای شما نازل کردم و آنچه شما به آن نیاز دارید در قرآن ذکر شده و روح و کالبد و آینده و سعادت و عوامل موفقیت و عوامل شکست و شقاوت شما در این کتاب آمده است، آیا نمی‌خواهید عقل و درایت خود را به کار گرفته و از این منبع عظیم الهی بهره لازم را ببرید؟

قرآن کریم دل‌های افسرده را زنده می‌کند

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اذعان کرد: رسول اکرم به ما فرمودند، جان شما با قرآن است، قرآن را امام و رهبر خود بدانید، اگر گرفتاری‌ها آنچنان بر شما فشار آورد و فتنه‌ها شما را احاطه کرد که روز شما سیاه شد به قرآن پناه ببرید. هرکس قرآن را امام خود قرار دهد قرآن کریم او را تا بلندترین قله‌های سعادت و بهشت رهبری می‌کند و هرکس قرآن را پشت سر خود قرار دهد این کتاب الهی او را به سمت جهنم سوق می‌دهد.

عابدینی در ادامه بیان کرد: خدای متعال می‌خواهد که ما با قرآنش رفاقت کنیم، اینطور نباشد که فقط وقتی کسی از دنیا رفت برایش قرآن بخوانیم یا برای استخاره به قرآن مراجعه کنیم. خدای متعال می‌خواهد ما با قرآن نفس بکشیم.

وی ادامه داد: قرآن کریم نفس و جان ماست و بدون قرآن ما مرده متحرک هستیم، مومن را باید با دو علامت شناخت نخست اینکه با ذکر خدا دلش بلرزد و دوم اینکه زمانی که آیات قرآن بر او تلاوت می‌شود متاثر شده و آیات بر عمق وجودش می‌نشیند و جان می‌گیرد.

امام جمعه قزوین اذعان کرد: قرآن کریم همان آب حیات خدایی است که بر دل‌های افسرده و پوسیده و پژمرده می‌نشیند و آن را زنده می‌کند، اما این قرآن برای دل‌های مشرکان چیزی جز خسارت نیست. خدای متعال کسانی را که به ولایت او متصل شده اند همواره از ظلمات به نور هدایت می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به آیه ۳۵ و ۴۰ سوره نور گفت: هرچه نور است متعلق به خداست و هرکس را خدا نورانی نکند او تاریک خواهد بود، در حقیقت خدای متعال به همه معلمان و مربیان و وعاظ و همه کسانی که کار ایمانی و تربیتی انجام می‌دهند، می‌گوید تا زمانی که خودت نوری نداری چگونه می‌خواهی به دیگران نوری منتقل کنی؟ بنابراین ما باید ابتدا با آیات قرآنی خود را نورانی کنیم و سپس به دیگران نورافشانی کنیم. 

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان